0

همه چیز در مورد گوشت و تخم مرغ شاخدار

گوشت مرغ شاخدار

گوشت مرغ شاخدار در سنین پایین بسیار خوش طعم و مطبوع است و آنرا قابل مقایسه با کبک، بلدرچین و قرقاول می دانند.. در این مقاله به تخم مرغ شاخدار و خصوصیات گوشت مرغ شاخدار و بیماری متداول دربین این طیور را بررسی میکنیم.

گوشت مرغ شاخدار

از لحاظ میزان انرژی، لاشه مرغ مروارید بعد از گوشت بوقلمون مقام دوم را به خود اختصاص داده است و دارای ۱۳۴ کیلو کالری انرژی به ازای هر ۱۰۰ گرم است. گوشت مرغ مروارید فاقد چربی و حاوی اسیدهای چرب ضروری است

میزان کلسترول در زرده تخم مرغ مروارید در کمترین میزان است

تخم مرغان مروارید در مقایسه با تخم مرغان معمولی از میزان بالای ویتامین A، B2 و Eبرخوردار است و برای تغذیه کودکان در حال رشد و زنان باردار و افراد مسن توصیه می شود. و وزن لاشه در حدود ۶۷ درصد وزنزنده پرنده است و حاوی اسید آمینه های بیشتری نسبت به گوشت مرغ است . فسفر و کلسیم در گوشت مرغ مروارید بیشتر از سایر طیور بوده و میزان کلسترول در زرده تخم مرغ مروارید در کمترین میزان است.

مرغان مروارید نسبت به اکثر بیماری های متداول در طیور صنعتی مقاوم است

از طرف دیگر مرغان شاخدار نسبت به اکثر بیماری های متداول در طیور صنعتی مقاوم بوده و تولید آن حتی در شرایط ضعف مدیریت نیز کمتر تحت تأثير قرار می گیرد و مرغان مروارید برای پرورش به محیط خشک نیاز دارند.

با توجه به برنامه های جامع هدفمند سازی یارانه ها و به ویژه هدفمندسازی سوخت در بخش کشاورزی جهت کاهش هزینه های تولید استفاده از گونه هایی که نیاز کمتری به منبع حرارتی دارند، جزو اولویت های بخش علوم دامی است، چرا که با افزایش هزینه های سوخت قیمت تمام شده واحدهای پرورش طیور افزایش می یابد و منجر به افزایش قیمت محصولات عرضه شده می شود.

از طرفی دیگر گونه ها و نژادهای دام و طیور بومی علاوه بر اهمیت در حفظ ذخایر ژنتیکی و معرفی گونه های و نژادهای هر منطقه از لحاظ مقاومت در برابر بیماریها و تحمل شرایط نامساعد محیطی نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که به دلیل عدم استفاده از داروها و واکسن های محصول عرضه شده عاری از پسمانده فرآورده های دامپزشکی بوده و علاوه بر طعم مناسب به عنوان محصولات ارگانیک مصرف می شوند.

با توجه به وجود ذخایر ژنتیک مرغ مروارید در ایستگاه تحقیقاتی بناب، اجرای پروژه های تحقیقاتی مرتبط با این گونه ها (در کنار سایر پروژه های تحقیقاتی) مدنظر است.

گوشت مرغ شاخدار

مرغ شاخدار به دلیل تخم گذاری مناسب قدرت تولیدمثل خوبی دارد

به دلیل مقاومت در بیماری ها در مرغ مروارید، در این گونه از واکسن ها و داروها استفاده نمی شود و به همین دلیل علاوه بر کاهش هزینه های تولید در هنگام بروز بیماریهای واگیر دار تلفات چندانی ندارند.

مرغ مروارید به دلیل تخم گذاری مناسب، قدرت تولیدمثل خوبی در مقایسه با سایر ماکیان داشته و در ازدیاد نسل به صورت صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

به علت مقاومت خارق العاده در برابر شرایط محیطی و بخصوص دمای مورد نیاز پرورش (مقاومت در درجات دمایی منفی) هزینه های تأمین حرارت را به پرورش دهنده تحمیل نمی کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 3.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج