0

بررسی بیماری ها:عارضه اسیدوز در اسب

عارضه اسیدوز در اسب

زمانی که مقدار زیادی اسید (یون­ های هیدروژن) در خون و بافت­های بدن تولید شود اسیدوز روی می­دهد . اسیدوز تنفسی در اثر باقیماندن دی اکسید کربن در شش­ها به وجود می­آید. اسیدوز متابولیکی نیز زمانی اتفاق می­افتد که سطح اسید لاکتیک در بدن بیش از حد افزایش یابد.  دراین پست به بررسی  عارضه اسیدوز در اسب می پردازیم.

اسیدوز

دهیدراسیون (از دست دادن آب بدن)

دهیدراسیون از دست رفتن شدید آب از بافت­های بدن است که می­تواند به دنبال تعریق طولانی در اسب ­های کاری یا اسهال شدید در اسب­ هایی که از عفونت سالمونلایی یا استرانگیل رنج می­برند روی دهد.

حدود 75-65 درصد وزن اسب­ های بالغ و 80-75 درصد بدن کرّه اسب­ها را آب تشکیل می­دهد. آب برای تداوم حیات ماده­ ای ضروری است و هرگونه کمبود شدید آن اثرات و پیامدهای جدی از خود بر جای می­گذارد . در طی دهیدراسیون نه تنها آب بلکه الکترولیت­های مهمی مانند سدیم، پتاسیم و کلراید هم از دست می­رود. الکترولیت­های یاد شده در حفظ حجم مناسب بدن و نیز تنظیم میزان آب موجود در سلول­ها دخالت دارند. بنابراین همواره باید سطح این مواد معدنی در سلول­های بدن اسب در محدوده مناسب قرار داشته باشد تا سلامتی حیوان تضمین شود. هر نوع از دست دادن مایعات و الکترولیت­ها به خصوص در اسب­ های جوان باید به سرعت درمان شود زیرا دهیدراسیون می­تواند به شکلی، غافل گیرانه و سریع حیوان را از پای درآورد. اسب­ هایی که پس از انجام فعالیت دچار دهیدراسیون شده ­اند باید هر 15 دقیقه 5/4 لیتر (1 گالن) آب حاوی 30 گرم (1 اونس) الکترولیت بنوشند.

عارضه اسیدوز در اسب

در صورتی که اسب تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشد، جایگزینی الکترولیت­ها می­تواند از طریق تزریق وریدی و یا توسط لوله معدی با استفاده از یک محلول الکترولیک حاوی کلرید سدیم (نمک طعام)، گلوکز، لاکتات، پتاسیم، کلسیم و منیزیوم صورت پذیرد.

یک جراح دامپزشک می­تواند شما را در ین رابطه کمک نماید. در صورتی که دهیدراسیون خفیف باشد الکترولیت­های موجود در آب یا غذا ممکن است برای چند روز کافی باشند. معمولاً به تغذیه الکترولیت­ها جز در حالتی که اسب دچار دهیدراسیون شده یا مشکوک به آن باشد نیازی نیست. مصرف مقدار زیاد و غیر ضروری این مواد معدنی هم می­تواند مضر باشد.

اسب­ها باید در طول دوره­های طولانی مدت انجام کار اجازه یابند چندین بار به تناوب آب بنوشند. همچنین در صورتی که هوا خیلی گرم باشد، نوشیدن آب هر دو ساعت یک بار به مدت 2 دقیقه ضروری است. به این ترتیب اسب به میزان کم ولی در زمان­های مختلف آب مورد نیاز خود را تأمین می­کند. مصرف مقادیر زیاد آب هم می­تواند مضر باشد؛ برای نمونه اسب­ های کاری تنها قادرند مقادیر اندک آب را به طور مطلوب مورد استفاده قرار دهند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج