0

بیماری مایکوپلاسما غاز (علائم،پیشگیری،درمان)

یکی دیگر از بیماری های مهم بیماری مایکوپلاسما غاز می باشد .درادامه به بررسی این بیماری و همچنین علائم و نحوه درمان آن می پردازیم.

عفونت مایکوپلاسمایی

مایکوپالسما گالیسپتیکوم اصلی ترین پاتوژن مایکوپالسما با اهمیت اقتصادی است که دارای گسترش جهانیاست.
عفونت با مایکوپالسما گالیسپتیکوم دارای تظاهرات بالینی متنوعی است. اما حتی در صورت فقدان عالئم بالینی آشکار، تأثیر اقتصادی آن می تواند آشکار باشد.

مایکوپالسماها سادهترین و کوچکترین یاخته ها از گروه پروکاریوتها بوده که به طور مستقل قادر به رشد و تکثیرند. آنها دیواره سلولی ندارند و دارای غشاء سیتوپالسمی، ریبوزوم و یک مولکول DNA هستند که به دلیل فقدان دیواره سلولی از یوباکتریها مجزا شده اند این باکتریها در کالس مولیکوتس طبقه بندی شده اند .

مایکوپلاسماها که به موجودات مولد پلورپنومونی یا التهاب ریه معروف هستند می توانند در غاز مشکل نسبتاً جدی ایجاد کنند. این موجودات یک ساختار حد واسط مابین باکتریها و ویروسها را دارند. حداقل ۳ گونه از مایکوپلاسماها شامل مایکوپلاسما آنسریس، مایکوپلاسما کلاكيل و سویه ۱۲۲۰ از غاز جدا شده است. در سالهای اخیر شیوع بیماری مایکوپلاسمای غاز در تعدادی از مناطق افزایش یافته است. چنان که این پرنده ها تحت شرایط متمرکز پرورش یابند شیوع بیماری خیلی قابل توجه خواهد بود.

علائم

مشکل اصلی عفونت مایکوپلاسمایی، کاهش تولید تخم و باروری در گله مادر است. نکروزه شدن فالوس (بیماری آمیزشی) سبب کاهش شدید باروری می شود. در جوجه غازهای جوان عفونت مایکوپلاسما سبب کاهش رشد و عفونت کیسه های هوایی و تنفس می شود. منبع معمول آلودگی مایکوپلاسمایی غازهای جوان، تخم های جوجه­ کشی است.

درمان مایکوپلاسما غاز

درمان مایکوپلاسما غاز

 

درمان

مهم ترین بخش برنامه کنترل مایکوپلاسما، اطمینان از عاری بودن اجداد و والدین گله است زیرا در صورت ایمن بودن آنها جوجه غازها نیز آلوده نخواهند شد. برای درمان تخمهای به دست آمده از گله آلوده باید قبل از انکوباسیون در داخل محلول تایلوزین غوطه ور شوند. جوجه غازهای آلوده را می توان با اضافه کردن تتراسایکلین یا تایلوزین به آب آشامیدنی آنها درمان کرد.

درمان اختصاصی مجموعه پرورش ماکیان نیازی

بیماری مایکوپلاسما غاز همانند بیماری مایکوپلاسما بوقلمون می باشد.در مقاله ای دیگر به طور مفصل درمان این بیماری را شرح داده.با مراجعه به مقاله فوق به راحتی میتوان این بیماری را کنترل و درمان کرد.

مقاله مرتبط به درمان مایکوپلاسما غاز



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج