0

نحوه تکثیر و پرورش عروس هلندی

نحوه تکثیر و پرورش عروس هلندی

بهترین راه برای شروع تکثیر و تولید مثل یا جوجه کشی عروس هلندی اینست که شما با یک جفت عروس هلندی جفت شده شروع نمائید. منظور از جفت شده این می باشد که شما باید مطمئن باشید این جفت قبلاً صاحب جوجه شده باشند. برای تکثیر یک جفت عروس هلندی شما باید یک قفس مناسب حداقل به ابعاد 65×63× 45 سانتی متر و یک لانه با دسترس درب از بیرون قفس فراهم کنید. در ادامه به نکات مهم برای تکثیر و پرورش عروس هلندی می پردازیم.

تکثیر و پرورش عروس هلندی

ترجیحاً باید لانه از جنس چوب باشد به ابعاد عرض ۲۵ سانتی متر و طول ۲۵ سانتی متر و ارتفاع ۳۵ سانتی متر با سوراخ ورودی ۷ سانتی متر مناسب می باشد.

کف لانه بستگی به سلیقه و تجربه افراد دارد که معمولاً از ماسه بادی، پوشال کولر و یا خاک اره نرم می توان استفاده شود. با توجه به تجربیات بدست آمده در امر تکثیر بهترین گزینه پوشال آنتی باکتریال بسته بندی شده مناسب و بهداشتی می باشد.

درب لانه جهت چک کردن تخم­ها و مراقبت از جوجه ها ضروری می باشد. بهترین جا برای قرار دادن درب جهت چک کردن تخم­ها در کناره های لانه و یا پشت لانه مناسب می باشد، زیرا اگر در بالای جعبه قرار گیرد پرنده گمان می برد که اسیر شده یا مورد تهاجم واقع شده که این یک استرس بسیار مضر جهت پرنده می باشد و می­تواند موجب آسیب رساندن به تخم­ها و یا جوجه ها شود.

توجه داشته باشید یک کارت و یا کاغذ سفید در کنار قفس قرار دهید، تاریخ گذاشتن تخم­ها را یادداشت نمایید و در موعد مقرر منتظر به دنیا آمدن جوجه ها باشید.

یکی دیگر از مسائلی که بنده به پرورش دهندگان عروس هلندی و یا طوطی سانان پیشنهاد می کنم Alarm دادن یا هشدار در هنگام چک کردن تخم­ها به پرنده می باشد. مثلاً هنگامی که تصمیم به چک کردن تخم­ها داشتید، با چند ضربه زدن به لانه پرنده را از این مسئله آگاه نمایید؛ شما باید همیشه هر کاری را که انجام می­دهید به پرنده اطلاع دهید مثلاً من می خواهم آب درون قفس را عوض کنم، یا من می خواهم سینی کف قفس را تمیز نمایم، من می خواهم تخم­ها را چک نمایم، به جهت اینکه هر کدام از این کارها روزمره انجام می شود، پرنده با نحوه ادای کلمات و صوت آنها آشنا می شود و مزیت این کار دور نمودن استرس از فضای پرورش می باشد.

یکی از بهترین زمان­ها برای چک کردن تخم­ها زمانی می باشد که نر و ماده به بیرون آمده و در حال خوردن غذا می­باشند. پوشال و یا براده های چوب باید به قطر ۲ سانتی متر باشد هرگز از براده ها و یا پوشال چوب­های معطر استفاده ننمایید. مانند گیاه سدر به جهت تولید بوی نافذ و روغنی بودن خود چوب که موجب آسیب رساندن به جنین می شود.

بستر لانه باید همیشه خشک و تمیز باشد و با مقداری پودرهای ضد کنه و شپش مخلوط شده باشد. شما باید بهترین محل را برای تکثیر و تولید مثل انتخاب نمایید.

نکات مهم جهت جوجه کشی

موارد زیر در تکثیر و جوجه کشی عروس هلندی مهم می باشد :

  • ارتفاع لانه
  • ارتفاع نشیمنگاه
  • نشیمنگاه سست و نا امن موجب عدم جفتگیری مناسب در نتیجه موجب تولید تخم نابارور می شود.
  • فاصله مناسب نشیمنگاه و ظرف غذا

زمانی که محیط پرورش امن و مناسب باشد جنس نر عروس هلندی اول وارد لانه می شود و شروع به بازرسی لانه می نماید و از روی غریزه به جهت تحریک کردن ماده شروع به آواز خواندن می کند و یا با منقار خود شروع به ضربه زدن به کف لانه جهت چک کردن مقاومت لانه می نماید. همیشه در طوطی سانان زمانی که محیط لانة تخم گذاری فراهم باشد اقدام به جفتگیری می نمایند. بعد از گذشتن از مراحل بالا پرنده نر اقدم به سوار شدن بروی ماده می­نماید. پرنده ماده حدود ۶ – ۴ تخم می گذارد. البته همیشه تعداد گذاشتن تخم­ها در هیچ پرنده ثابت و قانون نمی باشد.

یکی از نکات مهم در جوجه کشی عروس هلندی تغذیه می باشد. تغذیه خوب قبل از تخمگذاری در این مسئله نقش مهمی را ایفا می نماید. معمولاً زمانی که جفت عروس هلندی بی تجربه باشد و دفعه اولشان باشد به جهت وحشت زدگی و یا استرس یا غیره تعداد تخم­های نابارور زیاد می­باشد و در دفعات بعدی آمیزش موفق تر و تخمگذاری بهتری انجام می شود. بعد از یک هفته جنین درون تخم قابل شناسایی می باشد و بعد از ۲۱-۲۳ روز جوجه ها سر از تخم در می آورند. عروس هلندی های نر بیشتر روی تخم می خوابند و وقت خود را صرف گرم نگه داشتن دمای تخم می کنند.

در پایان شما را به نگهداری از این پرنده بسیار زیبا تشویق می نمایم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 3.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج