0

دما و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین

بلدرچین به عنوان یک جانور خونگرم توانایی حفظ و کنترل دمای بدن خود را در یک محدوده معین داراست ليكن این حیوان نیز مانند سایر جانداران دیگر درجه حرارت نرمالی را که خاص خود اوست و در سنین مختلف متغییر است داراست که در محدوده دمایی ۳۸-۲۱ درجه سانتی گراد است در ادامه مطالب دما و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین را به طور کامل توضیح داده ایم.

دما و عوامل مؤثر در آن :

 با توجه به جدول دمایی حیوان متغییر می شود. به این محدوده دمایی درجه حرارت آسایش بلدرچین می گویند که باز هم رقم دقیقی نیست.

اگر دمای محیط پرورش بلدرچین از این محدوده بیشتر شود به آن لفظ استرس گرمایی بلدرچین اطلاق می­کنیم و اگر دمای محیط کمتر باشد به آن لفظ استرس سرمایی بلدرچین اطلاق می کنیم ، که در هر دو صورت باعث اذیت و لطمه پرورشی به حیوان می شود.

همانگونه که گفته شد درجه حرارت آسایش به فاکتورهای دیگری نظیر سن، نژاد، رطوبت، تا حدودی جنس و شرایط فیزیولوژیک خاص پرنده که متغییر است وابسته است پس برای داشتن یک دمای استاندارد و محیط با رطوبت مناسب برای بلدرچین ها باید مطالب دیگر را مطالعه بفرمایید . تعیین کننده دمای آسایش پرنده دمای بدن خود بلدرچین است که حدود 5/42 درجه سانتی گراد باضربان قلب 550 عدد در دقیقه است.

هر پرورش دهنده زیرک برای شناخت و کنترل دمای یک فارم پرورش بلدرچین یا حتی هر نوع دام دیگر در ابتدا نیاز به این دارد که بداند عواملی که در فارم او ایجاد حرارت یا برودت می کنند کدامند؟ لذا برای درک این موضوع عوامل گرمازای زیر را نام می بریم.

  1.  گرمای معمولی بدن پرنده که همانند سایر جانداران به علت متابولیسم بدن حیوان و سوخت و ساز سلولی آن ایجاد می شود.
  2. دفع مدفوع که به همراه آن بخشی از دمای بدن نیز از بدن خارج می شود.
  3.  دفع تخم و مدفوع که به دلیل ذکر شده برای دفع ایجاد گرما و حرارت می کند.
  4. دمای هوای بیرون سالن که طبیعت بی تاثیر در دمای هوای داخل سالن نیست و بسته به نوع اقلیم و فصل سال متغییر است.

البته از این مهم نباید غافل شد که برخی عوامل دیگر نظیر شرایط عایق بندی سالن، جنس کف سالن و اندازه گله در دمای سالن مؤثر هستند.

عواملی که به موجب آن ها باید دمای محیط را تنظیم نمود شامل :

  1.  تغذیه پرنده به رطوبت و دمای محیط بستگی دارد بدین صورت که هر چه دما بالاتر رود و با رطوبت کمتر شود تغذیه و اشتهای پرنده به دلیل مسائل فیزیولوژیک کمتر می شود و یا برعکس هر چه دمای محیط پائین تر بیاید و با رطوبت نسبی هوا بالاتر رود اشتهای پرنده به همان نسبت افزایش می یابد تا آنجایی که به حداکثر میزان خود برسد.
  2. در بلدرچین با افزایش سن دستگاه حرارت مرکزی کاملتر شده و به تدریج باید دمای سیستم های حرارتی خود را کاهش دهیم و یا برعکس در فصول گرم سال باید به فعالیت سیستم های برودتی و گاها رطوبتی خود بیافزائیم
  3. تنظیم درجه حرارت به عنوان یک عامل باز دارنده شیوع اکثر بیماری ها از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است .
  4. در صورت نداشتن تعادل در دمای محیط احتمال اختلال در کمیت و کیفیت محصولات بلدرچین نظیر گوشت و تخم آن از درصد بالایی برخوردار است و باید توجه داشت که دما در این مورد بسیار حائز اهمیت است.
  5. باید به مهمترین نکته تنظیم دما بدین گونه توجه کرد که اکثر طیور به تغییرات دما پاسخ می دهند و به آن­ها نوعی استرس به نام استرس دمایی وارد می شود پس باید حتی الامکان از این امر خودداری نمائیم .
  6. در تنطیم همزمان رطوبت و دما باید به این نکته توجه داشت که پرنده ها به تغيرات دما بیش از تغییرات رطوبت حساس هستند پس باید تغییرات دما و حرارت را در اولویت کارهای خود قرار دهیم .
  7.  دمای محیط و بدن بلدرچین ها در شب هنگام به دلیل کاهش فعالیت پرنده ها کاهش می یابد و در روز به دلیل افزایش فعالیت آن ها افزایش می یابد که باید در فعال کردن یا عدم فعال کردن تمام سیستم ها این موضوع را در نظر بگیریم .

دما و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین

حال پس از اینکه عوامل ایجاد گرما و حرارت یا عکس آن و سایر عوامل مؤثر و وابسته به آن را در یک واحد پرورش شناختیم به سراغ این موضوع می رویم که چگونه و با چه ابزارهایی می توان دما و عوامل مؤثر در آن در پرورش بلدرچین و دمای سالن را تحت کنترل خود در آورد که به ترتیب زیر می باشد:

  1. تهویه ها
  2.  مه پاش
  3.  اسپری تحت فشار
  4. میکروجت
  5. پنکه سقفی
  6. روش های ترکیبی به ویژه با کمک از پوشال و پد
  7.  کولر های آبی

قابل توجه است که بدانیم جدول زیر برای لاین تخم گذار و گوشتی یا نیمچه قابل بهره برداری است.

این جدول معمولاً برای اکثر گله ها قابل بهره برداری است

پروسه های چهار روزه دما
اول 37
دوم 5. 34
سوم 32
چهارم 5. 29
پنجم 5. 24
ششم 22
هفتم 5. 21

به طور خیلی کلی یک دمای استاندارد برای ستر حدود 7/37 درجه سانتیگراد ، برای هچر 2/37 درجه سانتیگراد، جوجه های ۱ تا ۱۰ روزه ۳۷ درجه سانتیگراد ، جوجه های ۱۰ تا ۳۰ روزه ۲۰ درجه سانتیگراد ، از ۳۰ روز به بالا ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین برای تنظیم دما با تهویه سالن باید در نظر داشت که سن بلدرچین های سالن در چه محدوده ای است و براساس همان و مدد جستن از اطلاعات دیگری همچون قدرت تهویه فن ها و حداکثر قدرت سیستم گرمایشی، برنامه شدت گرما دهی را با فن ها تنظیم نمود به گونه ای که با در دست داشتن میزان خروجی هوای گرم و در نتیجه ورودی هوای سرد و نهایت قدرت سیستم برای گرم کردن مقدار هوای سرد ورودی به سالن می توان یک برنامه صحیح و منظم را برای تنظیم دما با تهویه بدست آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج