0

معرفی داروی دفِرپیرون  و دفروگزامین در طیور

دفریپرون، اولین شلاتور خوراکی آهن است که به طور بالینی در پزشکی و به ویژه در بیماران تالاسمیک مصرف شد. در ادامه موضوع داروی دفِرپیرون  و دفروگزامین در طیور بررسی خواهیم کرد.

دفِرپیرون       DEFERIPRONE

نام تجاری

فری پروکس

گروه دارویی

پادزهر

موارد مصرف

در بررسی داروی دفِرپیرون  و دفروگزامین در طیور موارد مصرفی دفریپرون، اولین شلاتور خوراکی آهن است که به طور بالینی در پزشکی و به ویژه در بیماران تالاسمیک مصرف شد. در بیماران با آهن زیاد دفریپرون آهن اضافه را از قسمت هایی از جمله کبد و به ویژه قلب دفع می کند. دفریپرون به ویژه در شکل خوراکی می تواند در درمان پرندگان با آهن ذخیره شده زیاد و هموکروماتوزیس کاملاً مؤثر باشد. بررسی های انجام شده روی مصرف دفریپرون در کبوتر و ماکیان نشان داده که مقدار خوراکی mg / kg 50  غلظت پلاسمایی مؤثر دارو و برای شلاته شدن با آهن را حداقل برای ۸ ساعت ایجاد می کند.در ضمن میتوان با تغذیه درست کمبود آهن در طیور را برطرف ساخت که در مبحث جدا آن را توضیح داده ایم.

تداخل های دارویی

احتمال وجود تداخل دارویی بین دفریپرون و برخی ترکیبات دارویی حاوی کاتیون­های سه ظرفیتی از جمله آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم وجود دارد. به خاطر احتمال تداخل های دارویی شدیدی که ممکن است با دِفروگزامین (یکی دیگر از شلاته کننده های آهن) بوجود آید بایستی در صورت تجویز دفریپرون با ویتامین C محتاط بود.

داروی دفِرپیرون  و دفروگزامین در طیور

دفروگزامین       DEFEROXAMINE

نام تجاری

دسفرال، PMS- دفروگزامین و دسفروگزامین مسیلات تزریقی

BP

گروه دارویی

پادزهر

موارد مصرف

دفروگزامین، از داروهای شلاتور است که اساساً با آهن سه ظرفیتی و یون های آلومینیوم تشکیل کمپلکس می­دهد. از این دارو در انسان برای درمان موارد مسمومیت حاد یا مزمن با آهن استفاده می شود. این دارو با آهن آزاد یا آهن متصل شده با پروتئین های مانند فرّیتین و هموسیدرین متصل می شود. کمپلکس حاصل با دسفروکزامین از راه مدفوع یا ادرار دفع می­شود. دِفروگزامین به میزان ناچیزی از راه خوراکی جذب می­شود و به سرعت در محیط معده هیدرولیز می گردد ولی جذب IM، یا SC آن خوب است. تجویز دفروگزامین در یک مرغ توکان مبتلا به بیماری انباشت آهن مؤثر بود.

تداخل های دارویی

در انسان های مبتلا به کمبود اسید آسکوربیک، تجویز مکمل های ویتامین C موجب افزایش دفع کمپلکس های آهن می شود. ولی بیمارانی که مقادیر زیاد ویتامین C را دریافت می دارند ممکن است به دلیل ورود آهن به بافت­ها در حد سمی، نسبت به بروز اختلالات قلبی، حساس شوند. نباید در بیماران قلبی از مکمل های ویتامین C استفاده شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج