0

شناخت الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی

اشنایدر (۱۹۳۰) بیان می کند که آهوی نر ابتدا آهوی ماده را دنبال می کند و با پدیده فلهمن آهوی نر، ماده علاقه مند را از روی ادرار شناسایی می کند. هر چند ماده از تعقیب نر فرار کند اگر ماده پذیرای نر باشد دم خود را بالا می گیرد و سرعت خود را کاهش می دهد و به نر اجازه می دهد که به او نزدیک شود.برای شناخت الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی مطالبی برای شما عزیزان گردآوری کرده اییم.

الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی

1- گردن کشی: معمول ترین الگویی است که به وسیله نرها در طول ابراز عشق جمع کردن ماده ها و یا هنگام تشویق آنها به ادرار کردن اعمال می شود. همان گونه که از نام این رفتار پیداست نر گردن را به طرف جلو کشیده و آن را در سطح شانه موازی زمین نگه می دارد. شاخ ها در این حالت به صورت افقی قرار می گیرند. نخستین مرحله نزدیک شدن یک نر به ماده مورد علاقه اش با این رفتار آغاز می شود. با شناخت الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی متوجه میشوییم نرهای آهوی ایرانی غالباً هنگام انجام این رفتار خرخر نیز می کنند.

۲- بینی بلندی: اگر ماده از نری که به او نزدیک شده فرار نکند ممکن است گردن­کشی با بینی بلندی دنبال شود. این رفتار گاهی با ضربه دست ادغام می شود. در این صورت نر بینی را به طرف بالا بلند کرده هم زمان سعی می کند با پاهای جلویی خود به قسمت عقب بدن ماده ضربه بزند. این رفتار بیشتر در مورد آهوی کوهی گزارش شده است ولی در آهوی ایرانی نیز بینی بلندی به صورت خفیف و هم زمان با گردن کشی مشاهده گردیده است (پناه گاه حیات وحش کلاه قاضی، دی ماه ۱۳۷۲). در حین اعمال این رفتار شاخ ها به میزان بیش تری به سمت عقب متمایل می شوند.

۳- آزمایش فحلی: اگر ماده به رفتارهای پیشین نر با ادرار کردن پاسخ دهد این رفتار انجام می گیرد. نر لب­های خود را به ادراری که روی زمین ریخته آغشته با نزدیک می کند سپس سر خود را به هوا بلند کرده و لب­هایش را به دیا می گذارد. در حین انجام این رفتار حیوان سرش را نیز به اطراف تکان می دهد پس از آزمایش فهلی­تر ممکن است علاقه اش را نسبت به ماده از دست داده و یا با شدت بیش تری به وی ابراز علاقه کند. به نظر می رسد آزمایش فهلی همانند یک آزمون تشخیص شیمیایی است که به وسیله آن حیوان نر قادر است. هورمون های حیوان ماده و میزان آمادگی آن را برای جفت گیری تشخیص دهد (استس، ۱۹۷۲؛ کوبلنتر، ۱۹۷۶؛ اوبرین، ۱۹۸۲).

۴- ضربه دست: این رفتار هنگامی انجام می شود که نر با فاصله اندکی در حال دنبال کردن ماده است. در این حالت نر سعی می کند با پاهای جلویی خود به ماده ضربه بزند. نر ممکن است پاهای عقبی ماده را لمس کرده و مابین پاهای عقبش ضربه بزند، و یا اگر حیوان ماده جلوتر از وی قرار دارد، فقط ضربه ای در هوا آزاد کند. در آهوی ایرانی بر خلاف آنچه که در مورد آهوی کوهی بیان گشته است، ضربه دست با پاهای خم شده اعمال می شود.

۵- خرخر : هنگام تعقیب، جمع کردن و یا نزدیک شدن به یک ماده، حیوان نر با بیرون دادن هوا از حنجره و بینی های خود صدایی خرخر مانند تولید می کند. نرهای آهوی ایرانی در فصل مستی، هنگامی که گواتر آنها کاملاً متورم شده است، غالبا با صدای بلندی خرخر می کنند. در منطقه کلاه قاضی صدای خرناسه نرهای آهوی ایرانی هنگام تعقیب ماده ها از فاصله ۲۰۰ متری شنیده می شد.

۶- تعقيب: این رفتار موقع انجام می شود که حیوان ماده سعی دارد از نری که قصد ابراز علاقه به وی دارد، فرار کند. نر همان طور که سعی در نزدیک شدن به ماده دارد، وی را به صورت چهار نعل یا یورتمه دنبال می­کند. تعقیب معمولاً هنگامی روی می دهد که یک نر قلمرو طلب سعی در جمع کردن هدایت یک یا گروهی از ماده ها به سمت مرکز قلمروش دارد. همان طور که ذکر شد تعقیب در میان آهوان ایرانی با خرناسه بلندی همراه می شود که صدای آن از فواصل دور به گوش می رسد.

۷- رژه جفت گیری : این رفتار جزو تشریفات پیش از جفت گیری پیشرفته محسوب می گردد که در آن، نر با یک حرکت ثابت ماده را دنبال می کند. هنگامی که نر به ماده نزدیک می شود با پاهای جلو به وی ضربه می زند، ماده در این حالت در مسیرهای دایره ای در جلو نر و در میان دیگر حیواناتی که در آنجا حضور دارند حرکت می کند. رژه جفت گیری ممکن است برای دوره قابل توجهی، قبل از آن که نر بر ماده سوار شود، ادامه یابد. همان طور که نر برای سوار شدن به ماده آماده می شود، میزان ضربه به شدت افزایش می یابد.

۸- سوار شدن: در طول این مرحله، نر پاهای جلوئیش را بلند می کند، گردنش را به صورت کشیده نگه داشته و با دو پای عقب خود پشت سر ماده حرکت می کند. هنگام سوار شدن بین نر و ماده اتصال بدنی بر قرار نمی­شود و پاهای جلویی نر به طرف پائین آویزان می شوند. پیش از جفت گیری، نر ممكن است همان طور که ماده در حال فرار است، چندین بار قصد سوار شدن کند. پس از آنکه جفت گیری انجام گرفت، هر دو طرف پیش از پرداختن به فعالیت های دیگر، مدتی می ایستند.

شناخت الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی

در شناخت الگوهای رفتار جنسی آهوی ایرانی در مدتی که نر ماده را دنبال می کند از او ناله های خس خس مانندی شنیده می شود. نر با سر و گردن کشیده به ماده نزدیک می شود در واقع هراز گاهی سرش را روی کپل و پشت آهوی ماده قرار می دهد. گاهی نر لگد آرامی با پای جلویی بین پاهای پشتی ماده می زند(لاف اسچلاک،والتر ، ۱۹۷۴).

عمل جفت گیری با بر پا ایستادن نر اجراء می شود در حالی که ماده حرکتش متوقف نشده نر باید عمل جفت گیری را در حالتی که بر روی پاهای عقبی اش ایستاده انجام دهد (والتر،۱۹۶۳؛ استز، ۱۹۶۷؛ دیتریچ، ۱۹۶۸). آهوی ایرانی در طول سال اول به بلوغ می رسد(هاريسون، ۱۹۶۸). این سن برای آهوی اسپک و آهوی کوهی ۸ ماه گزارش شده است.

چینکارا فصل تولید مثلی مشخصی ندارد. چینکارای نر مانند آهوان نر گرانت و تامسون (والتر ۱۹۷۷) و اوگاندا كوب (اشالر ۱۹۶۷) با پای جلو بین پاهای عقب ماده می زند این عمل بوسیله (لاف اسچلاک و والتر ۱۹۷۴) گزارش شده است.

آهوی هندی دو فصل تولید مثلی در بیابان تار، راجستان دارد یکی از مارس تا آپریل و دیگری از آگوست تا سپتامبر است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج