0

مراحل رشد بچه آهو و بررسی طول عمر

در دو هفته اول تولد بره ها بیش تر اوقات در گوشه ای از طويله خوابیده اند. اما هرگز نزدیک محل انفرادی مادرشان نمی شوند. مادر فقط به بره ها شیر می دهد و ما متوجه شدیم که حتی در طویله های کوچک به تدریج مادر از محل استراحت بره دوری می کند. بنابراین آهوی نر گاهی کنار بره می ایستد. به نظر من این رفتار مادر مربوط به موقعیت او در حیات وحش می شود. جایی که بره روزهای اولیه زندگی را می گذراند دور از گله و مادرش است.مراحل رشد بچه آهو را برای شما عزیزان در زیر شرح داده ایم.

رشد بره ها

 بره در روز ۳ یا ۴ مرتبه شیر می خورد و همیشه شیر خوردن او چند دقیقه است. در مدتی که بره آهو شیر می خورد مادر او را می لیسد و ادرار بره را می نوشد و مدفوع او را می خورد.  در مراحل رشد بچه آهو بره­های جوان خوردن علوفه را از ۴ هفتگی شروع می کنند اما تا سن ۴ تا ۶ ماهگی به شیر خوردن ادامه می دهند. در این زمان بره ها به طور کامل از شیر گرفته می شوند. عموماً یک ماده آهو بر خلاف بوش بوک بره متعلق به ماده آهوی دیگر از همان گونه را شیر نمی دهد.

عموماً یک ماده آهو بر خلاف بوش بوک، کودو، دیک دیک، واتر بوک، سانیس ، گوسفند و بز بره آهوی متعلق به ماده آهوی دیگر از همان گونه را شير نمی دهد.

معمولاً ماده آهو به طرز عجیبی بره را از خود دور می کند. فقط ما مشاهده کردیم که یک ماده آهوی سومرینگ به بره آهوی ماده دیگری که ۴ روز از بره خودش جوان تر بود اجازه داد شیر بخورد.

در اولین دو هفته بعد از زایمان که مادر بیشترین زمان را با بره می گذراند ما مادر و بره را در داخل طویله نگه داری کردیم. به زودی بره ها محکم روی پاهایشان می ایستند و مادرها و بره ها به گروه های بیرون در فضای محصور می پیوندند. در زمانی که هوا سرد و بارانی است حتی در صورت لزوم برای چندین هفته ما بره­ها را از مادرها جدا کرده در داخل نگه داری می کنیم.

اولین ساعات از مراحل رشد بچه آهو که مادر و بره به گروه بر می گردند خیلی خطرناک است. رتبه بندی قدیمی از بین رفته و باید با جنگیدن جدی ماده ها با یکدیگر دوباره ایجاد شود. بنابراین ما فقط یک ماده را با مادر و بره می گذاشتیم تا عاقبت همه گروه دوباره برگشت داده شوند.

مراحل رشد بچه آهو

عموماً نرها حتی وقتی که مادر را برای جفت گیری دنبال می کنند به بره ها حمله نمی کنند. ۴ دورة بحرانی در زندگی آهوان جوان در محیط محصور وجود دارد. یکی در اولین روزهای پس از تولد که تعدادی از آنها معمولاً وقتی که مادرشان جوان است، از بره مراقبت نمی کند و یا بره را شیر نمی دهد.

زمان بحرانی دیگر آغاز اولین فحلی مادر پس از تولد بره است که در این زمان مادر به بره ها حمله می کند و آنها را زخمی می نماید. شاید این یک پدیده مربوط به محیط محصور باشد. سومین زمان بحرانی بین ۹ تا ۱۲ هفتگی زندگی است وقتی که بره ها رشد کردند و افزایش وزن پیدا نمودند و پوشش بدن آنها خشن به نظر رسید. بره ها یک رنج و ناراحتی از یک بیماری غیر قابل توصیف را نشان می دهند. اگر ما فوراً آنها را با شیشه تغذیه نکنیم آنها طی چند روز خواهند مرد.

چهارمین زمان بحرانی مراحل رشد بچه آهو موقعی است که بره آهوان به بلوغ جنسی می رسند و برای بدست آوردن رتبه می­جنگند. در همه موارد ذکر شده آهوان جوان در محیط محصور تهدید می شوند. زیرا اغلب گله نرها، نر جوانی که رشدش کامل شده را در گروه تحمل نمی کنند.

قسمت های بدن یک بره آهوی نر دورکاس تازه متولد شده اندازه گیری شد. وزن بدن 72/1 کیلو گرم، طول سر و بدن ۵۰۰ میلی متر، گوش چپ ۷۰ میلی متر، پای چپ ۲۰۰ میلی متر بود. مانند آنتلوپ های کوچک، افزایش وزن بدن نسبتاً سریع است (دیتریچ، ۱۹۶۹).

آهوی نر مورد آزمایش در سه هفته اول تقريباً وزنش دو برابر شده (2/3 کیلو گرم) و در ۴ هفتگی به حدود ۲۴ درصد وزن بلوغ (6/3 کیلوگرم) رسید. در ۱۰ هفتگی وزن آن به 2/6 کیلو گرم یعنی به حدود ۴۱ درصد وزن بزرگ سالی رسید. یک رأس ماده آهویی که تغذیه دستی می شد نیز همین افزایش وزن را نشان داد. این افزایش قابل مقایسه با آنچه که دیتریچ برای گونه های آهوان کوچک پیش بینی کرده است می باشد.

بره آهوان هنگام تولد دارای یک رنگ قهوه ای روشن یکنواخت می شوند و در سن ۸ هفتگی رنگ بزرگ سالی آنها مشخص می شود. جوانه شاخ در سن ۱۰ تا ۲۰ روزگی ظاهر می شود و میانگین طول شاخ در آهوان نر ممکن است تا زمان بلوغ تا ۲۳ سانتی متر رشد کند. بره ها در طول اولین هفته پس از تولد شروع به خوردن علوفه می کنند، اگر چه سن شیر گیری طبیعی شناخته نشده است. بره هایی که تغذیه دستی می شوند به طور موفقی در سن ۳ هفتگی از شیر گرفته می شوند.

در پارک وحش NZP واشنگتن در طول ۲۰ سال گذشته به دلایل مختلفی مانند رانده شدن بره از مادر، عدم کافی بودن شير آهوان مادر یا عدم وجود مراقبت های مادری و ضعیف شدن شدید بره آهوان، به پرورش دستی ۱۳ بره آهو اقدام شد. آهوان نری که دارای پتانسیل بالایی هستند، اغلب به صورت دستی پرورش داده می شوند تا قبل از ارسال به مناطق دیگر رفتار آرام تری داشته باشند.

در محیط محصور بره آهوان در روز اول تولد وزن کشی شدند. بره های جبیر به طور میانگین 210/2 کیلو گرم و بره آهوان ایرانی به طور متوسط 700/2 کیلوگرم وزن داشتند. هم چنین دو بره آهوی ایرانی نر و ماده که دوقلو متولد شده بودند به مدت ۱۵ روز پس از تولد، به طور مرتب روزانه وزن کشی شدند، محاسبات نشان داد افزایش وزن روزانه بره نر نسبت به ماده بیش تر است. به طور کلی در محیط محصور افزایش وزن روزانه جبیر در ۱۵ روز اول پس از تولد ۱۶۵ گرم و افزایش وزن روزانه بره آهوان ایرانی در ۱۵ روز اول پس از تولد ۱۴۳ گرم برآورد شده است.

طول عمر

آهوی دورکاس می تواند برای مدت زیادی در محیط محصور عمر کند. یک رأس ماده آهو پیش از این که مریضی مهلکی بگیرد برای ۱۷ سال در باغ وحش عمر کرد. سه ماده آهوی دیگر که در باغ وحش مورد مطالعه متولد شدند به ترتیب ۱۲ سال و ۶ ماه، ۱۳ سال و 3 ماه و ۱۵ سال و نه ماه عمر کردند. بر اساس اطلاعات محدود که در دست است ممکن است طول عمر آهوان نر کمی کمتر از طول عمر آهوان ماده باشد. مسن­ترین آهوی نر در پارک وحش NZP واشنگتن ۱۰ سال و یک ماه زندگی کرد و دو آهوی نر دیگر که موقع ورود به باغ وحش ۱۸-۱۲ ماه سن داشتند در آن باغ وحش ۹ سال زندگی کردند. اطلاعات به دست آمده از آهوی دورکاس و دیگر گونه های آهو نشان می دهد که طول عمر ۸ تا ۱۴ سال در حصار برای آهو غیر طبیعی نیست (منتس، ۱۹۷۲). در پارک وحش NZP واشنگتن ۶۷ مورد از ۱۱۲ مورد با ۶۰ درصد بره آهوان متولد شده حداقل برای ۶ ماه زنده مانده اند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج