0

موارد استفاده موم زنبور عسل

آلودگی و ناخالصی موم زنبور عسل

مهمترین آلودگی و ناخالصی ­های موم زنبور عسل عبارتند از وجود گرد و خاک، دانه­ های گرده گل، صمغ یا بره موم، عسل، قطعات بدن زنبور، و اختلاط با سایر انواع موم از جمله موم ­های حیوانی، گیاهی و معدنی با موم خالص زنبور عسل . در این پست به بررسی موارد استفاده موم زنبور عسل مورد بررسی قرار می دهیم.

آلودگی و ناخالصی ­های موم زنبور عسل

از ابتدای ترشح موم به وسیله غدد مومی زنبور کارگر و در تمام مراحل شان­ه سازی و استفاده از شانه تا مرحله ذوب کردن و صاف کردن موم، انبار کردن و بالاخره عرضه به بازار امکان راه یافتن یک یا چند ناخالصی فوق­ الذکر در موم وجود دارد.

ضمناً باید توجه داشت در جریان ذوب کردن شان بعضی مواد مثل صمغ یا بره موم نیز با موم ذوب شده و امکان جدا کردن آن از موم به راحتی وجود ندارد. این گونه موم­ ها به هیچ وجه مورد علاقه مصرف­ کنندگان عمده موم زنبور عسل نمی­باشند. لذا باید دقت شود که از ابتدا این گونه مواد که معمولاً از طریق تراشیدن موم روی قاب­ها حاصل می­شوند، همراه شان وارد ظروف ذوب موم نشوند. وجود بره موم در داخل موم موجب کاهش درجه ذوب و چسبندگی زیاد آن می­شود. همچنین وجود سایر انواع موم در داخل موم زنبور عسل به عنوان یک ناخالصی عمدی و یا تقلب در عرضه موم زنبور عسل می­باشد که باید از طرق مختلف آزمایشگاهی به وجود آن­ها پی برد.

آلودگی و ناخالصی موم زنبور عسل

 

موارد استفاده موم زنبور عسل

همانطور که قبلاً ذکر گردید موم زنبور عسل در اکثر صنایع امروزی کاربرد دارد. ولی مهمترین راه­های مصرف آن عبارتند از: صنایع لوازم آرایشی، که در این صنایع موم زنبور عسل برای ساختن انواع  کرم، روغن، پماد، انواع روژ و غیره به کار برده می­شوند.

صنعت شمع­ سازی دومین مصرف کننده عمده موم زنبور عسل است. گرچه برای ساختن شمع می­توان از انواع موم ­های ارزان­تر استفاده نمود ولی با توجه به این که درجه ذوب موم زنبور عسل بالاتر از اکثر موم­ های دیگر خصوصاً پارافین است، شمع­ های ساخته شده از موم زنبور عسل به راحتی خم نشده و مستقیم می­سوزند.

همچنین شمع ساخته شده از موم زنبور عسل دود تولید نکرده و موجب سایه شدن وسایل و اثاثیه داخل ساختمان نمی­شود.

بنابراین کاربرد موم زنبور عسل در ساختن شمع خصوصاً در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از آن­ها در مراسم مذهبی خصوصاً در کلیساها مسیحیان کاتولیک از ارزش بالایی برخوردار است.

و بالاخره سومین مصرف کننده عمده موم زنبور عسل در صنعت زنبورداری برای ساختن برگه موم آج شده است. در این صنعت بر خلاف صنایع فوق­ الذکر و دیگر صنایع گر چه موم مصرف می­گردد ولی نابود نمی­شود بلکه زمینه را برای تولید بیشتر موم فراهم می­آورد.

در صنعت زنبورداری واحدهای تولیدی برگه موم آج ­شده موم را پس از ذوب کردن به وسیله ماشین­های مجهزی به صورت ورق­ها یا برگه ­های نازکی درآورده و پایه­ های شش ضلعی سلول­های زنبور عسل را در دو سطح آن­ها به طور بسیار منظم حک نموده و در قطعات مناسب بریده و پس از بسته بندی کردن در اختیار زنبورداران قرار می­دهند. عده­ ای از زنبورداران نیز شخصاً با استفاده از وسایل ساده ­تر، موم را در ظروف دو جداره ذوب کرده و به وسیله پارو های چوبی پهن برگه نموده و توسط چرخ­­ های کوچک آج آن­ها را آج می­نمایند. زنبورداران این برگه­ ها را در قاب­ های چوبی سیم کشی شده مستقر کرده و در اختیار کلنی­ ها قرار می­دهند. این عمل موجب تسریع در عمل شانه ­سازی زنبورها شده و استحکام و دوام بیشتری به شان­ه ها می­دهد.

سایر موارد مصرف موم زنبور عسل عبارتند از:

در صنایع داروسازی برای ساختن پمادها، کرم­ها، پوشش روی قرص­ها و غیره؛ در دندانپزشکی برای تهیه قالب از دهان و دندان­ها؛ در ریخته ­گری برای ساختن قالب اختیار کلنی­ ها قرار می­دهند. این عمل موجب تسریع در عمل شان­ه سازی زنبورها شده و استحکام و دوام بیشتری به شان­ه ها می­دهد.

سایر موارد مصرف موم زنبور عسل عبارتند از:

در صنایع داروسازی برای ساختن پمادها، کرم­ها، پوشش روی قرص­ها و غیره؛ در دندانپزشکی برای تهیه قالب از دهان و دندان­ها؛ در ریخته­ گری برای ساختن قالب در صنعت نساجی؛ و همچنین استفاده از موم زنبور عسل برای ساختن انواع واکس­ها، جلا دادن لوازم و وسایل منزل، جلا دادن چرخ و نخ و غیره؛ برای ساختن انواع چسب، آدامس، جوهر و انواع مواد ضدآب؛ در صنعت کاغذ سازی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج