0

معرفی داروی مترونیدازول و میبولِرون در طیور

معرفی داروی مترونیدازول و میبولِرون در طیور

مترونیدازول عليه بعضی پروتوزوئرها از جمله تریکوموناس­ها، ژیاردیا، آمیب­ها، بالانتيده، تریپانوزوم ها و پروتوزوئرهای روده­ای مؤثر است. همچنین دارو دارای اثری در خارج بدن، عليه باکتری های بی هوازی و هلیکوباکتر می باشد.میکونازول، از داروهای ضدقارچ ساختگی و از مشتقات ایمیدازول است که علیه تعداد زیادی از قارچ های بیماریزا، باکتری های گرم مثبت و برخی گونه های آکانتوموئبا مؤثر می باشد. در پزشکی از فرآورده های میکونازول به صورت موضعی برای درمان عفونت های قارچی پوست و مخاطات از جمله کاندیدیازیس استفاده می گردد. در ادامه به معرفی داروی مترونیدازول و میبولِرون در طیور و تداخل داروی موارد مصرف آنهارابررسی میکنیم.

مترونیدازول                                                                                       METRONIDAZOLE

نام تجاری

فلاژیل، متریک ۲۱ و پروتوستا

گروه دارویی

داروی ضدباکتریایی و ضدپروتوزوئر (ضد تک یاخته)

موارد مصرف

مترونیدازول عليه بعضی پروتوزوئرها از جمله تریکوموناس­ها، ژیاردیا، آمیب­ها، بالانتيده، تریپانوزوم ها و پروتوزوئرهای روده­ای مؤثر است. همچنین دارو دارای اثری در خارج بدن، عليه باکتری های بی هوازی و هلیکوباکتر می باشد. جذب خوراکی مترونیدازول تقریباً در حیوانات کامل می باشد. همچنین دارو ممکن است دارای خواص تضعیف کنندگی ایمنی یا محرک ایمنی باشد. در پرندگان، مترونیدازول خوراکی به وسیله گاواژ، در آب آشامیدنی یا تزریق داخل عضله برای درمان عفونت های پروتوزوئری مانند تریکومونیازیس و ژیاردیازیس یا عفونت های باکتریایی بی هوازی مصرف می شود. گزارش شده که مترونیدازول می تواند برای فینچ ها، سمی باشد، اما چندین گزارش در مورد مصرف موفقیت آمیز دار و زمانی که در آب آشامیدنی برای درمان پرندگان کوچک (گنجشگ سانان) بکار می رود، بحث می نماید.

تداخل های دارویی

مترونیدازول مشابه سایر نیتروایمیدازول ها می تواند اثرات وارفارین و سیکلوسپورین را از طریق مهار متابولیسم دارو، تقویت نماید. مترونیدازول ممکن است زمان پروترومبین (PT) را در بیمارانی که وارفارین با سایر داروهای ضدانعقادی کومارینی دریافت کرده اند، طولانی نماید. فنوباربیتال یا فنی توئین ممکن است متابولیسم مترونیدازول را افزایش دهند بنابراین غلظت های خونی آن را کاهش می دهند. سایمتیدین ممکن است متابولیسم مترونیدازول را کاهش داده و وقوع اثرات جانبی وابسته به مقدار دارو احتمالی را، افزایش دهد. الكل ممکن است واکنش شبه دی سولفیرامی را (تهوّع، استفراغ، گرفتگی های عضلانی و غیره) زمانی که مترونیدازول تجویز شده، ایجاد نماید.

معرفی داروی مترونیدازول و میبولِرون در طیور

میبولِرون                                                                                               MIBOLERONE

نام تجاری

چک دراپس و دی متیل – نور تستوسترون

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

میبولِرون برای تضعیف استروس در حیوانات بکار می رود. میولرون یک داروی آندروژنی، آنابولیک و ضد گنادوتروپیک می باشد.

تداخل های دارویی

به طور کلی میبولرون نبایستی توأم با فرآورده های استروژنی یا پروژستینی بکار رود.

میکونازول                                                                                               MICONAZOLE

نام تجاری

میکازول، مونیستات، میکاتین و کونوفيت

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

میکونازول، از داروهای ضدقارچ ساختگی و از مشتقات ایمیدازول است که علیه تعداد زیادی از قارچ های بیماریزا، باکتری های گرم مثبت و برخی گونه های آکانتوموئبا مؤثر می باشد. در پزشکی از فرآورده های میکونازول به صورت موضعی برای درمان عفونت های قارچی پوست و مخاطات از جمله کاندیدیازیس استفاده می گردد. میکونازول به صورت موضعی در درمان درماتوفیتوزیس و کاندیدیازیس جلدی و نیز از راه بخور در طوطی سانان مورد استفاده قرار گرفته است. برای بخور، دارو یا به صورت یک محلول آبی و یا همراه با استیل سیستئین مصرف گردیده است. از تجويز IM اَشکال IV دارو با موفقیت در درمان آسپرژیلوز پرندگان شکاری و در پنگوئن های هامبولت استفاده شده است ولی همین رژیم درمانی در دو گونه دیگر از طوطی سانان موفقیت آمیز نبوده است. از ژل میکونازول به صورت مستقیم در ناحیه گردنی مری و چینه دان فالکون­های مبتلا به کاندیدیازیس دهانی، دوبار در روز، برای مدت ۵ روز متوالی و با استفاده از یک سوآپ دسته بلند چوبی استفاده گردیده است. محققین نتیجه گرفته اند که این روش درمان، مؤثر، سریع و ارزان می باشد.

تداخل های دارویی

ميكونازول موجب تشدید اثر ضد انعقادهای کومارینی می گردد. اثرات آنتاگونیستی ممکن است بین میکونازول و آمفوتریسین B وجود داشته باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج