0

آبخوری و دانخوری بوقلمون خصوصیات و جایگاه آن

تعداد آبخوری و دانخوری مورد نیاز متناسب با ظرفیت گله محاسبه می گردد.عدم رعایت استانداردها در تعداد و نوع آبخوری و دانخوری میتواند مشکلات فراوانی را در دوره پرورش به وجود آورد.در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تعداد آبخوری و دانخوری بوقلمون

تعداد آبخوری و دانخوری مورد نیاز متناسب با ظرفیت گله محاسبه می گردد.
بدین منظور در دوره پرورش بازاء هر کیلو وزن زنده 18/0 سانتی متر فضای دانخوری جهت نرها و ماده های گوشتی قابل محاسبه است.
بدین منظور برای آبخوری 1/0 سانتی متر به ازاء هر کیلو وزن زنده برای نرها و ماده های گوشتی در نظر گرفته می شود.
به عبارتی دیگر جهت پرورش بوقلمون گوشتی تقریبا به .ازاء هر ۸۰-۵۰قطعه یک دانخوری و ۸۰ تا ۱۰۰ قطعه نیز یک آبخوری اختصاص داده می شود.
نکته اصلی در محاسبه تعداد آبخوری و داخوری مورد نیاز شدت دمای محیط وشرایط جغرافیایی نیز بایستی لحاظ تا در روند پرورش خللی ایجاد نگردد.

آرایش قرارگیری آبخوری و دانخوری

در هنگام آرایش اولیه دانخوری و آب خوری از الگوی ستاره ای در اطراف منبع حرارتی پیروی می شود (دانخوری – دانخوری – آب خوری).
در هر دو مقطع پرورش و رشد پرنده، مرتب و ردیف کردن دانخوری ها و آب خوری ها طوری خواهد بود که پرنده به آسانی به هر کدام دسترسی داشته باشد.
بدین منظور سعی شود تا پرنده حداکثر در فاصله شش متری به دانخوری از هر مکانی در سالن دسترسی داشته باشد. آب خوری های یکسان هم نیز نبایستی بیشتر از چهار متر با دانخوری فاصله داشته باشد.

از آب خوری های مختلفی در پرورش بوقلمون استفاده می شود به طوری که می توان به آب خوری های فنجانی، نیپل نیز اشاره نمود. چنانچه از آب خوری زنگوله ای (گرد) استفاده می شود. به منظور جلوگیری از خیس شدن بیش از حد بستر الگوی جابه جایی آب خوری مطابق دیاگرام ذیل اعمال می گردد.

آب خوری و دان خوری مورد نیاز در زیر مادر مصنوعی جهت تعداد ذکر شده دو عدد آبخوری اتوماتیک گرد و دو عدد آبخوری کوچک و یا سه آبخوری اتوماتیک گرد و یک عدد آبخوری کوچک و یا فنجانی قابل استفاده بوده و جهت دانخوری چهار عدد دانخوری سینی جوجه به همراه چهار عدد شانه تخم خالی غیر مستعمل لحاظ می­گردد. حلقه پرورش به قطر 6/3 متر با ظرفیت 300 الی 350 قطعه جوجه در نظر گرفته می شود.

همان طوری که قبلاً ذکر شد در زیر مادر مصنوعی وجود یک منبع نوری لازم است، منبع نوری قدرت تولید نور در اطراف داخل گارد محافظ تا 100 لوکس را بایستی دارا باشد

آبخوری در جوجه ها

یکی از دلایل مرگ و میر جوجه ها در هفته اول پرورش از دست دادن آب بدن و دهیدراتاسیون است و بدین خاطر دسترسی آسان جوجه ها به آب سالم و مناسب بسیار با اهمیت است. در تأمین آب باید به نکات زیر توجه شود:

امکان دسترسی به آب در طول ۲۴ ساعت وجود داشته باشد. به ازای هر ۴۰ جوجه یک آبخوری در نظر گرفته شود و تعداد آبخوری باید کافی و قابل دسترسی باشد.
آبخوری را هر روز شسته و روزانه ارتفاع آبخوری را براساس رشد پرنده تنظیم کنید. برای ۴ روز اول پرورش آبخوری اضافی فراهم شود کیفیت آب از نظر مواد معدنی و آلودگی بسیار قابل اهمیت است و درجه حرارت مناسب آب هنگام مصرف ۱۴ – ۱۰ درجه سانتی گراد است، آب آشامیدنی جوجه بوقلمون ها را می توان هم با آبخوری های شیشه ای و هم با آبخوری های اتوماتیک تأمین نمود.
از روز اول تا سه هفتگی، هر یکصد قطعه بوقلمون باید به سه آبخوری ۵ تا ۱۰ لیتری چشمه ای دسترسی داشته باشند.
از سه هفتگی تا عرضه به بازار برای هر یکصد قطعه بوقلمون دو آبخوری چشمه ای ۱۵ تا ۲۰ لیتری لازم است.
برای هر یکصد قطعه بوقلمون جوان باید ۱۰ سانتی متر آبخوری اتوماتیک در نظر گرفت.
تغيير کیفی و کمی آبخوری و دانخوری باید بسیار تدریجی باشد، بطوری که بوقلمون را از خوردن آب و دان نسازد.

 

آبخوری و دانخوری بوقلمون

 

دانخوری در جوجه ها

در اولین روزها می توان غذای جوجه ها را در ظرف های ساده قرار داد ولی چون اشکالاتی در درک دارند و حیوانات کودنی به حساب می آیند بهتر است در کنار هر آبخوری و یا دانخوری، وسیله و مواد بی ضرر و براق قرار داد تا توجه جوجه ها را به خود جلب کند.
ریختن مقدار جزئی آرد یا سنگ ریزه ها روی دان روزی دو بار برای سه روز اول زندگی، بوقلمون ها را تشویق به خوردن می نماید.
نباید دانخوری ها را مملو از دان کرد زیرا دان روی بستر می ریزد و جوجه به هوای دان روی بستر خود آنرا می خورند مگر اینکه روی بستر را با کاغذ بپوشانند.
برای جوجه های هفت روزه تا سه هفتگی دانخوری کوچک به اندازه حدود ۷-۵ سانتی متر برای هر جوجه مناسب است.
از سه هفتگی تا عرضه به بازار باید دان خوری های بزرگ برای بوقلمون های جوان تهیه نمود، بطوری که عمق دانخوری ۱۰ سانتی متر و طول دانخوری ۷ الی ۸ سانتی متر برای هر قطعه بوقلمون باشد.
از دانخوری لوله­ ای آویزان نیز می توان استفاده نمود.
در سیستم دانخوری لوله ای برای اینکه میزان طول متناسب آن چیست قطر دانخوری را در 43 / ۴ ضرب می کنیم اگر دانخوری آنقدر عریض ساخته شده باشد، که جوجه ها از هر دو طرف دانخوری بتوانند استفاده کنند، در این صورت طول واقعی دانخوری دو برابر طول ظاهری آن باید به شمار آید. بدین ترتیب یک متر از این نوع دانخوری دو متر محسوب خواهد شد. به ازای ۳۵ جوجه بوقلمون یک دانخوری سطلی در نظر گرفته شده است. نکات زیر در استفاده از دانخوری قابل اهمیت است:

ارتفاع دانخوری روزانه تنظیم شود بطوریکه پشت پرنده با کف دانخوری همسطح باشد.

در چهار روز اول دوره پرورش از سینی، کارتن و روزنامه نیز می توان جهت تغذیه جوجه استفاده کرد.

تعداد دانخوری ها در سالن باید کافی باشد و بطور یکنواخت در سالن پخش گردد.

تنظیم نامناسب دانخوری باعث افزایش ضایعات دان می شود.

فضای ناکافی دانخوری موجب کاهش رشد و عدم یکنواختی گله و همچنین آسیب های فیزیکی و دعوا بین پرندگان می شود.

در روزهای اول آبخوری های کم عمق و نسبتا بزرگ برای آنها فراهم شود تا راه و بیراه با آن برخورد کرده و به خوردن آب و دان بپردازند. به عنوان یک قائده سرانگشتی مقدار نیاز فضای کف بوقلمون های گوشتی، دو برابر مرغ خانگی است. در دوره پرورش اولیه، به ازای هر جوجه، فضای کف بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ سانتی متر مربع ( تا ۸ جوجه در متر مربع) مورد نیاز است. در جدول زیر، ارقام کلی فضای کف، فضای آبخوری و دانخوری مورد نیاز بوقلمون ها در سنین مختلف نشان داده شده است.

                                            فضای کف و فضای آب خوری و دانخوری بوقلمونها

سن (هفته) فضای کف (سانتیمتر مربع برای هر پولت) فضای دانخوری (سانتیمتر) فضای آبخوری (سانتیمتر)
4-0 1250 2.5 1.5
16-5 2500 5 2.5
29-16 4000 6.5 2.5
بوقلمون مادر 5000 7.5 2.5


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 13 امتیاز از مجموع: 4.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج