0

بیماری سالمونلا گالیناروم بلدرچین(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری سالمونلا گالیناروم بلدرچین یکی از انواع بیماری سالمونلا می باشد و بسیار واگیر دار می باشد . در نتایح کالبد شکافی می توان زردی لاشه را به طور کامل دید عامل بیماری یک نوع باکتری می باشد . در ادامه به نکات کاملی در مورد این بیماری و علائم و راهای درمان و پیشگیری آن بیان میکنیم.

سالمونلا گالیناروم ( بیماری تینوئید – حصبه طیور )

محل حمله بیماری و نقاط جراحت

این بیماری یکی از سویه های بیماری سالمونلا می باشد و یک مرض عمومی و واگیردار می باشد که شکل حاد این بیماری بسیار شایع تر از نوع مزمن آن می باشد و خانواده قرقاول ها جزء پرندگانی هستند که به این بیماری حساسیت دارند و از طرفی که بلدرچین ها جزء این خانواده هستند پس نسبت به این باکتری حساس هستند . این باکتری بیشتر به کبد، طحال ، عضلات و روده کوچک حمله می کند که در جوجه های ۱ تا ۳ روزه تلفات سنگینی می دهد و جالب اینکه در جوجه بلدرچین ها تلفات کمتری بر جای می گذارد .

کالبد شکافی

در نوع شدید این این بیماری می توان به زردی سراسری لاشه، وجود نکروز هایی بر روی طحال، کبد، شش ها و قلب و همچنین بزرگ شدن کبد به همراه تیرگی و طحال ناشی از پر خونی و نرمی بیش از حد این دو اندام و حضور همین نکروزها بر روی عضلات به اندازه سر سوزن مشاهده نمود از جمله سایر این علائم این بیماری می توان به تورم چرکین روده کوچک و آماس نزله ای روده و تکثیر سلول های رتیکلو آندوتلیال و حضور توده ی زرد رنگ بر روی سکوم پری کاردیت ،هیدرو پری کاردیت ، انتریت توام با خونریزی طحال اشاره نمود از جمله سایر علائم کالبد شکافی این بیماری است.

عامل بیماری و روش انتقال آن :

عامل ایجاد این بیماری یک باکتری از خانواده سالمونلاز است به نام سالمونلا گالیناروم که از طریق دفع مدفوع و تخم می تواند محوطه سالن، آبخوری ها و دانخوری ها را آلوده نماید همچنین نظیر سایر بیماریهای واگیر دار می­تواند از طریق روش های مکانیکی مثل کفش و لباس و لوازم منتقل شود یا اگر بهداشت دستگاه های جوجه­کشی رعایت نشود و بقایای چرک و کثافت بر روی آنها باقی بماند می تواند محیط رشد مناسبی برای میکروارگانیسم ها فراهم آورد و به جوجه ها منتقل نماید .

علائم بالینی

به طور خلاصه می توان علائم این بیماری را به طور تیتروار اینگونه بر شمرد که شامل: اسهالی با رنگ سفید یا سبز، خاکی بودن مخرج پرنده در سیستم بستر، بی رنگ شدن تخم، افسردگی و تجمع جوجه ها به دور هم، کاهش اشتها به همراه نفس نفس زدنهای خفیف در جوجه بلدرچین های نر از جمله سایر علائم دیگر این بیماری هستند.

تشخیص بیماری :

بیماری سالمونلا گالیناروم بلدرچین در ابتدا به کمک داشتن تاریخچه بیماری و بررسی علائم و جراحات می توان به یک تشخیص ابتدایی پی برد و در مرحله قطعی از طریق جدا کردن عامل بیماری زا در آزمایشگاه به کمک سوآپ مدفوع ، خون قلب و بافت کبد برای هیستو پاتالوژی به جواب قطعی رسید.

درمان و پیشگیری :

  1.  به جهت پیشگیری از این نوع بیماری باید در صورت دیده شدن لاشه در واحد بلافاصله آنها را سوزاند و یا به کمک آهک و خاک دفن کرد و نکات بهداشتی ذکر شده را در هر صورت رعایت نمود.
  2.  داشتن آب سالم در پیشگیری از این نوع بیماری نقش مهمی را بازی می کند .
  3.  در این نوع بیماری واکسیناسیون به دلیل افزایش طیور آلوده به بیماری مورد استقبال قرار نگرفته است.
  4. برای درمان بیماری می توان از داروی فورازولیدون به نسبت 4 درصد به مدت ۱۰ روز استفاده کرد که دارو می تواند عامل بیماری را از طریق دفع از بدن خارج نمائید و تلفات را کاهش دهد همچنین آلودگی را در بیماری قطع نماید .

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج