0

آشنایی با بیماری فلجی دوره­ای ناشی از هایپر کالمی در اسب

بیماری فلجی دوره­ای ناشی از هایپر کالمی در اسب

فلجی دوره ­ای ناشی از هایپر کالمي (HYPP)، یک بیماری ژنتیکی در اسب­هایی است که از نِتاج سیلمی نژاد کوارتر به نام ایمپرسیو هستند. در این بیماری با افزایش میزان پتاسيم خون، سلول های عضلانی دچار نقض در عملکرد خود می شوند (هایپر کالمی یعنی افزایش میزان پتاسیم خون). در ادامه با بیماری فلجی دوره­ای ناشی از هایپر کالمی در اسب آشنا میشویم.

فلجی دوره­ای ناشی از هایپر کالمی

در نتیجه ی این عارضه، اسب دچار گرفتگی یا اسپاسم دورهای عضلات و ضعف عمومی می شود؛ علائم و شدت آنها متفاوت است به طوری که از سفتی عضلات و سختی قدم گذاشتن یا بیرون زدن پلک سوم در حالت خفیف تا زمین خوردن ناگهانی به علت سفتی همه­ی عضلات بدن می تواند ناشی شود.

محققین دانشگاه دیویس کالیفرنیا، یک نوع آزمایش خون برای شناسایی اسب­هایی که حامل این ژن هستند طراحی کرده اند. تولیدکننده های نژاد کوارتر برای جلوگیری از بروز این مشکل در بین گله ی خود نباید از نتاج سيلمی ایمپرسیو استفاده کنند. بعضی از اسب­ها که نتیجه ی آزمایش آنها مثبت هست به هیچ وجه علائمی از خود نشان نمی دهند، ولی بعضی دیگر از اسب­ها می توانند هرازگاهی علائمی بسیار شدید از خود نشان دهند.

عوامل مستعد کننده ی این حالت می تواند وجود استرس و پتاسیم زیاد در جیره غذایی باشد. در حقیقت جیره­ی غنی از پتاسیم به عنوان چاشنیِ انفجار برای حمله و تشنج می باشد. جیره هایی نظیر علوفه های لگومینه (یونجه­ی غنی) و کنستانتره های غنی شده با ملاس که حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم هستند به طور قطع در اسب­های مستعد و مشکوک به این عارضه باید محدود باشد. در صورت بروز این عارضه تجویز سرم قندی (دکستروز) بسیار کارساز خواهد بود. در صورت در دسترس نبودن سرم قندی، خوراندن قند و یا آب قند تا محیا شدن سرم، از وخیم تر شدن اوضاع ممانعت می کند. در این شرایط بهترین وسیله برای خوراندن آب قند، گاواژ با سرنگ های بزرگ می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج