0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری كلاميديوفيلا فليس

باکتری كلاميديوفيلا فليس

كلاميديوفيلا فليس (کلامیدیا پسیتاسی واریته فلیس) باکتری داخل سلولی اجباری از خانواده کلامیدیاسه می باشد. باکتری عامل بیماری چشمی و مجاری تنفسی فوقانی گربه ها بوده که با التهاب ملتحمه، عطسه، تب، کاهش گذرای اشتها و ترشحات خفيف بینی همراه است. همچنین به نظر می رسد که عامل کراتیت، سقط، مرگ جنین و ناباروری می باشد در این مقاله به معرفی باکتری كلاميديوفيلا فليس و راهای انتقال آن می پردازیم.

كلاميديوفيلا فليس

انتقال شاید از راه تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا اشیاء و یا توسط ذرات معلق آب می باشد. برخی از حیوانات آلوده، می توانند به مدت طولانی باکتری را دفع کرده و یا تبدیل به دفع کننده همیشگی شوند. دفع از راه ملتحمه، دستگاه تناسلی و یا گوارشی صورت می گیرد. دفع کلامیدیوفیلا فلیس در گربه های طبیعی 3/0% و در گربه های دارای آماس ملتحمه تا ۲۰ درصد است.

گزارش هایی از عفونت بیماری مشترک با کلامیدیوفیلا فلیس از گربه ها آمده، اما این گزارش ها کم و ضعیف هستند. گزارش هایی در مورد کراتوکانجکتیویت و درگیری بخش بالایی و پایینی دستگاه تنفس (به ویژه در افراد مبتلا به نقص ایمنی) وجود دارد. بیشتر آزمون هایی که وجود دارد برای ردیابی و تفریق کلامیدیوفیلا فلیس از ارگانیسم های وابسته است. در برخی موارد، صاحبان گربه ها که نشانه های بالینی مشابه با عفونت دارند، از گربه هایشان کلامیدیوفیلا فلیس جداسازی نشده و یا از گربه ها کلامیدیوفیلا فلیس جداسازی شده، اما تشخیص بیماری خاصی در رابطه آن در صاحبان آنها رخ نداده است (که شاید به علت آزمون های سرم شناسی غیراختصاصی) باشد. احتمال انتقال بیماری مشترک باکتری ضعیف بوده و هنوز چندان روشن نیست که آیا واقعاً كلاميدوفيلا فليس خطرساز است. در یک پژوهش در مورد عفونت های مشترک، نشان می دهد که کلامیدیوفیلا فلیس می تواند عامل کراتوکانجکتیویت در افراد باشد؛ اما این که نقشی در بیماری پنومونی و یا بیماری های جدی سیستمیک دارد، مشخص نیست. تنها در یک مورد کراتوکانجکتیویت در یک فردی با نقص ایمنی، انتقال بیماری مشترک مشاهده شد. کمبود گزارش ها و طبیعت ناشناخته ی باکتری و شیوع کم دفع کلامیدیوفیلا فلیس از گربه ها، خطر ابتلا به آن را پایین نشان می­دهند.

کلامیدیوفیلا فلیس از راه تماس مستقیم به ویژه دست­ها منتقل می گردد. بهداشت خون دست ها می تواند عامل محافظت کننده خوبی باشد. با وجود خطر کم انتقال، افرادی نقص سامانه ی ایمنی، باید تماس کمی را با گربه های بیمار و گربه هایی که نشانه های مشابه عفونت کلامیدیوفیلا فلیس را دارند، داشته باشند


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج