0

بررسی اهمیت چرای شتر در مراتع

شتر در مراتع بوته های خار و بوته های غیر جامعه گیاهی اصلی مرتع را (علف هرزها) را مورد تعليف قرار داده وتعداد آنها را کاهش و پراکنش آنها را کنترل می نماید. اهمیت چرای شتر در مراتع را در ادامه بیان کرده ایم.

اهمیت چرای شتر در مراتع

١- جلوگیری از فرسایش

خاک به علت وضعیت خاص کف دست ها و پاهای شتر، خاک کوفته و فشرده شده و برخلاف وضعیت سم گوسفند و بز، خاک را تخریب نمی کند بلکه با عوامل فرسایش خاک مبارزه می نماید.

۲- هرس گیاهان مرتعی

شتر هرس کننده بسیار قوی بوده و در حین چرا مراتع، شاخ و برگ های سطح فوقانی و زوائد درختچه ها را هرس می نماید. هرس شتر دارای فوائد زیادی است:

  • رشد و رویش گیاه را افزایش می دهد.
  • گیاه را از لحاظ حجم سبک کرده و در مقابل بادها و طوفان های کویر سالم نگه می دارد. در غیر این صورت به علت حجم درختچه با توجه به اثر وزش باد و طوفان، گیاه از ساقه شکسته و می میرد.
  • هرس کردن شتر اقتصادی بوده و در غیر این صورت نیاز به کاربرد کارگران زیاد و هزینه های اقتصادی است.
  • با هرس درختچه ها و درختان، شاخه های آفات دار از بین رفته و از خشک شدن درختان جلوگیری به عمل می آید.

اهمیت چرای شتر در مراتع

٣- در رابطه با خوردن بذور گیاهان

با خورده شدن آن پرزهای آن از بین رفته و بذور آماده شده همراه با مدفوع حیوان به زمین داده می شود.

۴- تکثیر گیاهان مرتعی

با توجه به این که قبلاً عشایر ایران جهت حمل بار خود از شتر استفاده می نمودند و با پیدایش وسایل نقلیه موتوری شتر به تدریج از گله آنها حذف گردید. در بازدید میدانی توسط نگارنده مشاهده گردید که به علت چرای بیش از حد گوسفندان و بزها علوفه خوش خوراک مراتع از بین رفته و گیاهان مهاجم که اکثراً تیغ دار و دارای خار می باشند جای آنها را گرفته است که با صحبت کردن با دامداران این اعتقاد داشتند که لازم است دوباره شتر به مراتع بازگشته و هر دامدار همراه با گله گوسفندی و بزی خود چند نفر شتر نگهداری کند که با خوردن علوفه های خاردار، گیاهان خوش خوراک فرصتی جهت رشد بیابند.

۵- افزایش حاصلخیزی مراتع

به علت کمی هوموس در مناطق خشک و نیمه خشک، کود شتر نقش اساسی در تثبیت مواد معدنی و ازت پروتئینی در خاک داشته و باعث افزایش بهره وری خاک می گردد. ضمناً برخی از حشرات مفید کشاورزی مناطق نیمه خشک و خشک زندگی همزیستی مسالمت آمیزی با کود شتر داشته و از کود شتر تغذیه می­نمایند. این حشرات باعث ایجاد کانال های افقی و عمودی در خاک شده و موجب می شود که آب و اکسیژن به اندام های زیرزمینی گیاه سهل تر نفوذ نماید و در پایداری و در رویش مراتع و جنگل زارهای کویری نقش بسیار مهمی داشته باشند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج