0

معرفی اجمالی ساختار صنعت مرغداری

صنعت مرغداری از یک سلسله بخش های مرتبط با یکدیگر تشکیل یافته است که به لحاظ مالکیت ممکن است در کنار یکدیگر و در قالب یک مجموعه واحد اداره شوند که در این صورت به آن مجتمع یکپارچه گفته می شود و یا ممکن است بخش های مختلف به صورت جداگانه اداره شوند.برای کسب اطلاعات در حیطه ساختار صنعت مرغداری به مطلب زیر توجه فرمایید.

ساختار صنعت مرغداری

 بخش های مختلف صنعت مرغداری به صورت زیر می باشد:

1- شرکت های اصلاح نژادی

این شرکت ها بنیان اولیه صنعت مرغداری را تشکیل می دهند و لاین های خالص در اختیار دارند که خطوط بوجود آورنده نسل های بعدی می باشند.

۲- شرکت های مرغ اجداد

این شرکتها گله های دورگ حاصل از تلاقی لاین های خالص را در اختیار دارند.

۳- شرکت های مرغ مادر

این شرکت ها گله های دورگ حاصل از تلاقی گله های اجداد را در اختیار دارند. شرکت های مرغ مادر بسته به ظرفیت تولیدشان ممکن است چندین مزرعه داشته باشند که در هر مزرعه سه تا چهار سالن تخم گذاری و یک سالن پرورش نیمچه های جایگزین می­تواند وجود داشته باشد. شرکت های مرغ مادر ممکن است سویه گوشتی و یا سویه تخم گذار در اختیار داشته باشند.

۴- کارخانه های جوجه کشی

در اغلب نقاط دنیا، این کارخانه ها با تخم مرغ های حاصل از سویه های گوشتی و یا تخم مرغ های حاصل از سویه های تخم گذار را به جوجه تبدیل می کنند و به ندرت کارخانه جوجه کشی یافت می شود که در هر دو مورد فعال باشند. این کارخانه ها در کنار شرکت هایی که پیشتر ذکر شد ممکن است در قالب بخشی از یک شرکت یکپارچه فعالیت داشته باشند و یا اینکه به طور جداگانه مدیریت شده فعالیت نمایند.

۵- واحدهای تجارتی تولید کننده گوشت مرغ و تخم مرغ

این واحدها جوجه های حاصل از تلاقی مرغ های مادر هستند که به دلیل دارا بودن هتروزیس، در سویه های گوشتی از سرعت رشد بسیار زیاد و در سویه های تخم گذار از نرخ تخم گذاری بالایی برخوردارند.

ساختار صنعت مرغداری

۶- کارخانه های تهیه و تولید خوراک دام

ساختار صنعت مرغداری در این کارخانه ها مجهز به سیستم های کامپیوتری بوده و از مشاوره متخصصین تغذیه دام بهره مند می باشند. تولید خوراک در چنین سیستمی احتمال وقوع کمبودهای تغذیه ای را به حداقل می رساند. کارخانه های مختلف به لحاظ ظرفیت تولید، پیشرفتگی تجهیزات و هزینه های تمام شده خوراک، میزان مکانیزاسیون و تنوع محصولات با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر این، این کارخانه ها باید در فاصله کوتاهی از واحدهای تجارتی تولید کننده گوشت مرغ و تخم مرغ احداث شوند تا هزینه حمل خوراک به عنوان عامل محدود کننده در فروش آنها تأثیر نداشته باشد.

در کشورهایی مانند آمریکا که سیستم مرغداری به صورت یکپارچه است، تمامی واحدهای فوق الذکر با یک مدیریت واحد اداره می شوند. در چنین سیستمی، خوراک توسط کارخانه های خوراک دام تهیه و به واحدهای تجارتی تولید گوشت مرغ و تخم مرغ ارسال میشود و این واحدها خود به ندرت دارای تجهیزات آسیاب و میکسر برای تهیه خوراک می باشند. با توجه به اینکه تعداد پرنده در سطح واحدهای تجارتی تولید کننده گوشت و تخم مرغ بسیار زیاد می باشد و مالکیت این حجم گسترده از تولید با محدودیت همراه است، شرکت های یکپارچه خود دارای سالن های تجارتی برای تولید گوشت و تخم مرغ نیستند و معمولاً با مالکین خصوصی قرارداد می بندند. به موجب چنین قراردادی، جوجه، خوراک و خدمات را شرکت فراهم می کند و مالک سالن بابت اجاره سالن و نیروی کار احتمالی حق الزحمه دریافت می دارد.

۷- کارخانه های تولید مکمل های ویتامینی و مواد معدنی

این کارخانه ها شکل خالص ویتامین ها و مواد معدنی را همراه با مواد حاصل که به منظور بالا بردن حجم استفاده می­شود (مانند سبوس) مخلوط می کنند و به این محصولات پیش مخلوط گفته می شود. با توجه به اینکه حضور مواد معدنی کمیاب باعث تخریب ویتامین ها می شود، پیش مخلوط های ویتامینی و مواد معدنی به صورت جداگانه تهیه می شوند. رطوبت و نور دو عامل اصلی ناپایداری ویتامین ها در پیش مخلوط ها هستند. بنابراین، پیش مخلوط ها را باید در محیطی خشک و دور از نور خورشید نگهداری نمود. پاکت نگهداری پیش مخلوط ها نیز به گونه ای است که از نفوذ نور به داخل پیش مخلوط جلوگیری می نماید.

۸- کارخانه های تولید کننده واکسن و دارو

این کارخانه ها در زمینه تشخیص بیماری ها و مطالعات علمی جهت مبارزه با بیماری های مشترک انسان و پرندگان تحقیق نموده و در تولید واکسن و سرم و سایر مواد بیولوژیک مورد استفاده پرندگان نقش مهمی ایفا می­کنند.

9- کارخانه های تولید کننده مواد افزودنی نظیر اسید آمینه ها و آنزیم ها

بخش عمده جیره غذایی پرندگان از دانه غلات به عنوان منبع انرژی و کنجاله دانه های روغنی به عنوان منبع پروتئین تشکیل می شود. ترکیب غلات و کنجاله دانه های روغنی قادر به تأمین نیاز تمامی اسید های آمینه مورد نیاز پرندگان به طور کامل نیست و در اغلب موارد از نظر یک یا دو اسید آمینه محدود کننده است.

فناوری تولید اسید های آمینه به صورت شیمیایی یا از راه زیست فناوری که از چهار دهه گذشته آغاز شد، تحول شگرفی در ساختار صنعت مرغداری در دنیا ایجاد نمود.

۱۰- آزمایشگاه های کنترل کیفی خوراک

برای تأمین نیاز دقیق مواد مغذی پرندگان و دستیابی به حداکثر پتانسیل ژنتیکی آنها، آگاهی از ترکیب شیمیایی مواد خوراکی ضروری است. تنوع زیادی در ترکیب شیمیایی مواد خوراکی وجود دارد که به عواملی چون ژنوتیپ گیاه، شرایط تولید و برداشت، خاک، اقلیم منطقه و شرایط فرآوری و انبارداری بستگی دارد. بنابراین، تجزیه شیمیایی مواد خوراکی و تعیین ترکیب مواد مغذی تشکیل دهنده آنها قبل از جیره نویسی ضروری است و این مهم توسط آزمایشگاه های کنترل کیفی خوراک انجام می گیرد.

۱۱- آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی

با توجه به هزینه بالای تجهیزات کنترل کیفی و تشخیصی، بدیهی است که برای واحدهای تجاری تولید کننده گوشت و تخم مرغ امکان تهیه این تجهییزات میسر نیست. علاوه بر این، تامین هزینه های پرسنلی نیروهای متخصصی که در چنین آزمایشگاه هایی به فعالیت مشغول هستند، برای واحدهای تولید کننده گوشت و تخم مرغ مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر، بهره گیری از خدمات این گونه آزمایشگاه ها امری کاملاً ضروری برای واحد­های تولید کننده گوشت و تخم مرغ می باشد و می تواند تعیین کننده موفقیت واحد تولیدی در بازار باشد. بنابراین، این آزمایشگاه ها ممکن است به صورت خصوصی و مستقل اداره شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج