0

معرفی داروی موننسين و نالوکسان در طیور

در مقاله قبلی به معرفی داروی کتامین و کتوکونازول در طیور پرداختیم. موننسين، از آنتی بیوتیک های یونوفری است که معمولاً به عنوان افزودنی به غذا در صنعت دام و طیور برای کنترل کوکسیدیوزیس و به عنوان تسریع کننده رشد نشخوارکننده، مصرف می شود. و موکسی دکتين، یک داروی جدید کُشنده انگل نسل دوم لاكتون ماکروسیکلیک در خانواده میلبمایسین است. در کبوتران، موکسی دکتین را دریافته اند که علیه مراحل بالغ گونه کاپیلاریا در میزان mg/kg 2/0 دارو داخل عضله، بسیار مؤثر است. در ادامه به معرفی داروی موننسين و نالوکسان در طیور و موارد مصرف و همچنین تداخل داروی آن ها بررسی می شود.

موننسين                                                                                                         MONENSIN

نام تجاری

كوبان و رومنسين

گروه دارویی

آنتی بیوتیک یونوفری (ضدکوکسیدیا)

موارد مصرف

موننسين، از آنتی بیوتیک های یونوفری است که معمولاً به عنوان افزودنی به غذا در صنعت دام و طیور برای کنترل کوکسیدیوزیس و به عنوان تسریع کننده رشد نشخوارکننده، مصرف می شود. همچنین دارو برای مصرف در بلدرچین در ایالات متحده، مجاز شناخته شده است. موننسین برای کنترل کوکسیدیوزیس در پرندگان خانواده طوطی، قرقاول، بوقلمون و کبوتران مصرف شده است و ممکن است از آمپرولیوم یا کلازوریل مؤثرتر باشد. موننسین داروی انتخابی برای کنترل کوکسیدیوزیس احشایی در دُرنا مصرف شده است.

تداخل های دارویی

موننسین در طیوری که آنتی بیوتیک تیامولین دریافت نموده اند، تجویز نشود، زیرا احتمال وقوع ناسازگاری وجود دارد. لازم به ذکر است که تیامولین با یونوفرهای پلی اتری ضدکوکسیدیا مانند موننسين، سالینومایسین، ناراسین و مادورامایسین ناسازگاری داشته، ليكن بايونوفرهای دیگر مانند سمدورامایسین و لازالوسيد، سازگاری دارد.

معرفی داروی موننسين و نالوکسان در طیور2

 

موکسی دکتين                                                                                           MOXIDECTIN

نام تجاری

پروهارت ۶، گاردین، سای دکتین، کوئست، اکوئین اورال ژل و سای دکتین پور – آن

گروه دارویی

ضدانگل

موارد مصرف

موکسی دکتين، یک داروی جدید کُشنده انگل نسل دوم لاكتون ماکروسیکلیک در خانواده میلبمایسین است. در کبوتران، موکسی دکتین را دریافته اند که علیه مراحل بالغ گونه کاپیلاریا در میزان mg/kg 2/0 دارو داخل عضله، بسیار مؤثر است. همچنین موکسی دکتین در مقدار مشابه از راه خوراکی برای کنترل انگل ها در پرندگان شکاری از جمله قرقی، باز اروپایی، شاهین و جغد کوچک قهوه ای، مصرف گردیده است.

تداخل های دارویی

موکسی دکتین نبایستی با داروهایی که قويّاً نفوذپذیری آیورمکتین را به داخل سدّ خونی مغز افزایش می دهد، تجویز گردد. چنین داروها عبارتند از: کتوکونازول، آیتراكونازول، سیکلوسپورین و مسدود کننده های کانال کلسیم.

نالوکسان                                                                                                      NALOXONE

نام تجاری

نارکان و ترکسونیل

گروه دارویی

آنتاگونیست افیونی

موارد مصرف

نالوکسان، برای خنثی کردن اثرات آگونیست های افیونی روی گیرنده ها، بکار می رود. نالوکسان را بایستی برای برگرداندن اثر مقدار زیاد داروهای افیونی با سمیّت آن، مصرف نمود. این دارو اثرات مرفین، اکسی مرفون، بوتورفانول، هیدرومرفون و سایر مواد افیونی را از بین می برد. این دارو برای خنثی نمودن اثر بوپرنورفین کمتر مؤثر است. نالوکسان یک آنتاگونیست افیونی است که برای از بین بردن تضعیف عمومی و تنفسی حاصل شده توسط داروهای افیونی از جمله مپریدین و بوتور فانول بکار می رود. یک میلی لیتر از نالوکسان (mg 4/0)،  mg 100 مپریدین را خنثی می نماید.

تداخل های دارویی

نالوکسان اثر سایر داروهای افیونی را ختی می نماید. همچنین نالوکسان اثرات آگونیست- آنتاگونیست افیونی مانند بوتورفانول، پنتاز اسين يا نالبوفين را از بین می برد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج