0

آشنایی با نژاد گربه ­های موبلند:گربه آبی رنگ ایرانی

گربه آبی رنگ ایرانی

یک طبیعی دان به نام بوفون در سال (1788- 1707) در تاریخ طبیعی خود درباره مبدأ  نژاد گربه آبی رنگ ایرانی چنین شرح می­دهد. جهانگرد ایتالیایی به نام پطر دولاوال در قرن 16 به ایران مسافرت نمود و در استان خراسانه گربه آبی رنگ پیدا کرد و او را با خود به اروپا آورد. این شاید اولین گزارش راجع­به گربه آبی رنگ ایرانی باشد.

گربه آبی رنگ ایرانی (Persian’s Blue cat )

اولین گربه کلاسیک آبی رنگ ایرانی در سال 1898 در کریستال پالاس لندن به نمایش گذاشته شد و ده سال بعد، تعداد آن­ها به یکصد عدد رسید.

امروزه گربه موبلند آبی رنگ ایرانی پرطرفدارترین گربه­های دنیا می­باشند و این امر باعث گردیده که آن را به طور چشم­گیری پرورش داده و از نظر استاندارد بین­المللی یک شکل ثابت به خود بگیرد.

این نژاد با سر پهن و گوش­های کوچک، بینی کوتاه، چشمان گرد نارنجی یا مسی و بدنی جمع و جور، دم و پاهای کوتاه و پرمو واقعاً یک حیوان زیبا و دوست­ داشتنی می­باشد.

یکی از بزرگ­ترین زیبایی این حیوان وجود رنگ موی آن می­باشد که کاملاً یک رنگ و یکنواخت و در سرتاسر بدن او وجود دارد. به­طوری که اگر موی بدن حیوان را کنار بزنیم از ریشه تا انتهای نوک مو همگی دارای یک رنگ و یک دست می­باشند، گاهی خال­هایی سفید رنگ در ناحیه گلو و شکم دیده می­شود که پس از اصلاح نژاد، این عیب کاملاً رفع گردیده، در گذشته این مسئله یکی از معایب این حیوان به شمار می­رفت.

تیرگی مو در قسمت پشت تا ناحیه دم که به شکل موهای زمخت دیده می­شود، یکی دیگر از معایب چشم­گیر در این حیوان به شمار می­رود.

امروزه بسیاری از گربه دوستان تلاش می­کنند، گربه­هایی با پوشش کم­رنگ­تر پرورش دهند، ولی استاندارد جامع گربه­های ایرانی با پوشش سایه آبی را مجاز می­داند. در صورتی که بدن گربه، در این نژاد کشیده و چشم­ها گود افتاده ظاهر گردند، از زیبایی گربه در این نژاد می­کاهد، بنابراین صورت و بینی کوچک و چشمان باز و درخشان و جسور با فاصله مناسب، به زیبایی آن دو چندان افزون خواهد کرد.برای زیبایی دم بایستی هر روز موهای آن را بُرس یا شانه زد، تا زیبایی موهای دم حفظ گردد.

موهای پیچ در پیچ یا فرّدار در انتها یا وسط دم عیب دیگری است که در این نژاد از آن نام برده می­شود و به نظر دوستداران گربه بهتر است از پرورش آن خودداری گردد، زیرا ممکن است این عیب در نسل­ های آینده ظاهر شود.

در روزهای اول تولد بچه گربه ­ها ممکن است لکه­ های موج­دار روی بدن آن­ها دیده شود، که به تدریج با بزرگ شدن بچه گربه­ گربه آبی رنگ ایرانیها از بین خواهد رفت.

آمیزش گربه آبی رنگ با سفید باعث روشن شدن رنگ آبی ان نمی­گردد، بهترین روش برای اصلاح نژاد، آمیزش آن با گروه خود می­باشد، تعداد بسیاری از این نوع گربه، در انگلستان پرورش داده­اند و آن را به تمام دنیا صادر کرده­ اند.

 

استاندارد

  • پوشش: موهای بلند و انبوه، به حالت کرم و ابریشمی، پر سایۀ آبی رنگ مجاز می­باشد به شرط آن­که بدون لکه یا سایه با موهای سفید باشد.
  • سر: گرد و پهن با فاصله مناسب بین گوشها، پوزه و بینی کوتاه، گوش­های کوچگ مودار و گونه­ های زیبا.
  • چشم: نارنجی رنگ یا مسی، بزرگ و گرد، بدون اثر رنگ سبز.
  • بدن: جمع و جور و کوتاه.
  • دم: کوتاه و پر بدون پیچ خوردگی.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج