0

بیماری های تک­ یاخته ­ای (تک سلولی) بوقلمون

بیماری های تک­ یاخته ­ای

بیماری های تک­ یاخته ­ای(تک سلولی) موجود در بوقلمون در چند گروه طبقه بندی طبقه بندی می شوند که مهمترین آنها سینوتیس(مایکوپلاسما سینوویه) و اورنیتوز میباشد که در ادامه به معرفی و درمان آنها می پردازیم.

سینوویتیس (مایکوپلاسما سینوویه):

علایم سینوویتیس

بیماری گسترده مرغ و بوقلمون در سراسر جهان است که توسط نوعی تک یاخته به نام «مایکوپلاسما سینوویه» ایجاد می شود و بلافصله به صورت کمپلکس با دیگر بیماری ها در می آیند و جزء بیماری های تک­ یاخته ­ای می باشد.

بنابرا این بیماری به دو شکل است: شکل تنفسی که موجب آلودگی نای های سینوس ها و کیسه های هوایی می شود و بیشتر در مرغ خانگی دیده می شود، شکل دوم، نوع سیستمیک آن است که غشاءهای زلالیه در مفاصل و تاندون ها تحت تاثیر قرار می گیرد و در هر دو گونه مرغ و بوقلمون توسعه می یابد.

بیماری سیستمیک معمولا در بوقلمون های سنین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیده می شود. لنگش موجب بی حالی، بی حرکتی، تورم مفاصل، از دست دادن وزن بدن، تاول سینه، رشد نامناسب و انواع علایم و جراحات تنفسی شده، مایعات زرد و کرم رنگ در مفاصل متورم آنها (مفصل خرگوشی، بال ها و پا) بوجود می آید.

پرندگانی که به صورت مزمن در گیر این بیماری هستند آب بدن خود را از دست داده و لاغر و نحیف می شوند و اسهال سبز رنگی دارند.

این مورد از مهمترین بیماری های تک­ یاخته ­ای می باشد.

انتقال سینوویتیس

عمدتا از طریق تخم به جوجه ها منتقل می گردد. همچنین روش انتقال پرنده به پرنده در زمان خروج از تخم و بعد از آن مشاهده می­ شود. پرندگان آلوده برای تمام عمر خود ناقل می­ مانند. مایکوپلاسماها به نور خورشید و مواد ضدعفونی کننده حساس هستند.

آنها به طرق مکانیکی و از طریق ابزار و ادوات، لباس و … در محیط توزیع می شوند.

پیشگیری و درمان سینوویتیس

در واحدهای پرورش بوقلمون ها جوجه های مورد نیاز از جوجه کشی مناسب و بدون مایکوپلاسما تأمین شود. هیچ دارو و درمانی این بیماری را در گله ریشه کن نمی کند. واکسن مناسبی برای آنها وجود ندارد.

 

 

اورنیتوز(بیماری تک سلولی) :

علایم اورنیتوز(بیماری تک سلولی)

آلودگی که توسط تک یاخته های شبه ویروس به نام «کلامیدیا پسیتاسی» بوجود آمده و در سطح دنیا به وفور دیده می شود و آلودگی های مزمن یا حاد سیستم تنفس و واکنش های سیستمیک بسیاری از گونه های پرندگان را ایجاد می کند این بیماری یک  بیماری تک سلولی است و جزء بیماری های تک­ یاخته ­ای می باشد.

انسان نیز ممکن است آلوده گردد.

بیماری های تک­ یاخته ­ای سبب می شود در بوقلمون بخصوص جنس نر و جوجه های جوان بیشتر این آلودگی را از پرندگان وحشی می گیرند و به دنبال آن مبتلا به افسردگی، کاهش اشتها، ترشحات تنفسی، فضولات شل به رنگ زرد سبز و دردهای شکمی می شوند.

برخی آلودگی ها بخصوص در پرندگان مسن علایم مختصری نشان می دهند تا پرنده در معرض تنش جدی قرار گیرد. برخی از موارد آن تب بالا و ترشحات مخاطی در سیستم تنفسی و محوطه شکمی به همراه بادکردگی طحال و كبد و در نهایت افزایش موارد تلفات را بوجود می آورند.

انسان مبتلا دچار تب بالای ۴۰ درجه، سر درد و علایم شبیه پنومونی می شود.

بیماری های تک­ یاخته ­ای

مایکوپلاسما سینوییه

انتقال اورنیتوز(بیماری تک سلولی)

پرندگان آلوده مقدار زیادی از این عامل عفونی را از خود رها می کند. ارگانیسم ها توسط دیگران بلعیده شده و یا به صورت قطرک های ریز ترشحات تنفسی یا ذرات کود استنشاق می گردند.

مواد آلوده شده به طرق مختلف، جاهای دیگر را آلوده می کند.

آشیانه های تخمگذاری به ویژه در سیستم آشیانه های دسته جمعی، ممکن است به عنوان منبع مهم انتشار میکروب عمل کنند. بوقلمون مبتلا تا ۶۰ روز به دفع ارگانیسم عفونی می پردازد.

تنش، موجب تشدید وضعیت آنها می شود و پرندگان ناقل را درگیر می کند.

عامل عفونی در تخم بوقلمون های مبتلا نیز وجود دارد. علایم بیماری ناشی از اسویه های ملایم آن ممکن است تا ۲ الی ۸ هفتگی شناسایی نشود.

در واحدهای پرورش  بوقلمون ها کارگران حمل و نقل بوقلمون و یا کسانی که با اندام های داخلی بوقلمون های مريض سروکار دارند ممکن است علایم این بیماری را توسعه دهند.

پیشگیری و درمان اورنیتوز(بیماری تک سلولی)

این بیماری یک بیماری بیماری تک سلولی است واکسن ندارد. رعایت اصول امنیت زیستی به ویژه دور نگه داشتن پرندگان وحشی مهم ترین روش مقابله با این بیماری است.

پرندگان بهبودیافته به عنوان ناقل عمل می کنند و ممکن است بوقلمون های جایگزین را دوباره آلوده کنند به همین دلیل بهتر است پرندگان الوده حذف شوند.

در صورت شک به کلامیدیوز از تشخیص آزمایشگاهی استفاده شود.

به طور کلی بیماری های تک­ یاخته ­ای به سبب نوع بافت خود به سختی از بین می روند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 29 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج