0

هر آنچه در مورد حمام دادن مرغ عشق­ باید بدانید

اگر روزی دیدید که مرغ عشق شما در حال رقصیدن در اطراف آبخوری یا نوک زدن به آب یا فرو بردن شکم خود در آب است، بدانید که به شدت علاقه به آبتنی دارد. در این هنگام شما می توانید حمام مرغ عشق را تا ۲ سانتی متر پر از آب ولرم کنید و داخل قفس به درب آن آویزان کنید. مسلماً مرغ عشق ابتدا از آن می­ترسد و ممکن است به حمام نزدیک نشود، اما ممکن است تمایل به آبتنی بر ترسش غلبه کند و سرانجام روی لبه آن بنشیند و قدری از آب آن بنوشد. در ادامه هر آنچه در مورد حمام دادن مرغ عشق­ باید بدانید را ذکر می کنیم.

حمام دادن مرغ عشق­ها

مرغ عشق پس از چشیدن آب حمام، با پایش وارد آن می شود و لرزش جزیی به خودش می­دهد و شکمش را پایین می آورد و ابتدا سعی می­کند یک بالش را در آب فرو برد و سپس بال دیگر را. یک حمام معمولی قابل نصب در داخل قفس مرغ عشق، برای شروع بد نیست.

اما وقتی دیدید که مرغ عشق شما آب بازی را یاد گرفته و علاقه مند آن شده است، بایست یک ظرف مناسب؛ مثل زیر گلدانی را تا ۲ سانتی متر از آب پر کنید و کف قفس بگذارید تا پرنده شما به راحتی آبتنی کند.

گاهی اوقات حتی پس از نشان دادن تمایل به علاقه مند بودن به آبتنی، مرغ عشق از نزدیک شدن به حمام یا ظرف آب می ترسد. در این حالت، شما می توانید با تکرار گذاشتن و برداشتن حمام یا ظرف آب در داخل قفس، مرغ عشق را به تدریج به آن عادت دهید.

حمام شبنم یا حمام علف

چنانچه مرغ عشق از نزدیک شدن به حمام یا ظرف آب خودداری کرد، می توانید مقداری جعفری، اسفناج، برگ چغندر یا سبزی های مشابه را بشویید و در آب خیس بدهید و بعد آنها را در کف حمام یا ظرف بدون آب آبتنی قرار دهید. برخی از مرغ عشق ها مالیدن بدن خود به سبزی های خیس را به خیس کردن خود در آب ترجیح می دهند.

مرغ عشق به طور غریزی این روش حمام کردن را از اجداد خود که در طبیعت می­زیستند به ارث برده است. در طبیعت مرغ عشق­ها معمولاً در صبح ها، روی علف های باران خورده و خیس یا آغشته به شبنم، هم چرا می­کنند و هم حمام می گیرند و تماس بدنشان با علف­های خیس برای آنها حمام گرفتن به حساب می آید.

در استفاده از سبزی ها به عنوان حمام شبنم یا حمام علف، باید بدانید که بیشتر سبزیجاتی که شما خریداری می کنید، آغشته به سموم کشاورزی اند و وقتی آنها را در آب بخیسانید، سموم در آب محلول می شوند و امکان مسموم شدن پرنده با آب مسموم وجود دارد. پس باید اول سبزی ها را خوب بشویید و سپس خیس بدهید و دوباره آنها را آب بکشید و در حالی که به آب شستشو آغشته اند، از آنها به عنوان حمام علف یا حمام شبنم استفاده کنید.

حمام دادن مرغ عشق­

حمام با اسپری آب

برای حمام دادن مرغ عشق­ اگر مرغ عشق شما تمایلی به حمام گرفتن با روش های فوق را نشان نمی دهد و از آن ها می ترسد، یک بطری با درپوش اسپری کننده آب که نو باشد یا به طور کامل تمیز شده باشد را از آب پر کنید و به آرامی آب را به صورت اسپری (ذرات ریز آب) روی بدنش بپاشید.

این روش مشابه قرار گرفتن مرغ عشق زیر بارانی با قطرات بسیار ریز با شرایط مه غلیظ است که رطوبت هوا به صورت ذرات ریز روی بدن مرغ عشق می نشیند و بدون آنکه پرنده را بترساند، پرهایش را مرطوب می­کند. توجه داشته باشید که هدف از حمام دادن پرنده، خیس کردن آن نیست، بلکه مرطوب کردن پرهایش کافی است. در هر روش باید از وارد شدن آب به بینی یا گوش پرنده یا تماس آب با پوست بدن خودداری شود.

اگر پرنده از حمام گرفتن به روش اسپری هم می ترسد، صبر کنید تا وقتی دیگر که مجدداً تمایل به آبتنی را نشان می دهد. ناامید نشوید، چند بار به فواصل مختلف؛ حمام آویختنی به دیواره قفس، ظرف آب مخصوص گذاشتن در کف قفس، حمام شبنم یا علف و حمام اسپری آب را تکرار کنید. سرانجام مرغ عشق علاقه مند می شود و اگر ترسش بریزد، وقتی دارید آن را حمام می دهید، خودش می چرخد تا به همه بدنش آب اسپری شود.

فراموش نکنید که طوطی ها پرندگانی محتاط و محافظه کارند و تا مدتی از هر چیز جدید، حتی غذاهای جدید می­ترسند و با چیزهای نا آشنا برخوردی محتاطانه دارند، اما به تدریج که ترسشان از چیزهای جدید ریخت، مشکل کاملاً برطرف می شود و مهم این است که شما در آشنا گردن پرنده با هر چیز یا شرایط جدید، صبور باشید و عجله نکنید و خیال نکنید که پرنده شرایط با چیزهای مفید را هرگز نخواهد پذیرفت و نیز هرگز تلاش نکنید که با اعمال شرايل استرس زا، پرنده را وادار به کاری یا خوردن چیزی کنید.

نکات تکمیلی در حمام دادن مرغ عشق

گاهی ممکن است ببینید که پرنده شما سر یا منقارش را زیر آب ظرف آب خودش می کند و مقداری آب بالا می آورد و روی شانه و بدنش می ریزد. اگرچه این عمل جزء طبیعت مرغ عشق هاست، ولی به دلیل بهداشتی نبودن، بهتر است آنها را به سایر روش های حمام گرفتن عادت دهید.

برای حمام دادن مرغ عشق­ علاوه بر گذاشتن گیاهان برگی شستشو شده و خیس در یک ظرف برای گرفتن حمام شبنم، شما می توانید همین برگ ها را بالای قفس قرار دهید تا آب آنها قطره قطره پایین بریزد. مرغ عشق وقتی این حالت را تجربه می کند، کنجکاو می شود که آن مواد چه هستند که از آنها آب می ریزد و سرانجام خودش را به زیر سقف می رساند و با منقارش برگ­ها را مزه مزه می­کند و قدری از آن می خورد و مقداری هم از آب آن روی بدنش می ریزد و به این ترتیب یک دوش ملایم می­گیرد.

وقتی آبِ کمی داغ را روی بدن مرغ عشق اسپری می کنید، ذرات آب تا رسیدن به بدنش در هوا خنک می­شود و به صورت گرم یا ولرم به آن می رسد. البته باید در هر نوبت ابتدا آب را روی دست خود آزمایش کنید و در صورت مناسب بودن دمای آن، روی بدن پرنده اسپری کنید.

برخی از دارندگان مرغ عشق، به خصوص آنهایی که پرنده خود را در نمایش ها و مسابقات شرکت می دهند، در داخل بطری اسپری آب مقدار کمی گلیسرین می ریزند و معتقدند که «اسپری مخلوط آب و گلیسرین» روی پرهای پرنده، موجب درخشان شدن پرها می­شود.

هرگز مرغ عشق را در هنگام حمام گرفتن خودتان، با خود زیر دوش نبرید، زیرا ممکن است آب وارد بینی یا گوشش شود یا اتفاق دیگری برایش بیفتد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 4.1]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج