0

مسمومیت در گربه و راه­های مقابله با آن

مسمومیت در گربه

در پست قبل  آشنایی کامل با رژیم­ های غذایی گربه پرداختیم . در این  پست مسمومیت در گربه ، و نحوه مقابله با آن کامل شرح داده می­شود.

مسمومیت در گربه

گربه گاهی در معرض سموم شیمیایی قرار گرفته و دچار تشنج شده و علایم مسمومیت را از خود بروز می­دهند به طور معمول گربه­ ها از دو طریق دچار مسمومیت می­شوند.

  1. از طریق لیسیدن موها، در صورتی که ماده سمی پوشش خارجی بدن آن­ها را آلوده کرده باشد، در این حال گربه سعی در تمیز کردن بدنش نموده و از طریق لیس زدن خود را مسموم می­کند.
  2. از طریق خوردن مواد سمی که بیشتر در منازل جهت از بین بردن جوندگان موذی نظیر موش و یا سموم گیاهی که برای سم­پاشی گیاهان و درختان مورد استفاده قرار می­گیرد، در اختیار و یا در دسترس او قرار می­گیرد و خود را مسموم می­کند، گاهی هم از طریق خوردن جوندگانی که توسط سموم اختصاصی کشته شده­ اند، مسموم می­گردند.

مسمومیت در گربه و راه­های مقابله با آن

گربه ­های مسموم را باید بلافاصله مورد درمان قرار داد، هرگونه تأخیر در مداوای آن­ها، منجر به مرگ آن­­ها خواهند شد. سموم مختلف هر کدام درمان اختصاصی مربوط به خود را دارند، در صورتی که گربۀ شما با موادی از قبیل نفت یا بنزین و یا مواد سوزاننده و محرق مسموم گردند، آنچه لازم است از نظر کلی به آن توجه نمود، عدم استفاده از مواد استفراغ زا بوده و نباید گربه را در اینگونه موارد وادار به استفراغ کرد، برخلاف بسیاری از مواد سمی دیگر که لازم است به وسیله مواد استفراغ زا، سعی کرد، مواد سمی خورده شده را سریعاً از معده گربه خارج کرد.

در این گونه موارد سعی می­شود در مرحله اول سموم مصرف شده به وسیله گربه را به نحوی رقیق و بی­اثر کرد، در چنین مواقعی استفاده از موادی که در منزل قابل دسترسی است، می­توان به وسیله شیر، دوغ، آبلیمو، سودا و غیره سم را غیر فعال ساخت، در مرحله بعد لازم است گربه را سریع به دکتر دامپزشک رساند.

در صورتی که امکان نوع سم خورده شده توسط گربه برایتان مقدور نباشد، حتی با توجه به برچسبی که در روی آن نوشته شده و پادزهر یا تریاق، آن را مشخص ساخته مقدور نباشد که از چه نوع موادی جهت خنثی کردن آن استفاده کنیم، تنها می­توان از آب اکسیژنه 3% به نسبت مساوی با آب مخلوط و آن را به وسیله سرنگ و یا قاشق غذاخوری، خیلی آهسته و به تدریج به حیوان خورانید، لازم است توجه نمود که از هر گونه عجله در دادن داروی مذکور جلوگیری شود و این کار آهسته و با تأمل صورت گیرد، چون خوراندن این داروها باعث بزور عبور از نای و سرازیر شدن در ریه­ ها می­گردد که با سرفه­ های ممتد و مکرر همراه خواهد بود و در نهایت امکان پنوموئی از نوع استنشاقی را در گربه فراهم خواهد کرد.

برای اینکه بتوان داروی مذکور را به گربه خورانید، لازم است در سمت چپ در پهلوی گربه قرار گرفته و به وسیله دست چپ خود لب بالایی و پوست گونه گربه را بر روی دندان­هایی آسیایی بالایی فشار داده و آنقدر آن را به داخل فشار دهید که خودبه­ خود دهان گربه باز گردد، برای وضعیت بهتر، لازم است با انگشتان دست راست بر روی دندان­های پیشین گربه در فک پایینی، (دندان­های آسیاب( فشار آورده تا دهان حیوان بهتر باز شود. سپس قدری سر حیوان را به طرف بالا حرکت داده به طوری که به طرف بالا منحرف شود و مانع از عبور دارو به ناحیه نای و مجرای تنفسی گردد.

در این وضعیت شخص دیگری به شما کمک خواهد کرد و داروی مورد استفاده را که به صورت مایع بوده به وسیله سرنگ و یا قاشق غذاخوری در عمق دهان گربه قرار داده، در این هنگام لازم است دهان گربه را سریعاً بسته و مانع از نفس کشیدن یا تنفس در گربه شویم، گاهی ممکن است از کف دست­ها کمک گرفته و سوراخ­های انتهایی بینی را حتی مسدود کنیم تا مانع از ریختن مواد خورانده شده از دهان در گربه شود، سپس ناحیۀ گلوی گربه را ماساژ داده تا مایع مذکور کاملاً خورده شود.

اولین علامتی که خوردن دارو را در گربه مشخص می­کند، بیرون آوردن زبان گربه از محوطه دهان بوده که توسط گربه انجام می­گیرد و گاهی هم با لیسیدن اطراف دهان عبور دارو از دهان به محوطه گوارش مشخص می­شود.

میزان آب اکسیژنه رقیق شده را به میزان 05% با آب رقیق و به میزان هر 5 کیلوگرم از وزن گربه یک قاشق سوپ خوری یا 15 سانتی-متر مکعب از محلول فوق به گربه می­توان خورانید. احتمال دارد در ظرف مدت 3 تا 5 دقیقه حالت استفراغ به گربه دست دهد و تمام مواد سمی از معده خارج شده، با قطع استفراغ، اکنون می­توان جهت پاک کردن روده ­ها از مواد سمی، اقدام نمود، چون این گونه مواد سمی و یا محرق و سوزاننده، امکان دارد به روده­ ها آسیب برسانند و باعث تورم روده هموراژیک در گربه گردند و یا باعث آسیب­ هایی به مخاط روده گردند، در چنین مواردی می­توان از مواد ملین و اسهال­ زا استفاده نمود و با خوراندن محلول­های روغنی نظیر پارافین، گلیسیرین، روغن زیتون، عصاره شربت انجیر، حرکات روده را در گربه تحریک و باعث عبور مواد سمی از روده ­ها گردید.

مسمومیت در گربه

در صورتی که این کار امکان­پذیر نبود، لازم است جهت انجام خدمات درمانی و انجام تنقیه در گربه او را سریعاً به درمانگاه­ های دامپزشکی رسانید.

یکی از مواردی که باعث مسمومیت در گربه می­شود، مصرف سموم حشره ­کش و یا سمومی است که برای جوندگان موذی (مرگ موش) به کار می­رود، در این گونه موارد مصرف آب اکسیژنه به روشی که قبلاً گفته شده خیلی مفید برای گربه بوده و می­توان به عنوان تریاق یا پادزهر اختصاصی از آن استفاده کرد.

لازم است این نکته تذکر داده شود، در گربه، یکی از راه­های دادن داروها اعم از داروهای خوراکی، سرم­های غذایی و حتی مواد مغذی مایع، استفاده از شوند داخل بینی است که به راحتی می­توان از طریق سوراخ­های بینی آن را به داخل معده فرستاد و تمام مواد دارویی مایع را از این طریق به گربه خورانید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج