0

توصیه های کلی برای واکسیناسیون طیور

واکسیناسیون مثل بیمه ای در مقابل بیماری های وحشتناک است. به خصوص برعلیه ویروس ها که درمانی برای آنها وجود ندارد. بنابراین زمان بندی واکسیناسیون با استفاده از واکسن های مطمئن خیلی مسئله اساسی می تواند باشد. هزینه پرداختی برای واکسنها به طور کلی خیلی پائین است. در مطالب بعد توصیه های کلی برای واکسیناسیون طیور را مورد بررسی قرار میدهیم.

توصیه های کلی برای واکسیناسیون طیور

 واکسیناسیون هم چنین پیچیدگی­های باکتریائی ثانویه راکاهش می دهد. واکسیناسیون MD براساس تحقیقات به عمل آمده مقداری حفاظت در مقابل کوکسیدیوزیس را نیز فراهم می نماید و برای CRD و ALC نیز به همین ترتیب حفاظت ایجاد می کند.

بعضی از نکاتی که ذیلاً ذکر می شوند بایستی همیشه مدنظر دامپزشک طیور و مرغدار قرار گیرد.

  1.  واکسن ها را از کارخانجات مطمئن و مشهور و عوامل مجاز آنها خریداری نمائید و یا مستقیماً واکسن را تهیه کرده و در یخچال نگهداری نمائید. انجماد عمیق بهتر است.
  2.  اطمینان حاصل نمائید که واکسن از نظر تاریخ مصرف مشکلی ندارد.
  3. دستورات کارخانه سازنده آن را که در دستورالعمل آن نوشته شده به خوبی مدنظر قرار داده و پیروی نمائید.
  4.  ترجيحاً واکسیناسیون را در ساعات خنک صبح یا غروب انجام دهید. ترجیحاً طرف محتوی واکسن را در حمام یخ قرار داده و در مقابل نور آفتاب آن را محفوظ بدارید.
  5. برای واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی پرندگان را چند ساعت (در تابستان ۲ ساعت در زمستان ۳ ساعت) تشنه نگهدارید.(قبل از واکسیناسیون)، در موقع واکسیناسیون از ظرف های آب واکسن دار بیشتری استفاده کنید به نحوی که همه پرندگان بتوانند آب واکسن دار را بیاشامند.
  6. از آب خنک استفاده کنید که عاری از کلر باشد. بوی بد یا بوی هر دارو وقتی واکسن در آن حل می شود نباید به مشام برسد.
  7.  واکسن را در حد توصیه شده بعد از این که حل شد مورد استفاده قرار دهید. این محدودیت از واکسنی به واکسن دیگر تغییر می کند. عموماً در عرض یک ساعت اگر واکسن مصرف شود بی خطر است. سرنگ های اتوماتیک در ایران برای واکسیناسیون واکسن های روغنی موجود است. برای این کار وقت و کار را تقلیل دهید.
  8.  در صورت امکان سرم بعضی از پرندگان واکسینه شده را ممکن است آزمایش نمود تا از واکسیناسیون و ایمنیت در مقابل بیماری اطمینان حاصل نمود. دو هفته یا بیشتر بعد از واکسیناسیون گله به خصوص در واکسیناسیون گله بر علیه نیوکاسل انجام این کار بسیار مفید به نظر می رسد.

توصیه های کلی برای واکسیناسیون طیور

دستورالعمل های کلی برای واکسیناسیون طیور

واکسیناسیون مثل بیمه ای در مقابل بیماری های مرگبار است. به خصوص در مقابل بیماری­های ویروسی طیور که درمانی از برای آنها وجود ندارد بنابراین زمان بندی واکسیناسیون با واکسن های مطمئن خیلی اساسی است. قیمت واکسن ها به طور کلی خیلی پایین است برای واکسن ND مبلغ بسیار کمی برای هر پرنده هزینه می­شود.

واکسیناسیون MD نیز حفاظتی را در مقابل کوکسیدیوز، CRD و ALC تدارک می بیند. بعضی از نکاتی که ذیلاً ذکر می شود بایستی همیشه در واکسیناسیون مدنظر قرار گیرند.

  1.  واکسن ها را از کارخانجات مطمئن و عوامل شناخته شده آنها خریداری کنید با واکسن های خود را به طور مستقیم تهیه کرده و آنها را در یخچال با انجماد عمیق (بهتر است) نگهداری کنید.
  2.  اطمینان حاصل کنید که واکسن در تاریخ مصرف خوب است.
  3.  دستورالعمل های کارخانه سازنده واکسن را که همراه با واکسن داده می شود خیلی خوب پیروی کنید.
  4. ترجيحاً واکسیناسیون را در ساعات خنک صبح یا شب انجام دهید. ترجیحا ظرف واکسن را در کنار یخ قرار داده و در مواجهه با نور آفتاب قرار ندهید.
  5. برای واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی پرندگان را برای مدت چند ساعت تشنه نگهدارید (قبل از دادن آب محتوی واکسن) ظروف زیادی از آب محتوی واکسن را در یک زمان مورد استفاده قرار دهید به نحوی که هر پرنده بتواند از واکسن استفاده نماید (در تابستان 1 ساعت و در زمستان ۲ ساعت).
  6.  از آب خنک عاری از کلر استفاده کنید. بوی بد یا هر گونه دارو وقتی واکسن در آب حل می شود نباید به مشام برسد.
  7.  واکسن را در حد توصیه شده مصرف نمائید و بعد از حل شدن آن این حدود از واکسنی به واکسن دیگر تغییر می کند. عموماً در عرض یک ساعت اگر واکسن بکار رود خیلی بی خطر خواهد بود.سرنگ های اتوماتیک در ایران وجود دارد که استفاده از آنها در دقت و کار صرفه جویی می شود.
  8. در صورت امکان سرم بعضی از پرندگان واکسینه شده را ممکن است برای واکسیناسیون صحیح و ایمنیت در مقابل بیماری محقق نمود (دو هفته یا بیشتر بعد از واکسیناسیون به خصوص در مقابل بیماری نیوکاسل).آزمایش سرم طیور واکسینه شده به منظور مشخص نمودن تیتر آنتی بادی در مرغان تخمگذار و مادر به خصوص اهمیت زیادی دارد. است
  9.  توصیه می شود قبل از گرفتن مرغ­ها برای واکسیناسیون قطره چکانی آب خنک فراوان محتوی ۲ گرم در لیتر الکترولیت (۲ در هزار) و ۵گرم در لیتر (۵ در هزار) ویتامین C و نیم گرم در لیتر (نیم در هزار) سالیسیلات سدیم در اختیار طيور قرار داده شود.
  10. بهنگام واکسیناسیون قطره چکانی و یا تزریقی مواظبت­ های لازم را برای جلوگیری از فرار طیور بعمل آورید تا پرنده ای واکسينه نشده باقی نماند.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج