0

تغذیه اسب:تغذیه گلّه­ های خالص داشتی

تغذیه گلّه­ های خالص داشتی

تغذیه بیش از حد و ناکافی هر دو، کارایی حیوان را کاهش می­دهند. یک پرورش ­دهنده خوب کسی است که بتواند بین فعالیت و تغذیه اسب خود تعادل ایجاد نماید تا آمادگی ورزشی لازم را در عالی ­ترین سطح حاصل کند. کلّی نگری و عمومیت دادن این مسئله اغلب ایجاد خطا می­نماید؛ البته مقایسه تغذیه اسبی که برای بدمینتون تربیت می­شود با اسب پنج ساله­ای که در اولین فصل مسابقه ­ای زندگی ­اش قرار دارد سخت از مقایسه اسب­های مسابقات گلدن هورس شو و رقابت در یک سوارکاری تفریحی است. دراین پست به بررسی تغذیه گلّه­ های خالص داشتی می پردازیم.

راهنمایی­ های کلّی برای تغذیه گلّه­ های خالص داشتی

  1. اسب­ها را از علوفه با کیفیت خوب تغذیه کنید.
  2. در صورتی که علوفه از کیفیت خوبی برخوردار نبود، این کمبود را با تغذیه مقادیر بیشتر کنسانتره یا یونجه جبران نمایید.
  3. در  تغذیه گلّه­ های خالص داشتی منحصراً به تغذیه اسب­ها از مرتع تکیه نکنید؛ زیرا کیفیت آن­ها با توجه به فصل سال، کیفیت چمن و تغذیه خاک به میزان زیادی متغیر است. کمبودهای مرتع را می­توان با تغذیه کنسانتره جبران نمود.
  4. به طور مداوم وضعیت بدنی و سرعت رشد اسب­ها را کنترل کنید تا از ایجاد بیماری­های رشدی استخوانی و افت شرایط بدنی جلوگیری شود.
  5. کلسیم و فسفر را در نسبت و مقادیر صحیح تغذیه کنید.
  6. تنها از یک مکمل جامع خوب مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای آمینه استفاده کنید. جز در موارد خاص استفاده از چند مکمل می­تواند جیره را نامتعادل­تر نماید به صورتی که هیچ یک نمی­تواند دیگری را کامل کند.

 تغذیه جهت کارایی و عملکرد بهتر

 از هدف رقابتی آن­ها راهنمایی­ های کلی کمی برای تمامی اسب­ها مشابه است:

1-در صورتی که اسب جیره خود را به طور کامل از خوراک­های کنسانتره­ ای دریافت کند باید حداقل سه بار در روز تغذیه شود.

در صورتی که اسب در سه نوبت یاد شده، خوراک خود را مصرف ننمود بخشی از جیره را در اواخر شب در اختیار او قرار دهید تا در کل حیوان وزن مشابهی از خوراک را طی چهار وعده کوچکتر دریافت نماید.

2-اگر اسب به مرتع برده نمی­شود، باید جیره علوفه ­ای او را در سه نوبت به صورتی که بیشترین مقدار آن در شب در اختیارش قرار داده شود تغذیه نمود. یک اسب نباید برای مدت زمان طولانی بدون هیچ گونه خوراکی در دستگاه گوارش خود راه برود و به فعالیت ادامه بدهد.

در صورتی که حیوان علوفه خود را در ساعت 5 بعد از ظهر دریافت کند و تا ساعت 8 روز بعد تغذیه نشود، ممکن است بیش از 12 ساعت بدون خوراک بماند؛ از این رو سعی نمایید جیره علوفه ­ای عصرها تا حد امکان بیشتر باشد.

3-لازم است همیشه یک سنگ نمک در آخور اسب­ها قرار داده شود. این کار از سریع غذا خوردن اسب­ها جلوگیری می­نماید و نیز مقدار بسیار کمی نمک مورد نیاز حیوان را تأمین می­کند. بسیاری از اسب­ها که فعالیت بدنی شدیدی داشته و به شدت عرق می­کنند به میزان کافی از این سنگ­های نمک نیاز خود را برطرف نمی­کنند. بنابراین باید به محض آغاز هرگونه کار سریع و فعالیت بدنی شدید حدود 60 گرم (2 اونس) نمک به خوراک عصرانه اسب­ها افزوده شود.

4-آب تازه و پاک باید در تمامی اوقات در دسترس اسب­ها قرار داشته باشد. آبخوری­ها و سطل­ ها نیز باید به طور منظم تخلیه شده و آب تمیز در آن­ها ریخته شود.

5-در صورتی که فعالیت بدنی اسب کاهش پیدا کند مصرف خوراک­های متراکم (کنسانتره) باید به شدت محدود شود. در روز استراحت حیوان، جیره کنسانتره ­ای باید نصف شده و بخش علوفه ­ای جیره افزایش یابد. اگر اسب شما در روز استراحت کاری در مزرعه رها می­شود و بیش از 5 کیلوگرم (11 پوند) خوراک متراکم دریافت نمی­کند شما می­توانید معادل خوراک مصرفی در مزرعه از جیره بکاهید اما باید بیشتر مراقب آن­ها باشید.

تغذیه گلّه­ های خالص داشتی


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج