0

زنبورهای وحشی گرده ­افشان و اهمیت نسبی آن­ها

زنبورهای وحشی گرده ­افشان

همان طور که قبلاً اشاره گردید بالا خانواده Apoidea از راسته بال غشائیان شامل 9 خانواده بوده که تا کنون حدود 000/30 گونه از آن­ها در دنیا شناخته و معرفی شده­اند. گرچه زنبور عسل به عنوان یکی از این گونه­ها از مهمترین حشرات گرده ­افشان محسوب می­گردد ولی نباید اهمیت سایر گونه­ ها را نادیده گرفت. بعضی از گونه­ های زنبورهای وحشی از نظر اهمیت در گرده ­افشانی یک یا چند نوع زراعت یا درخت میوه ممکن است از زنبور عسل نیز برتر باشند. در ذیل به شرح خلاصه ­ای از چند گونه زنبورهای وحشی گرده ­افشان می­پردازیم.

زنبورهای وحشی گرده­ افشان و اهمیت نسبی آن­ها

با توجه به محدود بودن جمعیت اکثر گونه­های زنبورهای وحشی و همچنین محدود شدن فعالیت آن­ها روی یک یا چند گیاه و عدم آگاهی کافی از نحوه زندگی و پرورش آن­ها متأسفانه اکثر آن­ها کاربرد وسیعی مثل زنبور عسل در گرده­ افشانی مزارع و باغات را ندارند. ولی تأثیر عملکرد مجموع آن­ها در کل اکوسیستم­ های زراعی، جنگل­ها و مراتع قطعاً در تکثیر و بقاء گیاهان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

زنبور قلیایی (Alkali Bee)

این زنبور سالها است که در ایالات متحده آمریکا به عنوان حشره­ ای بسیار مؤثر در گرده ­افشانی یونجه به کار برده می­شود. این حشره زنبوری است که به طور انفرادی زندگی می­کند ولی افراد این گونه تمایل دارند که لانه ­های خود را نزدیک به هم و در خاک­های شور و قلیایی و رسی شنی بسازند.

زنبور قلیایی حشره ­ای است تقریباً به اندازه زنبور عسل به رنگ سیاه و با نوارهای عرضی سبز رنگ در روی شکم آن. چون به طور گرویه در یک منطقه لانه می­سازند ممکن است تا یکصد هزار لانه در سطح 15  15 متر ایجاد کنند. لانه این زنبور که در خاک درست می­شود دارای دهانه­ ای به قطر یک مداد و در زیر خاک به صورت یک تونل عمودی است که ممکن است تا عمق 25 سانتی­متری نیز پایین برود، ولی معمولاً حدود 15 – 10 سانتی­متر است.

زنبور نوزاد خود را در انتهای این تونل که تقریباً تخم مرغی شکل است پرورش می­دهد. بدین ترتیب که سطح خاک و دیوار­ه ­های آن را با ترشحات بزاقی خود براق و صاف کرده، سپس در آنجا مقدرای گرده گل به صورت گلوله ­ای قرار می­دهد که این گرده با شهد گل­ها آغشته شده است. بعد از قرار دادن غذا در ته لانه، روی گلوله گرده یک تخم قرار می­دهد که نوزاد آن در اواخر بهار و تابستان به دنیا می­آید. دوره جنینی در تخم سه روز بوده و مدت رشد لاروی حدود 8 روز می­باشد. لارو کامل 10 ماه به حالت لاروی باقی می­ماند ولی اکثر این مدت را به صورت خواب زمستانه بسر می­برد. پس از این مدت به حالت شفیره در خواهد آمد که دو هفته بعد به حشره بالغ تبدیل می­شود. حشره بالغ نیز چند روز زنده مانده و فعالیت می­کند.

هر حشره ماده در حدود 15 تا 20 لانه ساخته و در هر لانه یک تخم می­گذارد. جفتگیری حشره در جریان ساختن لانه انجام می­گیرد. بعد از کامل شدن یک لانه و تخم­گذاری در آن، درب لانه را بسته و دیگر به آن توجهی نخواهد نمود و حشره لانه دیگری را شروع می­کند. منبع غذایی حشره ماده، گرده و شهد گل­های یونجه است. گرچه بعضی از گیاهان دیگر را نیز ملاقات می­کند ولی بیشتر غذایش را از یونجه تأمین می­نماید.

این زنبور در جریان جمع ­آوری مواد غذایی از گل­های یونجه باعث گرده­ افشانی آن­ها می­شود و از این جهت یکی از مهمترین گرده ­افشانی­ های یونجه محسوب شده است.

متخصصین روش­هایی را برای تشویق این حشره به اسکان در لانه­ های پیش ساخته شده ابداع کرده­اند و توانسته­ اند این حشره را به مقدر خیلی زیاد در خاک پرورش دهند. آنچه که قابل توجه است این است که پرورش این زنبور در سال­های اخیر به صورت یک شغل یا تجارت در آمده است.

بدین ترتیب که پرورش دهندگان این زنبور بلوک­های خاکی را که محتوی لانه این زنبور است به فروش می­رسانند و خریداران این بلوک­ها را در نزدیک مزارع یونجه خود در زمین کار می­گذارند و موجب افزایش جمعیت این حشره در مزرعه یونجه خود می­شوند. این بلوک­های خاکی که به فروش می­رسند دارای شفیره و پیش شفیره این حشره است.

زنبور برگ یونجه

زنبور برگ یونجه (Leafcutter Bee)

این حشره نیز یکی از مهمترین گرده­ افشان­ه ای یونجه است و مثل زنبور قلیایی، زنبوری انفرادی است ولی به صورت گروهی زندگی می­کند. این زنبور چنانچه از نامش بر می­آید برگ­های یونجه را به صورت گرد بریده و با آن­ها در سوراخ­هایی در اماکن مختلف، بالای سطح زمین لانه درست می­کند. معمولاً حشره ماده یک تونل یا سوراخ تونل مانند را که به اندازه قطر بدنش است انتخاب کرده و در آن لانه می­سازد. در انتهای این سوراخ اولین حجره را با برگ­های بریده می­سازد و در روی آن­ها مقداری گرده و شهد گل­های یونجه را قرار می­دهد و یک عدد تخم در روی آن می­گذارد. سپس این حجره را با برگ مسدود می­کند و در امتداد آن حجره دیگری را به همان ترتیب شروع می­کند و آنقدر حجره حجره می­سازد تا آن تونل پر شود. بعداً به سراغ تونل دیگری می­رود.

این حشره که کمی بزرگتر از مگس خانگی است. ممکن است حدود 2 ماه زندگی کند و حدود 30 تا 40 تخم بگذارد. دوره جنینی 3 روز و دوره لاروی حدود 2 هفته است. حشرات نر 5 روز زودتر ازماده­ ها به دنیا می­آیند.

این زنبور مواد غذایی و مواد لازم برای ساختن لانه ­اش را معمولاً از یونجه تأمین می­کند ولی ممکن است گیاهان دیگری را نیز ملاقات کند.

حشرات ماده شهد، گرده گل و برگ یونجه را جمع­آوری می­کنند، ولی حشرات نر فقط شهد جمع ­آوری می­کنند. حشرات نر در عمل گرده ­افشان چندان موفق نمی­شوند و فقط حشرات ماده (مثل زنبور قلیایی) هستند که موجب گرده­ افشانی می­شوند. تمایل لانه گزینی این حشره در سوراخ­های تونل مانند باعث شده که انسان بتواند این حشره را به خوبی پرورش دهد.

پرورش دهندگان این حشره بلوک­های چوبی مخصوص که به ابعاد 120  10  10  سانتی­متر می­باشند را سوراخ سوراخ کرده (سوراخها به قر حدود 5/0 سانتی­متر و عمق 9 سانتی­متر) و در اما کنی در زیر سرپناه قرار می­دهند تا این زنبور لانه گزیند و پس از آن که این سوراخ­ها پر شدند آن­ها را به فروش می­رسانند.

استفاده از حشرات حسناتی دارد از جمله:

  1. می­توان اختصاصاً آن را برای گرده­ افشانی یونجه به کار برد.
  2. این حشره مثل زنبور قلیایی نیش می­زند.
  3. به سرعت جمعیتش بالا می­رود.
  4. فقط مزرعه یونجه­ای را گرده­افشانی می­کند که در نزدیک لانه آن قرار گرفته است.
  5. به راحتی می­توان آن را نقل و انتقال داد.
  6. مواظبت زیادی لازم ندارد.

زنبورهای مخملی (Bumble Bees)

گونه ­های مختلفی از این زنبورهای وحشی وجود دارند که محصولات مختلفی را گرده ­افشانی می­کنند. حشره ماده در بهار که خواب زمستانه را پشت سر گذاشته در جستجوی لانه جدیدی بر می ­آید که احتمالاً آن را در سوراخی در زمین مثل لانه مترو که موش و غیره پیدا می­کند. در چنین لانه­ا ی حجره­ های مومی می­سازد و در داخل آن گرده و شهد گل­ها را انبار می­کند و روی این غذا چندین تخم می­گذارد. به زودی ماده­ های عقیم کوچکی که همان کارگرها هستند ظاهر می­شوند و بیشتر کارها و وظایف لانه را به عهده می­گیرد و حشره ماده اولیه که در واقع همان ملکه است فقط نقش تخم­گذاری را به عهده دارد. در خلال تابستان کلنی رشد می­کند و فعالیت­های گروه­های مختلف پیچیده ­تر می­شود. در پاییز حشرات نر و ماده­ های بالغ ظاهر می­شوند و جفتگیری می­کنند و به زودی ماده­ های بارور لانه را ترک می­کنند و یک زندی انفرادی را شروع می­کنند، و در خلال زمستان به خواب زمستانه می­روند. بقیه نرها و ماده­ های نابالغ خواهند مرد. اندازه هر کلنی بر حسب گونه حشره و فراوانی گیاهانی مورد تغذیه متفاوت است ولی یک کلنی بزرگ آن در حدود 1000 زنبور را شامل می­شود.

گرچه امکانات پرورش این زنبور و استفاده از آن در گرده ­افشانی بیشتر گیاهان وجود دارد ولی به واسطه این که در پاییز لانه خود را ترک می­کند و لانه آن را از بین می­رود پرورش آن برای انسان اقتصادی نمی­باشد ولی به طور وحشی در طبیعت فعالیت مؤثری دارد. زنبورهای مخملی گرده ­افشانی­ های بسیار خوبی برای طیف وسیعی از انواع گیاهان خصوصاً شبدر می­باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج