0

تغذیه اسب: تغذیه کرّه اسب­ ها

تغذیه کرّه اسب­

مصرف کافی آغوز و شیر خوردن طبیعی برای کرّه اسب­های تازه متولد شده امری بسیار حیاتی است. کرّه اسب­ها معمولاً در هفته اول زندگی در نوبت­های بسیار زیاد – بیش از 100 بار در شبانه­روز – از شیر مادر تغذیه می­کنند. مقادیر اندک شیر که مکرراً خورده می­شود کمتر موجب بروز اختلالات گوارشی می­شوند. در هفته­های اول تولد، شیر مادیان تمام احتیاجات تغذیه­ای کرّه را برطرف می­نماید. در نتیجه سرعت رشد کرّه­ها به میزان شیر مادیان بستگی خواهد داشت. در پست قبلی در مورد تغذیه اسب های بیمار نکاتی را بیان کردیم در ادامه به بررسی تغذیه کرّه اسب­ ها می پردازیم.

تغذیه کرّه اسب­ ها

هر مادیان می­تواند روزانه 20-18 لیتر شیر با کیفیت نسبتاً پایین تولید کند. در جدول 1 ترکیبات شیر مادیان با برخی دام­های دیگر مورد مقایسه قرار گرفته است.

جدول 1: مقایسه ترکیبات شیر حیوانات اهلی
حیوان آب (%) پروتئین (%) چربی (%) قند (%) مواد معدنی(%)
مادیان 5/89 5/2 5/1 0/6 5/0
گاو 0/87 5/3 8/3 0/5 7/0
میش 0/83 4/5 5/6 3/4 0/1

شیر مادیان از نظر مس و آهن فقیر می­باشد که در نتیجه آن کرّه­های جوان معمولاً دچار کم خونی هستند. این کم خونی تا زمانی که کرّ­ها خوردن خوراک جامد را آغاز نمایند ادامه می­یابد. طی 21-10 روزگی، کرّه اسب باید بتواند علوفه، گراس و کنسانتره را آهسته بجود. در صورتی که کرّه اسب برای نمایش حلقه یا عملکردهای ساده اولیه مثل مسابقه بدون مانع آماده شود یا مادیان شیر کافی نداشته باشد باید به صورت خزیدنی او را تغذیه نمود. در این روش خوراک­های متراکم ویژه­ای را در مکانی کنار جایگاه نگهداری مادیان­ و کرّه اسب­های شیرخوار به نحوی قرار می­دهند که تنها کرّه ­های شیرخوار بتوانند به آن­جا رفته و خوراک را مصرف نمایند. در نتیجه استفاده از این روش تغذیه، رشد کرّه­ها افزایش یافته و دستگاه گوارش آن­ها نیز توسعه می­یابد تا این که شیرگیری موجب ایجاد جراحت در آن نشود. تغذیه خزیدنی بیشتر بر پایه شیر پس چرخ (دارای 18 درصد پروتئین خام) استوار است که می­توان آن را از دو هفتگی در اختیار کرّه اسب­ها قرار داد. میزان خوراک کنسانتره در تغذیه خزیدنی که کرّه اسب در هفته­ های اول زندگی به آن نیاز دارد عمدتاً به مقدرا شیر مادیان بستگی دارد. جیره از 14-10 هفتگی باید به تدریج به سوی استفاده از جیره کرّه ­های در حال رشد یا مکعب­های مخصوص اسب­های داشتی (16-14 درصد پروتئین خام) تغییر یابد. پلت­های شیر نیز نباید از شیرگیری در اختیار کرّه­ها قرار گیرد چنان که دستگاه گوارش باید به تدریج آماده شود تا ماده مغذی دیگری را هضم کند.

کرّه­هایی که رشد خوبی دارند تا حدود 8 هفته پیش از شیرگیری نیازی به تغذیه خزیدنی ندارند. هدف این شیوه تغذیه عبارت است از:

  1. جبران کاهش تولید شیر مادیان
  2. جبران کاهش کیفیت مرتع
  3. عادت دادن دستگاه گوارش کرّه اسب به خوراک­های متراکم (کنسانتره)

این خوراک­ها احتمالاً به اندازه 75/0 – 5/0 کیلوگرم به ازای هر 100 کیلوگرم وزن بدن کرّه اسب تغذیه می­شوند. برای نمونه کرّه اسبی که هنگام بلوغ 550 کیلوگرم وزن خواهد داشت (اسبی با ارتفاع 16 دست با بدنی متوسط) هنگام شیرگیری در حدود 200-150 کیلوگرم وزن دارد و 5/1 – 1 کیلوگرم کنسانتره خواهد خورد. در یک حساب سرانگشتی باید روزانه 450 گرم خوراک خزیدنی به ازای هر ماه سن کرّه اسب تهیه نمود. کرّه­ها ممکن است از اختلالات رشدی مختلفی مانند تورم اپی­فیز یا تاندون­ های منقبض شده رنج ببرند. در صورتی که این مشکلات افزایش یابد باید هم خوراک کنسانتره کرّه اسب و هم خوراک کنسانتره ­ای مادیان برای 4-3 هفته قطع شود.

اگر این محدودیت به دقت تنظیم شود هیچ تأثیری روی وزن بلوغ کرّه اسب نخواهد داشت. کرّ­ه ­هایی که در هنگام تولد به راحتی روی پاهای خود می­ایستند باید هر چه سریع­تر جیره متشکل از علوفه گندمیان دریافت کنند و اجازه نیابند که به سرعت رشد نمایند.

تغذیه کرّه اسب­های از شیر گرفته شده

به طور طبیعی کرّه اسب باید در حدود یک ماه پیش از زایمان بعدی مادیان، از شیر گرفته شود. در این زمان کرّه اسب جوان باید از استقلال نسبتاً خوبی برخوردار باشد و از شیر گرفتن او هیچ مشکلی مانند بروز جراحت در دستگاه گوارش و … ایجاد ننماید. با این وجود معمولاً در بیشتر گله­ها کرّ­ه­ها در سنین حدود شش ماهگی از شیر گرفته می­شوند تا مادیان از زمان شیردهی تا زایمان بعدی در طول ماه­های زمستان استراحت کوتاهی داشته باشد و مدیرتی کرّه­ های جوان نیز ساده­تر شود. شیرگیری در این سن مسئله ­ای بسیار پراسترس می­باشد. به طوری که کرّه­ هایی که از مادرشان جدا می­شوند ممکن است بسیار افسرده و رنجور شوند. مدیریت دقیق می­توانند استرس شیرگیری را کاهش دهد که نکته مهم در این زمینه عادت دادن کرّه­ها به استفاده از خوراک­های جامد می­باشد.

کرّ­ه اسب­هایی که بلافاصله پس از شیرگیری به مقدار کافی غذا نمی­­­­خورند ممکن است دچار کاهش وزن گردند در حالی که کرّه ­های پرخور ممکن است خوراک­های زیادی مصرف نمایند. تغذیه بیش از حد و نیز تغذیه ناکافی روند رشد حیوان را تغییر می­دهد و ممکن است موجب ناهنجاری رشدی استخوان شوند.

شیرگیری اغلب در ماه­های سپتامبر یا اکتبر (شهریور یا مهرماه) درست زمانی که کیفیت علوفه کاهش می­یابد انجام می­شود. به بیان دیگر علوفه در این ماه­ها مواد مغذی کمی را برای کرّ­های از شیر گرفته شده تأمین می­کند. در نتیجه کره­ های جوان باید در طول این دوره بحراین به یک خوراک کنسانتره­ای حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد متعادل عادت داده شوند. تغذیه خوراک­های فیبری با کیفیت بالا نیز در این زمینه مفید خواهد بود. علوفه ­های با کیفیت متوسط را می­توان با یونجه تکمیل کرد و از آن­ها استفاده نمود.

تغذیه کرّه اسب­

تغذیه کرّه اسب­ ها­ از شیر گرفته شاید در طول نخستین زمستان زندگی­شان در آغل نگه داشته شوند. این کار موجب می­شود آن­ها فضای زیادی برای تمرین بدنی در اختیار داشته باشند به صورتی که این مکان برای آن­ها گرم و امن خواهد بود. با این حال باید در زمان خوراک دهی برای جلوگیری از ازدحام به آغل سرکشی نمود. برخی مزارع نگهداری و پرورش اسب از یک جیره کامل شامل منبع نامحدودی از علوفه خرد شده و کنسانتره استفاده می­کنند.

در صورتی که این کار عملی نباشد بهتر است از یک مکعب معتبر و مشهور که برای اسب­ های در حال رشد جوان طراحی و ساخته شده است همراه با یک علوفه با کیفیت برای تغذیه کرّه اسب­ ها ­ بهره گرفت. البته بعید است که یک کرّه­ از شیر گرفته در صورتی که دسترسی نامحدود به علوفه داشته باشد نیاز به بیش از 5/3 کیلوگرم کنسانتره داشته باشد. جز در شرایطی که کرّه ­های از شیر گرفته برای فروش یا نمایش آماده می­شود ممکن است دنده­ های جیوان بدون هیچ لایه محسوسی از چربی احساس شود. جیره تغذیه کرّه اسب­ ها در حال رشد باید همیشه با کلسیم و فسفر تکمیل شود تا از رشد صحیح و مطلوب استخوانی آن­ها اطمینان حاصل نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج