0

انواع نژادهای سهره و نکات آواز خواندن سهره

انواع نژادهای سهره و نکات آواز خواندن سهره

سهره یا فنچ واقعی خانواده ای از پرندگانی دانه خوار و حشره خوار با منقاری کوتاه، مخروطی و قوی، و پر و بالی رنگارنگ هستند. در خارج از فصل زاد و ولد می کنند و دسته جمعی به سر می برند. نر و ماده تقریباً هم شکل نیستند. روی درختان، بوته ها، یا زمین لانه می سازند. سهره­ها پرندگانی شاخه نشین، کوچک جثه، آواز خوان، رنگارنگ، متعلق به راسته گنجشک سانان و از خانواده سهره ها می باشند. در این مطلب انواع نژادهای سهره و نکات مهم در مورد آواز خواندن سهره بیان می گردد.

سهره یا فنچ

سهره­ ها پرندگانی دانه خوار بوده و غالب تغذیه آنان از دانه گیاهانی همچون گلرنگ، شاهدانه، ارزن، کتان، آفتابگردان، قدومه و سایر گیاهان دانه دار می باشد.

هرچند در جیره غذایی برخی از انواع سهره­ ها میوه ها، سبزیجات و حشرات نیز جای دارند ولی غالب تغذیه این پرندگان از دانه ها می باشد و تغذیه از حشرات و میوه ها بیشتر در فصل تولید مثل این پرندگان دیده می­شود.

به طور کلی راسته گنجشک سانان پرندگانی آواز خوان را در بر می گیرد که در میان خانواده های موجود در این راسته خانواده سهره از آواز دلنشین تری نسبت به سایر پرندگان این راسته برخوردارند.

قناری که شناخته شده ترین پرنده آواز خوان در جهان می باشد یکی از نژادهای سهره است. از نظر زیستگاهی سهره­ ها را می توان در کوه­ها، بیابانها، جنگلها، کشتزارها، پارکها و سایر نقاط مناسب جهت زندگی یافت.

نر و ماده این پرندگان در برخی گونه ها بسیار مشابه و در برخی گونه ها کاملاً متفاوت هستند. سهره ­ها پرندگانی اجتماعی بوده و خارج از فصل تولید مثل به صورت گروهی دیده می شوند.

رنگ آمیزی زیبا از یک سو و آواز دلنشين سهره ها از سوی دیگر موجب تمایل بسیاری از علاقه مندان، به نگهداری این پرندگان شده است. تا جایی که در نقاط مختلف دنیا برخی ازانواعنژادهای سهره  را اهلی نموده و به عنوان پرنده زینتی نگهداری می­کنند.

سهره جنگلی نر

نام علمی: Fringilla coelebs

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه: طنابداران

رده: پرندگان

راسته: گنجشک سانان Passeriformes

زیرراسته: Passeri

تیره: سهره این ویگورس ,۱۸۲۵ (میلادی)

سهره جنگلی نر

سهره جنگلی نر

زیستگاه

این پرنده در پائیز و زمستان در باغ­ها، کشتزارها، در حال جستجوی غذا است. در پارک ها، باغ ها، نواحی جنگلی و سایر مناطق مستعد زندگی می کند و لانه خود را در ارتفاع 1/5 تا ۲۰ متری از سطح زمین و در میان شاخ و برگ درختانی از قبیل صنوبر، توس، نارون، افرا، بلوط، کاج، سیب، گلابی، گیلاس و زرد آلو می­سازد. گاهی در سرو کوهی نیز آشیانه می سازد.

پراکندگی

در زمستان­ها نسبتاً فراوان است. در خاورمیانه زیاد زاد و ولد می کند.

عمر

سهره در شرایط عادی بیشتر از ۸ سال و کمتر از ۱۲ سال است.

محل زندگی و سایر مشخصات

در پارک ها، باغ­ها، نواحی جنگلی و سایر مناطق مستعد زندگی می کند و لانه خود را در ارتفاع 5/1 تا ۲۰ متری از سطح زمین و در میان شاخ و برگ درختانی از قبیل صنوبر، توس، نارون، افرا، بلوط، کاج، سیب، گلابی، گیلاس و زرد آلو می سازد. گاهی در سرو کوهی نیز آشیانه می سازد. لانه توسط ماده ها ساخته می­شود و از علف­های باریک و خشک و مواد گیاهی به خصوص از درخت تبریزی و مواد مو مانند در ساخت لانه استفاده می شود. لانه بین ۷ تا ۱۲ روز ساخته می شود. بین ۳ تا ۵ و معمولاً ۴ تخم در میانه های ماه آپریل تا آگوست می گذارد. پرنده ماده بین ۱۲ تا ۱۳ روز روی تخم ها می خوابد. هم پرنده نر و هم پرنده ماده در تغذیه جوجه ها نقش دارند. جوجه ها بعد از ۱۲ روز آماده پرواز می شوند.

انواع سهره

سهره که نامش خلاصه شده به سره
نژادهای سهره  متنوع هستند  که نیمی از آنها آوازه خوان هستند
سهره یکی از پرنده ­هایی است که به وفور در اغلب نقاط کشور پیدا می شود.
نژادهای سهره بسیار متنوع می باشد همچون سهره معمولی،سهره سر سیاه، سهره کوهی، سهره بال سرخ، سهره جنگلی، سهره خاکی، سهره دمگاه زرد، سهره دمگاه سفید، سهره زرد، سهره سبز، سهره سرخ پیشانی، سهره سیاه، سهره سینه سرخ، ، سهره صورتی، سهره کوهی، سهره گلی، سهره مغولی، سهره نوک بزرگ، سهره نوک قیچی .

انواع نژادهای سهره و نکات آواز خواندن سهره

سهره آواز خوان

یکی از نژادهای سهره  سهره آواز خوان است .سهره که نامش خلاصه شده به سره انواع مختلفی دارد که نیمی از آنها آوازه خوان هستند. آواز خواندن سهره بریده بریده است و نفسش مانند قناری زیاد نیست اگر آواز قناری را یاد بگیرد بازهم قطعه قطعه می خواند بهترین نوع سهره را می توان سهره آواز خوان (voice singer siskin) دانست که صدای بسیار بلندی دارد با قطعه هایی مانند آواز بلبل که با سوت نت­ها را اجرا می­کند و آنقدر صدای گرم و دلنشینی دارد که هر چه به  آواز خواندن سهره  گوش فرا دهی شنونده از خواندنش سیر نمی شود به عکس سهره معمولی و پیشانی قرمز که ریز و تند می خوانند این نوع سهره نت هایش را شمرده و با صدای بم می خواند. و طول قد سهره آواز خوان تا ۱۵ سانتی متر می­رسد و در اروپا – غرب آسیا و در شمال غربی افریقا زندگی می کند این نوع سهره به صورت زوج زندگی می کنند.

سهره معمولی در تمام نقاط دنیا یافت می شود. قدش تا ۱۳ سانتی متر میرسد. نر و ماده سهره هم رنگ می­باشند و دانه و حشره می خورند.

سهره های معمولی و پیشانی قرمز بصورت جفتی یا دسته جمعی زندگی می کنند. هر بار سه تا هفت تخم می گذارند که در مدت ۱۴ روز تخم­ها به جوجه تبدیل می شود.

جوجه سهره دارای سر و پشت برنگ نخودی مایل به خاکستری و بدنی پر از خط و خال قهوه ای رنگ است. سهره­ها پرواز موجی و رقص مانند دارند.

علاوه بر سهره معمولی در ایران سهره پیشانی قرمز (سهره کرمانی) نیز زیاد یافت می­شود که این سهره نیز در حدود ۱۱ سانتی متر طول بدنش می باشد و آواز خوان خوبی است.

این پرنده نیز سه تا چهار تخم می گذارد که در مدت دو هفته به جوجه تبدیل می شود و بیست روزه جوجه­ها به حد رشد می رسند.

نکات آواز خواندن سهره

سهره ها را چنانچه در یک قفس بزرگ و بصورت دسته جمعی نیز نگهداری کنیم آواز خواهند خواند لیکن توصیه می­شود جوجه سهره را از دو ماهگی به بعد در یک قفس کوچک و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد. برای تسریع در این کار قفس جوجه سهره را در کف زمین و در محل شلوغ با رعایت احتیاط­های لازم قرار می دهند تا زودتر رام گردد. علیرغم اینکه حضور سهره در کنار قناری موجب خواهد شد که قناری نیز قدری سرکش و ترسو شود لیکن برای بهتر شدن آواز سهره او را در کنار قفس قناری نگهداری می کنند.

سهره معمولی

سهره های معمولی هم که در پرنده فروشی­ها فروخته می­شوند، سهره­های وحشی صید شده اند. سهره ها هم در فصل زمستان و هم در اواخر بهار صید می شوند که صيد آخر بهار مربوط به جوجه سهره ­هاست. صید زمستانه اغلب در مناطق سرد سیر (مثل کردستان که بیشترین صید در آنجا صورت می گیرد) و در هنگامی که برف زیاد باریده و غذا کم شده است انجام می شود. برای همین در دی ماه تا اواسط بهمن سهره به صورت خیلی زیاد در پرنده فروشی­ها به چشم می خورد ولی کم کم با گرم تر شدن هوا صید قطع می شود و سهره­ها در پرنده فروشی­ها کمتر می شوند و قیمت آنها بالاتر می رود.

سهره معمولی بطول ۱۲ سانتیمتر، نر و ماده هم شکل، پرنده ای است با بال­های زرد و سیاه، دم سیاه وسفید، صورت سرخ لاکی، و پشت قهوه ای خاکی که در ناحیه دمگاه به سفیدی می گراید پرنده نا بالغ سر وسطح پشتی نخودی مایل به خاکستری و بدنی پر از خط وخال قهوه ای دارد پرواز موجی ورقص مانند دارد. پرندهای اجتماعی است بصورت جفتی یا دسته­ای زندگی می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج