0

بررسی کمبود سدیم و کلر (نمک) در تغذیه طیور

طیور همانند انسان ها به نمک نیاز دارند . نمک معمولی از سدیم و کلر تشکیل شده است . از آنجایی که اکثر گیاهان سدیم به اندازه کافی برای طیور را فراهم نمی کنند وجود نمک در جیره طیور برای تامین سدیم و کلر ضروری می باشد. در مقالات قبل  کمبود ید، مس ، آهن در طیور را بررسی کرده ایم .درادامه به علائم کمبود سدیم و کلر (نمک) در تغذیه طیور و همچنین اثر نمک زیاد در جیره طیور پرداخته می شود.

سدیم و کلر (نمک)

سدیم (Na)بصورت کلراید (Cl)کربنات و فسفات اساساً در خون و مایعات یافت میشوند. Na بطور تنگاتنگ با تأمین پتانسیل های غشائی، پروسسهای انتقال سلولی و تنظیم غلظت يون هیدروژن خون مشارکت دارد. کلراید آنیون مهم معدنی در مایع خارج سلولی است. در مایع و تعادل یونیک رلی مهم بازی میکند.

علائم کمبود سدیم

 کمبود سدیم و کلر (نمک) در تغذیه طیور نه تنها طیور از رشد باز می مانند بلكه نرم شدن استخوانها، کراتينيزاسيون حاشیه ای عدم فعالیت گونادی، هیپرتروفی آدرنال، تغییر در عمل سلولی و نقص در مصرف غذا را تکامل بخشیده و پلاسما و حجمهای مایع مخصوص را نیز کاهش می دهند.
بازده قلب افت پیدا کرده و فشار شریانی سقوط پیدا میکند و هماتوکریت افزایش می یابد، قابلیت ارتجاع نسوج زیرپوستی کاهش پیدا میکند. عمل غده فوق کلیوی دچار نقض و اختلال می شود و حالت شوکه شدن را نتیجه میشود که اگر تصحیح نشود به مرگ پرنده می انجامد. جوجه های تغذیه شده از جیره ای که به آن نمک اضافه نشده علائم رشد متوقف شده و کاهش کفایت مصرف غذا را نشان می دهند. فقدان نمک در جیره غذایی مرغان تخم گذار به یک وضعیت کاهش تولید تخم ناگهانی و تقلیل اندازه تخم و از دست دادن وزن بدن و کانی بالیسم مرغ را گرفتار می سازد که خسارات اقتصادی فراوانی را می تواند به دنبال داشته باشد، محرومیت از نمک در بوقلمون تولید تخم و قابلیت هچ نیز اختلال ایجاد می کند.

Leach و Nesheim مشاهده نموده اند که جوجه های تغذیه شده از جیره تصفیه شده محتوی 24/0 درصد سدیم و 4/0 درصد پتاسیم نیاز به 12/0 درصد کلر دارند. محققان کمبود کلر را بوسیله غذا دادن با استفاده از یک جیره تصفیه شده محتوی 190 میلی گرم کلر به ازاء یک کیلوگرم جیره غذایی در جوجه های جوان بوجود آورده اند. جوجه های مزبور رشد خیلی ضعیفی را نشان داده و مرگ و میرهای حاصل از تغلیظ خون Hemoconcentration از دست دادن آب بدن و کاهش کلر خون را به آشکار گذاشته اند. از دست دادن آب بدن و کاهش کلر را نیز نشان داده اند این قبیل مرغها وقتی وحشیانه میدوند پاهایشان روی زمین گسترده شده و در پشت بدنشان قرار گرفته و برای مدت چند دقیقه در حالت فلجی دراز کشیده و سپس کاملاً بنظر نرمال می رسند تا مرحله بعدی عارضه اتفاق بیفتد).

نمک زیاد در جیره طیور

نمک زیاد در جیره طیور

نمک زیاد

نمک زیاد در جیره طیور در جیره غذایی برای مرغها سمی است. دز کشنده آن تقریباً ۴ گرم به ازا هر یک کیلوگرم وزن بدن است. جوجه های جوان بنظر می رسد که خیلی به اثرات سمی نمک با مقایسه با مرغهای مسن حساس هستند. علائم مسمومیت نمک شامل عدم توان در ایستادن تشنگی زیاد ضعف عضلانی مشخص و حرکات تشنجی است که به مرگ پرنده منجر می شود.

جراحات عارضه در بسیاری از اندامها مشاهده میشود بخصوص خون ریزی ها و هجوم الدمی در دستگاه گوارش عضلات و کبد و ریتین سدیم زیاد بروز آسیت، هیپرتروفی بطن راست و اختلال در بطن راست نیمچه های گوشتی را سبب می شود.

Patterson و همکارانش پولتهای یک روزه را با مقادیر درجه بندی شده نمک برای ۲۳ روز تغذیه نموده و مشاهده کردند که ۲۵٪: ادم و ۲۵٪ مرگ و میر در ۴٪ مصرف نمک بوجود آمده است و نیز متوجه شدند در ۱۲٪ از مصرف کنندگان نمک علائمی مشاهده نگردید.

Swayne و همکارانش موردی را توضیح دادند که مربوط به مسمومیت تصادفی نمک در بولت های ۵ تا ۷ روزه بود که در آن جیره غذایی محتوی 85/1 درصد نمک بود. علائم عارضه شامل اختلال تنفسی آسیت هیدروپریکاردیم، هیدروتوراکس و مرگ ناگهانی بوده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج