0

پیشگیری از بروز بیماری در پرورش مرغ ارگانیک

انجام برخی از برنامه های مدیریتی نه تنها عامل پیشگیرانه در برابر بیماری طیور بلکه باعث ایجاد آرامش و کاهش هزینه های درمانی و دارویی در سیستم پرورش و نگهداری گله می گردد برخی از این برنامه ها ی پیشگیری از بروز بیماری در پرورش مرغ ارگانیک را در ادامه این پست به اشتراک شما عزیزان گذاشته ایم.

سلامتی و آسایش

برنامه های پیشگیری از بروز بیماری در پرورش مرغ ارگانیک :

  • اجازه دادن به دام جهت بروز رفتارهای طبیعی
  • عدم ایجاد استرس و همچنین از بین بردن عوامل استرس زا
  • جیره مناسب
  • عدم پرورش و نگهداری به صورت فشرده و محصور
  • از بین بردن و یا کاهش میکروارگانیسم های بیماری زا و یا از بین بردن واسطه و میزبان انتقال بیماری
  • عدم پرورش طیور با سنین و نژادهای مختلف در یک محل و همزمان
  • آشیانه، ساختمان ها و گردش گاه با طراحی مناسب
  • اقدامات دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون

نکته: باید توجه داشت که بیماری یا صرفا خود طیور را مبتلا می کند یا از طریق ارتباط با آنها و یا به ویژه با مصرف تولیدات آنها (گوشت و تخم مرغ) مصرف کنندگان را مبتلا و بیمار می نمایند.

  • حفظ سلامتی دام­های ارگانیک بر اساس ۳ اصل بنا نهاده شده است:

۱. تاکید بر روش پیشگیرانه

۲. فراهم نمودن یک رژیم متعادل.

٣.کاهش شرایط تنش زا که بر سلامت دام تأثیر میگذارد.

  • در بحث سلامت و بهداشت کنترل انگلهای بیرونی و درونی بسیار مهم میباشد .
  • کنترل انگل­های درونی با روشهای مدیریتی همچون تناوب گیاهی در مزرعه کشت محصول و استفاده از داروهای گیاهی را میتوان نام برد.
  • در بحث انگل­های خارجی تله های مگس گیر ، حشره کش­های الکتریکی ، آفت کش­های گیاهی و بیولوژیک را می­توان بکار گرفت.
  • در بحث حفاظت فیزیکی حصار کشی مناسب از شکار برخی جانوران جلوگیری میکند. استفاده از جانوران محافظ همچون سگ راه حل مناسبی می باشد و یا می­توان از تله استفاده نمود.
  • استفاده از طعمه های سمی در مزارع ارگانیک مجاز نیست.
  • هشدار: دام­های مرده برای جلوگیری از حمله جانوران لاشخور به مزرعه بایستی هر چه زودتر از محل دور گردیده و دفن شوند.
  • درمان فوری حیوانات بیمار جراحات و زخم­ها.
  • تغییرات فیزیکی باید تحت شرایط انجام شود که حداقل درد ناراحتی و استرس را دارا باشد.

لمبکین (۱۹۹۷) بیماریهایی از قبیل کوکسیدیوز، پرخواری، کانیبالیسم و پارازیت های خارجی را مهم ترین مشکلات سلامتی برای پرندگان در سیستم تولید ارگانیک می داند. کوئن (۲۰۰۱) خاطر نشان می سازد که ترکیبی از : بهبود روش گله داری، طراحی مناسب آشیانه و تشخیص سویه های ژنتیکی مناسب برای پرورش غیر فشرده بدون اینکه نیازی به نوک چینی داشته باشند، راه حل پایداری برای مقابله با پرخواری و کانیبالیسم در واحدهای تولید ارگانیک تخم مرغ است. با وجود محدودیت مصرف مواد ضد کوکسیدیوز مشکل چندانی ایجاد نکرده است. بستمن و مورر (۲۰۰۶) بر این باورند که هرچه پرندگان (به خصوص در مرغ های تخمگذار) به محیط بیرون بیشتر دسترسی داشته باشند، تنش آنها و در نتیجه پرخواری آنها کمتر است.

پیشگیری از بروز بیماری در پرورش مرغ ارگانیک

عفونت اشریشیاکلی در طیور باعث بیماری کلی باسیلوز می گردد که با چهره های گوناگون ظاهر می شود. کلی باسیلوز یکی از بیماری های عفونی شایع در پرندگان است که سالیانه خسارت های هنگفتی را به صنعت طیور در سراسر دنیا وارد می کند. این بیماری از لحاظ اقتصادی با ایجاد تلفات، کاهش شاخص های رشد و آلودگی لاشه های طیور یکی از بیماری های مهم طیور به شمار می رود. گسترش رو به رشد این قبیل مقاومت­های دارویی باعث شده است تا محققین به دنبال داروهای مناسبی باشند که علاوه بر ممانعت از رشد باکتری ها، اثرات سمی و عوارض جانبی کمتری داشته باشد. به همین علت گیاهان دارویی به خصوص گیاهانی که در طب سنتی و متون علمی به خواص ضد میکروبی آنها اشاره شده است مورد توجه قرار گرفته اند. از طرفی، با توجه به استقبال روزافزون به مصرف مرغ و تخم مرغ ارگانیک، بهره گیری از ترکیباتی که بدون ایجاد مقاومت و بقایای آنتی بیوتیکی و نیز مسمومیت ناشی از مصرف، بتوانند به خوبی خاصیت ضد میکروبی نشان دهند می تواند به عنوان یک جایگزین تجاری در صنعت طیور مورد استفاده قرار گیرد. ختمی گیاهی دارویی با نام علمی Althea officinalis از خانواده Malvaceae می باشد. مواد مؤثر موجود در ختمی شامل مواد نشاسته ای، چربی، اسانس، آنتوسیانین، آل نئین، دی اکسی بنزوئیک اسید و سیانیدین می باشد. خواص درمانی ختمی مربوط به برگ و گل آن می باشد به طوری که گل این گیاه در درمان ناراحتی های تنفسی مثل آسم، برونشیت و سرفه به کار می رود. همچنین در عفونت های ریوی بسیار کمک کننده است. برگ این به منظور بررسی اثر ضد باکتریایی آویشن شیرازی، آویشن دنایی، ختمی و گزنه، از اشریشیاکلی جدا شده از موارد کلی باسیلوز طیور که نسبت به تمام آنتی بیوتیک های انروفلوکساسین، سولفادیمیدین-تری متوپریم، فلورفنیکل، جنتامایسین و فلومکوئین حساسیت داشت، استفاده شد گیاه در برطرف کردن دمل ها، ورم پستان و ورم معده مؤثر است.

به طور کلی، باتوجه به اثرات بازدارندگی قابل توجه عصاره آویشن شیرازی و دنایی بر رشد و تکثیر اشریشیاکلی به نظر می رسد تجزیه فیتوشیمیایی گیاهان مورد مطالعه و بررسی اثرات ضد اشریشیاکلی و امنیت مصرف مواد مؤثره، می تواند در بکارگیری این گیاهان در کنترل بیماری کلی باسیلوز طیور نقش عمده ای ایفا کند. (جدول شماره 1).

(جدول شماره 1)

تیمار غلظت / دوز اندازه قطر هاله عدم رشد (میلی متر)

(میانگین ± انحراف معیار)

فلورفنیکل (10 درصد) 30 میکروگرم
سولفادیازین – تری متوپریم 48 درصد
انروفلوکساسین (10 درصد) 5 میکروگرم
آویشن شیرازی 100 درصد
50 درصد
25 درصد
50/12 درصد
25/6 درصد
آویشن دنایی 100 درصد
50 درصد
25 درصد
50/12 درصد
25/6 درصد
گزنه 100 درصد
50 درصد
25 درصد
50/12 درصد
25/6 درصد
ختمی 100 درصد
50 درصد
25 درصد
50/12 درصد
25/6 درصد
کنترل 0

برای درمان انگل های خارجی مانند کنه قرمز چه باید کرد؟

پیشگیری از بروز بیماری در پرورش مرغ ارگانیک

باید پیشگیری شود، آشیانه باید کاملا ضد عفونی با یدو فرم، بخار، شعله افکن یا آهک (بسته به نوع مواد استفاده شده برای ساخت و ساز)، باید ساخت و ساز آشیانه مورد توجه قرار گیرد: طراحی خوب با سطوح قابل شستشو و بدون ترک ها و حفره ها برای اطمینان از یک خانه بدون انگل کمک خواهد کرد. استفاده از زمین دارای جدار سیلیسی در اطراف خانه می تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه و یا برای از بین بردن کرم های قرمز کمک کند. همچنین برخی از محصولات پاک کننده مناسب در بازار می­توان استفاده شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج