0

تجهیزات مربوط به پرورش بلدرچین بر روی بستر

در پرورش بر روی بستر باید از تجهیزات مربوط به پرورش بلدرچین بر روی بستر که می توان شامل ماسه نرم، کاه خرد شده، پوشال و سایر بسترهایی را که در مزارع طیور گوشتی استفاده می شوند، استفاده کرد.در همین بخش در مورد چهارشاخ وفر مرغداری که سیستمی منسوخ شده است و همچنین چگونگی کنترل دما مرغداری توضیحاتی ارائه کرده ایم.

تجهیزات و تأسیسات مربوط به پرورش بر روی بستر :

تجهیزات حرارتی :

سیستم های تابشی:

سیستم های گرمایش از کف:

تعریف وسیله :

این سیستم از طریق انتقال تشعشعی حرارت محیط اطراف خود را گرم می کند. سابقه این سیستم به دوران رُم باستان باز می گردد که در آن زمان بوسیله عبور دادن هوای گرم از زیر کف باعث گرم شدن محیط محل سکونت خود می شدند و کره ای ها نیز با عبور دادن دود حاصل از احتراق مواد سوختی از زیر کف و سپس دودکش به این امر مبادرت می ورزیدند و البته این موضوع در ایران به وسیله عبور دادن آب گرم از زیر کف رواج داشته است. در مجموع می توان سیستم های گرمایش از کف و تجهیزات مربوط به پرورش بلدرچین بر روی بستر را به سه دسته تقسیم نمود:

  1.  سیستم هایی که به وسیله هوای گرم ایجاد گرما می کنند. ( گرمایش با هوای گرم)
  2. . سیستم هایی که به وسیله جریان الکتریسیته ایجاد گرما می کنند (گرمایش با جریان برق)
  3.  سیستم هایی که به وسیله جریان آب ایجاد گرما می کنند (گرمایش از کف آبی، هیدرولیک)

در مقایسه این سه نوع سیستم از نظر اقتصادی، تکنولوژی و آسانی کاربرد می توان سیستم آبی را در رده نخست جای داد زیرا استفاده از الکتریسیته گران است و همچنین خطرات خاص خود را در بردارد.

در سیستم هوای گرم نیز به دلیل آنکه هوا قادر نیست تا بتواند گرمای زیاد و آن هم به مدت طولانی را در خود نگه دارد زیاد توصیه نمی شود و از همه مهم تر آنکه سیستم آبی برای بلدرچین ها لذت بخش تر است.

ویژگی های سیستم و تجهیزات مربوط به پرورش بلدرچین بر روی بستر :

  1. باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود که در مقایسه با سایر روش ها، روش آبی 40 – ۳۰ درصد بیشتر صرفه جویی می کند.
  2. راندمان بسیار خوب تبدیل سوخت به انرژی مفید را در حدود ۹۰٪ دارد.
  3. در هر نقطه ای از سالن گرما داریم پس توزیع یکنواخت و یکسان گرما را در خود دارد.
  4. عدم گرفتگی، پوسیدگی لوله ها و عدم ایجاد نشتی در زیر سالن که به دلیل مقاومت بالای لوله های سیستم می باشد.
  5. راحت ترین روش و نکته مهم دیگر آنکه طبیعی ترین روش گرمادهی است که برای بلدرچین ها بسیار مفید و مفرح است.
  6. از نظر آلودگی این سیستم سالم است زیرا هیچ گونه گرد و غبار، دود و گازهای متساعد شده از مشعل و سایر عوامل آلاينده را به همراه گرما به سالن نمی آورد. و همچنین اکسیژن هوای سالم را مصرف نمی کند و دیوارها را سیاه نمی کند.
  7.  به خوبی قابل تنظیم می باشد یعنی در محدوده 6۰ – ۳۰ درجه سانتی گراد قابل تنظیم است که در پرورش بلدرچین به دمای خارج از این بازه نیازی نیست.
  8. هزینه راه اندازی اولیه نسبتاً بالا است.
  9. حرکت گرما از سمت کف به بالاست و در تمام سیستم ها اعم از قفس و پرورش بر روی بستر کاربرد دارد و می تواند در تمام طبقات قفس گرمای مناسب و مطلوبی را فاصله داده شود ایجاد نماید و علیرغم سایر روش ها که اول سقف را به دلیل چگالی کم هوای گرم، گرم می کند ابتدا کف سالن را گرم می کند و در آخر سقف را، جایی که هیچ پرنده ای در آنجا حضور ندارد، پس پرنده ها در ابتدای حرکت هوای گرم قرار دارند.
  10.  تهویه سالن در تمام مدت سال با یک تعداد و قدرت مشخص فعالیت می کند.
  11.  تنفس بسیار راحت تر از سایر سیستم ها است زیرا پرنده هوای گرم زننده را استنشاق نمی کند و این به دلیل ذکر شده در مورد شماره 5 می باشد.
  12. انتشار گرما در سر تا سر بدن از لحاظ فیزیولوژیک یکنواخت است به ویژه که پاهای پرنده سردتر از سایر قسمت های بدن نمی شود که خود بخشی از استرس را می گیرد و این بدان دلیل است که برای پرندگان حرارت بسیار ملایم و آرامش بخش است یعنی حرارت دریافت شده از آن همانند گرمای خورشید در یک فصل معتدل می باشد.
  13.  این سیستم از خشکی هوا توسط گرما جلوگیری می کند و رطوبت متعادل آن را حفظ می کند.
  14. عدم جاگیری سیستم در سالن، زیرا یونیت در بیرون از سالن نصب می شود و لوله ها که عامل انتقال حرارت هستند. در زیر کف سالن قرار دارند یعنی جاگیری در سالن صفر است.
  15. رطوبت بستر که معمولاً عامل برخی از بیماری ها مانند آسپرژیلوس است را در بستر و کف کنترل می کند.
  16. رشد حشرات و جانوران موزی که اغلب در لابه لای کود و درزهای کف زندگی می کنند به علت وجود گرما محدود می شود.
  17.  جنس کف سالن را به نوعی خاصی از مصالح محدود نمی کند و از هر نوع مصالحی برای کف سازی می توان استفاده کرد.
  18.  به عنوان یونیت و منبع حرارتی می توان از هر نوع منبعی استفاده نمود.
  19. ویژگی خوب دیگر این سیستم آن است که می توان با ایجاد انشعابات بیشتر در قسمت های مربوط به نگهداری جوجه های جوان به ترتیب با فرستادن آب با درجه حرارت یکسان به تمامی انشعابات دمای آن قسمت­ها را بالا برد و یا با کم کردن انشعابات دمای آن ناحیه را پائین آورد.
  20.  در دوره آماده سازی سالن به خشک شدن سریعتر سالن کمک می کند و طول این دوره را کاهش می دهد. ۲۱. تعمیرات این سیستم تا حدودی تخصصی بوده و نیاز به کارشناس ویژه دارد البته این موضوع به نوع منبع حرارتی مورد استفاده نیز بستگی دارد.قطعات یدکی آن نیز در بازار فراوان است ولی با همه این وجود هزینه نگهداری بالایی ندارد.
  21.  راه اندازی اولیه این سیستم بسیار آسان است و همان روشن کردن یک پکیج می باشد به همراه باز کردن تعداد محدودی شیر.

تجهیزات مربوط به پرورش بلدرچین بر روی بستر چهارشاخ وفر مرغداری کنترل دما مرغداری

روش های کنترل دما مرغداری :

به صورت دستی:

یکی از کنترل دما مرغداری به صورت دستی می باشد که در این روش از شیرهای کنترل دستی که به جعبه مرکزی متصل هستند استفاده می شود که روشی ساده و ارزان است .

روش اتومات برقی :

در این سیستم ترموستات های الکترونیکی وجود دارند که به شیرهای برقی متصل هستند در این روش برای کنترل دما مرغداری می توان با دادن فرمان به سیستم مرکزی و یا ترموستات آن، سیستم را برای دمایی معین تنظیم نمود و بقیه کارها را به سیستم خودکار سپرد تا دمای آب گردشی را تنظیم نماید که باعث شده تا این روش به عنوان کامل ترین روش کنترل معرفی شود.

روش اتومات مکانیکی :

در این روش برای کنترل دما مرغداری از شیر آلات گرمایشی کفی که از طریق ترموستات کنترل می شوند بهره جسته اند که در آن از وجود شیرهای تخلیه هوا استفاده می شود که تمام آنها را درون دیوار نصب می کنند.

 

سیستم دستگاه :

این وسیله گرمایشی از یکسری لوله های 5 لایه ی پلی اتیلن، چسب و آلومینیوم تشکیل شده است که در زیر کف سالن به صورت مارپیچی با فاصله های معینی از هم قرار گرفته اند.

در ابتدای لوله، لوله به یک منبع حرارتی متصل شده است که توسط این منبع آب گرم شده و درون لوله ها جریان می یابد که به وسیله گرمای هدر رفته از لوله ها گرما به سمت بالا یعنی کف سالن و از آنجا به محیط سالن منتقل می شود البته باید توجه داشت که ما به دو مدار با دو درجه حرارت متفاوت نیز نیازمندیم.

در سیستم گرمایش از کف از دو نوع لوله کشی تک انشعابی که مزیت آن کنترل زیاد بر روی شیر آلات و لوله­ کشی سری کامل که مزیت آن در به حداقل رساندن مصرف لوله است استفاده می شود.

چهارشاخ وفر مرغداری :

این سیستم چهارشاخ وفر مرغداری عملا دیگر قابل استفاده نمی باشد و منسوخ شده است پس به حساب نمی آید مگر در موارد خیلی ضروری و عدم حضور سایر امکانات گرمایشی و این امر به دلیل مشکلات زیر می باشد.

  1. مصرف سوخت بالا و نداشتن راندمان مناسب .
  2.  در سیستم چهارشاخ وفر مرغداری نقص در سوختن، سوخت در این مولد و غیراستاندارد بودن انواع این سیستم که احتمال ایجاد خطر آتش­ سوزی در فارم پرورش را دو چندان می کند.
  3.  اشغال فضای بیش از حد و زیاد در حدود ۳۵۰ متر مربع.
  4.  سیستم چهارشاخ وفر مرغداری هزینه نسبتاً بالای راه اندازی نسبت به آنچه تولید می کند دارد.

بخاری:

این وسیله که معمولی ترین مبدل حرارتی می باشد اغلب به عنوان یک وسیله تکمیلی و اضافی برای مواقع ضروری در سالن ها قرار می گیرد و همانند سایر بخاری ها که از یک محفظه دو جدار با اگزوز خروجی دود، هادی سوخت و پخش کننده سوخت + شیر کنترل ساخته شده اند.

در این سیستم سوخت به طور مستقیم وارد محفظه دو جدار احتراق می شود و تولید گرما می نماید.

از جمله خصوصیاتی که می توان برای این وسیله بر شمرد موارد زیر می باشد:

  1. مصرف سوخت نسبتاً متوسط
  2.  راندمان دمایی نسبتاً متوسط که از دلایل پایین آمدن آن وجود اگزوز است.
  3.  هزینه راه اندازی اولیه و نگهداری بسیار کم و مقرون به صرفه.
  4. .راه اندازی ساده و راحت به همراه تعمیرات راحت و غیر تخصصی آن.
  5. در دست بودن راحت قطعات آن
  6.  امکان راه اندازی با انواع سوخت ها بسته به نوع بخاری.
  7. اکسیژن هوای سالن را کاهش می دهد و در هوا و دیوارها آلودگی ایجاد می کند.
  8.  قابلیت تنظیم نسبتاً خوبی دارد ولی حرارت یکنواختی ندارد.

این وسیله سیستم گرمایشی سالن پرورش بلدرچین به دو شکل در بازار عرضه می شود که اولی مدرن تر از هر لحاظ به همراه فن است که کلاً با عملی تقریباً شبیه به هیتر گرماسازی می کند و دومی باحالتی سنتی تر به تولید گرما می پردازد .


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج