0

هر آنچه که در مورد ویتامین ها در تغذیه طیور باید بدانیم

ویتامین ها در تغذیه طیور

عنوان ویتامین به دسته هتروژن ترکیبات شیمیائی محلول در چربی و محلول در آب بر می گردد . ویتامین ها در تغذیه طیور اساسی بوده و هیچگونه ارتباط شغلی و یا ساختمانی لازم را با یکدیگر تحمل نمی نمایند. تمام ویتامینهای تشخیص داده شده باستثنای ویتامین C جیره غذائی اساسی برای طیور هستند اگر چه مقادیر ویتامین های مختلف مورد احتیاج در جیره های غذایی طیور از قسمتهایی از میلیون (PPM)تا بخشهائی در بیلیون (PPB)تغییر می نمایند. اما هر کدام برای متابولیسم نرمال و سلامتی لازم هستند. کمبود مشخص ویتامین های متعدد در جیره غذائی جوجه یا پولت به شکستن پروسه های متابولیکی میانجامد که در آن ویتامین خاصی مورد توجه است. این مسئله سبب بیماری کمبود ویتامین میشود که در بعضی موارد خصوصیات تغییرات ماکروسکوپیک و یا میکروسکوپیک را نشان میدهند. در موارد متعددی یک بیماری بطور منفرد ممکن است از کمبود هر یک از مواد مغذی متعدد نتیجه شود. در این مقاله ویتامین ها در تغذیه طیور بررسی شود.

علایم کلی کمبود ویتامن

برگشتگی و پیچیدگی پنجه (Perosis) برای مثال در جوجه ­های جوان با پولتها وقتی حادث می شود که جیره غذائی از نظر منگنز یا هر یک از ویتامین های زیر کمبود داشته باشد مثل کولین، اسید نیکوتنیک، پیرودوکسین، بیوتین یا اسید فولیک. در جوجه های جوان بوقلمونها و قرقاول­ها و سایر پرندگان پروتئین یک کمبود آناتومیکی استخوانهای ساق پا است که بوسیله بزرگ شدن مفصل ساقی قلمی (Tibiometatarsal)در پیچ خوردن و خم شدن انتهای پشتی استخوان درشت ني (tibia)در انتهای نزدیک به تنه متاتارس و بالاخره لغزش تاندون دو قلو (Gastrochemius)از گوندیل آن مشخص می­شود.
این اختلال اخيرالذكر سبب لنگش کامل در ساق پای مبتلا می شود و هرگاه هر دو ساق پا مبتلا شوند معمولاً مرگ نتیجه می شود و جوجه یا پولت نمیتواند آب و غذا را بدست آورد. آنالیز جیره غذائی ممکن است تنها راه برای مشخص کردن این مسئله باشد که آیا یک کمبود تغذیه اختصاصی مسئول این وضعیت است یا خیر.

ویتامین ها در تغذیه طیور  با احتمال زیاد در صورتی در پرنده کمبود را ایجاد میکنند که توجه خاص به تدارک آنها بهنگامی که غذائی فرموله می شود ننمائید هر چند بعلت خارج شدن مداوم و خالص شدن بسیاری از اجزاء عادی گرایش به حذف پروتئینهای حیوانی و اجزاء فيیری بالا نظیر پودر یونجه و فراورده های فرعی آسیاب کردن گندم از جیره های غذائی مقادیر ویتامین های متعدد دیگر به کمبود در بعضی مواقع منجر می شود. اینها ویتامینهای K, B12 , E اسید پانتوتنیک، اسید نیکوتینیک، بیوتین و کولین هستند. جیره های غذائی طیور معمولاً برای شامل شدن بیشتر از اثر مقادیر تمام ویتامینها و حدود بی خطر بودن برای حیوان در ارتباط با ضایعات احتمالی بهنگام پروسس غذاها، حمل و نقل، ذخیره سازی و تغییرات در ترکیب غذا و در شرایط محیطی فرموله میشوند.

مصرف ویتامینها به مسائل زیر بستگی دارد

  • موجودیت ویتامینها از اجزاء غذائی و قابلیت هضم آنها.
  •  کمیت ویتامینهای موجود در اجزاء غذائی .
  •  کیفیت و ترکیب اجزاء غذائی برای مثال چربی و ویتامینها در غذاها .
  • حضور آنتاگونیست ها(متناقصها) در غذابرای مثال آمپرول و ویتامین Biotin , Avidin , B12 تخم بزرگ و ویتامین B6 .
  • حضور آلوده کننده ها نظیر Mycotoxinها در غذا.
  •  تخریب ویتامین ها در تغذیه طیور از طریق پروسس برای مثال پلت کردن و ذخیره کردن طولانی غذاها.

 

ویتامین ها در تغذیه طیور

خصوصیات باثباتی ویتامین ها

  • ویتامین A کاروتنوئید و ویتامین D این ها به اکسیداسیون هوا و عوامل اکسید کننده حساس هستند و با اکسیداسیون بوسیله عناصر فلزی کاتالیزه میشوند. برای مثال آهن و مس. این ویتامین ها بوسیله نور ماوراء بنفش، مواجهه بطول انجامیده برای درجات حرارت بالا و ایزومریزه شدن در PH اسیدی فعال میشوند. این ویتامین ها بوسیله آنتی اکسیدان ها و پوشش ژلاتینی قندی و غیره حفاظت می شوند.
  • B1)Thiamine) – این ویتامین در PH پائین با ثبات است و با افزایش PH ضایعات افزایش پیدا می­کنند. تیامین به اکسیژن یا عوامل اکسید کننده در محلول خنثی یا قلیائی حساس است. با ثبات بودن ویتامین B1 بوسیله تیامیتازها در فراورده های گیاهی و حیوانی و نیزیون های فلزی مثل مس تحت تأثیر قرار می گیرند. با ثبات بودن بوسیله پروتئین یا پوشش چربی تامین تاحدی در غذاها و حضور Choline Chlorideو عناصر مواد معدنی مؤثر است.
  • ويتامينB2) Riboflavine) – ویتامین B2 نسبتاً با ثبات است امانسبت به نور بخصوص درمحلول قلیائی حساس است. در محلولهای قلیائی این ویتامین باثبات نبوده و در مقابل عوامل احياء کننده حساس است.
  • ویتامین Pyridoxine  B6 – ویتامین B6 در محلولهای رقیق کمی حساس بوده و در محلولهای اسیدی و در شکل خشک نسبتاً با ثبات است.
  • ویتامین Cobalamine B12 نسبت به عوامل اکسید کننده و احیاء کننده حساس بوده و در اسید ضعیف یا محیط قلیائی کمی بی ثبات است. این ویتامین در محلولهای خیلی رقیق به نور حساس بوده و بوسیله نمک­های آهن با ثبات میشود. حضور اسید آسکوربیک نیکوتیامید و فراورده های فاسد تیامین تجزیه آنرا تسریع می نماید.
  • ویتامین C) Ascorbic Acid) – ویتامین C در هوا بهنگامی که خشک است با ثبات می باشد. این ویتامین نسبت به رادیاسیون حساس بوده و به آسانی در محلولها در حضور رطوبت اکسیده می شود این ویتامین بوسیله یونهای فلزی مثل مس و آهن کاتالیزه می شود. با ثابت بودن آن بستگی به زمان و درجه حرارت دارد.
  • Vitamin E – توکوفرول آزاد به اکسیداسیون هوا حساس است بخصوص در محیطهای قلیائی. فرمهای استر يا استات با ثبات هستند.
  • Vitamin K – این ویتامین در محیطهای قلیائی قوی بی ثبات بوده و بوسیله نور آفتاب تجزیهمی شود. (۹) Folic Acid -در محلول اسید زیر 5PH بی ثبات است با ثبات بودن این ویتامین بوسیله عوامل اکسید کننده و احیاء کننده ویتامین B2 , B1 تحت تاثیر واقع می شود و بوسیله نور تجزیه می گردد. ویتامین مذکور در پرمیکسها و غذاهائی که محتوی کولین کلراید و مواد معدنی هستند بی ثبات است.
  • با ثبات شدن ویتامین مذکور بوسیله پوشش دار کردن با موم انجام میشود.
  • Pantothenic Acid – در محلول قلیائی یا اسیدی بی ثبات است. ترکیب بوسیله هیدرولیز وبوسیله PH تحت تأثیر واقع می شود.
  • Niacinamide – یک ترکیب نسبتاً با ثبات است
  • Biotin – نسبتاً ترکیب با ثباتی است اما کمی در محلول قلیائی بی ثبات است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

‘]

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج