4

شرایط مناسب نگهداری فنچ ( پرنده ناز ) در قفس و محيط

شرایط مناسب نگهداری فنچ ( پرنده ناز ) در قفس و محيط

برای نگهداری استاندرد باید شرایط مناسب نگهداری فنچ در قفس و محیط  را فراهم کرد . ازجمله شرایط  حتما در فقس،لانه برای آن ها وجود داشته باشد . قفس  باید در جای گرم نگهداری شود. درادامه به شرایط مناسب نگهداری فنچ می پردازیم.

شرایط مناسب نگهداری فنچ ( پرنده ناز ) در قفس و محيط

برای نگهداری این پرنده باید چندین شرط را رعایت کرد:

1.اولین شرط برای نگهداری این پرنده قفس مناسب است

این پرنده را می توان به دو صورت نگهداری کرد:

  • الف نگهداری در قفس
  • ب) نگهداری در پاسیو یا گلخانه

الف) قفس: این پرنده به خاطر بازیگوشی زیاد و جست و خیز فراوان نیاز به یک قفس با میله های مناسب دارد که فاصله بین میله ها باید به گونه ای باشد که این پرنده بین آنها گیر نکند و باعث خفگی پرنده شود.

برای یک عدد فنچ یک قفس با طول ۲۵ سانتی متر و عرض ۲۰ سانتی متر کافیست اما برای یک جفت باید حداقل قفسی با طول ۵۰ سانتی متر و عرض ۳۰ سانتی متر برای پرنده انتخاب نمود.

بعد از اینکه فنچ های خود را خریداری کردید احتمالاً صاحب پرنده فروشی آنها را در یک پاکت می اندازد. حال شما به یک قفس نسبتاً بزرگ احتیاج دارید که هرچه بزرگتر باشد بهتر است.

شما حتماً وسایل مورد نیاز فنچ را که در پایین آمده است را تهیه کنید و در قفس بگذارید.

  • جای دانه خوری ۳ سوراخه
  • جای آب استوانه ای
  • لانه مخصوص فنچ که به صورت پلاستیکی در پرنده فروشی ها موجود است.

بعد از نصب وسایل بالا فنچ­ها را در قفس رها کرده و در محلی ساکن از خانه و دارای آب و هوای معتدل نصب کنید برای نصب قفس فنچ در خانه به نکات زیر توجه کنید:
محلی امن بدون گربه و یا موش
محلی که تاریک نباشد و محیطی روشن داشته باشد تا فنچ­ها سر حال و بازیگوش باشند(نور طبیعی)
توصیه می شود که فنچ­ها را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید برای جوجه گیری در فصل سرد از فنچ حتماً باید قفس در اتاق گرم نگهداری شود.

شرایط مناسب نگهداری فنچ ( پرنده ناز ) در قفس و محيط1

 

ب) پاسیو یا گلخانه: در این صورت شما علاوه بر این که پرنده تان به خاطر پرواز از قدرت خاص برخوردار می­شود عوامل دیگری نیز این نوع را نسبت به قفس متمایز می­کند.

2.خوراک مناسب: این پرنده نسبت به آب و غذای خود بسیار حساس است و شما که مسئولیت نگهداری آن را به عهده گرفته اید باید شرایط دلخواه پرنده را برایش فراهم کنید. این پرنده دانه خوار است و خوراک اصلی آن ارزن تازه است اما تمایل زیادی به خوردن میوه جات از قبیل : سیب، گلابی، موز، پرتقال، خیار و سبزیجات از قبیل : جعفری، اسفناج، هویج، برگ تربچه، و… و غذاهای مکمل مانند: تخم مرغ آبپز، بوره، پودر مکمل غذایی و … این غذاها باید با دستوری مناسب در سبد غذایی پرنده قرار گیرد.

٣. آب: همانطور که در قسمت قبل گفته شد این پرنده نسبت به آب هم حساسیت خاص دارد بهترین نوع آبدهی به این صورت می باشد که : آب جوشانده و سرد می کنیم و در اختیار پرنده قرار می دهیم و هر روز نیز آب را تعویض کنیم.

۴. شرایط آب و هوایی: دمای مناسب برای زندگی کردن فنچ ها ۱۵ تا ۲۴ درجه ی سانتی گراد با نور کافی و مناسب و با رطوبت بسیار کم می باشد.

۵. عوامل مورد نیاز پرنده: مانند هفته ای ۲ بار استحمام، هفته ای یک بار حمام آفتاب، اگر به صورت نگهداری در قفس باشد ماهیانه یک بار اجازه پرواز

لازم است که نگهدارنده این پرندگان، پرنده را در مکانی بسیار کم رفت وآمد قرار بدهد تا پرنده احساس راحتی و آرامش نماید. بهتر است با تاریک شدن هوا چراغ­ها را هم خاموش نماید. در طول شب نیز اگر چراغ­های خانه روشن ماند برای خاموش کردن چراغ­ها واجب است به آرامی و با احتياط این کار را انجام داد و کمی نور و روشنایی کم از طریق شب خواب «چراغ خواب» یا چراغ قوه و… برای جلوگیری از وارد شدن استرس زود هنگام به پرنده برای پرندگان ایجاد نماید. فنچ­ها مثل دیگر پرندگان خانگی از نقل مکان و تغییر دادن مرتب مکان زندگی شان بیزار هستند و حتی الامکان از تغییر محل زندگی پرنده باید اجتناب ورزید. به هنگام داشتن تخم وجوجه نیز به هیچ وجه نمی بایستی این کار صورت گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    من الان تقریبا 2 یا 3 هفته است که فنچ خریدم.
    بعد چند روز شروع به لانه سازی کردند. کی تخم میگذارند

    1. علیرضا نیازی گفت:

      سلام معمولا یک ماه طول میکشد

    2. حسین گفت:

      داداش به قدری تخم میگذارند که خودت بگی توروخدا بسه دیگه،😁😁❤️❤️ واقعا عشقن این پرنده ها در عین حال مسولیت پذیر در قبال جوجه بزرگ کردن و مراقبت از او

  2. حسین گفت:

    واقعا عالی بود بزرگوار با این وبسایت ارزشمند، تمامی این مطالب گوهرباری که فرمودید که من کاملا به صورتی عملی خودم تجربه کردم و با مسایل برخورد داشتم، در پایان قابل توجه عزیزان که اطلاعات کافی ندارند، این مطالب کاملا صحت و موثق هست و حتما حتما حتما باید رسیدگی شود، چون جزو حقوق اولیه برای زندگی نرمال برای پرنده است، درود بر همگان❤️💙

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج