0

طوطی ملنگو(طبقه بندی،زیستگاه،رفتار)

دراین مطلب با نوعی دیگر از انواع طوطی ها آشنا می شویم. این طوطی ها بسیار زیبا هستند و در مناطق خاصی از جهان زندگی می کنند. درادامه به معرفی طوطی ملنگو ، طبقه بندی،زیستگاه،رفتار آن ها را بررسی میکنیم.

طوطی ملنگو

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه: طنابداران

رده: پرندگان

راسته: طوطی سانان

تیره: طوطی

سرده: Psittacula

گونه: P. krameri

نام علمی:( Scopoli,1769)Psittacula krameri

طوطی طوق صورتی یا ملنگو پرنده ای از خانواده طوطیان است. این طوطی را در زبان انگلیسی «طوطی کوچک اسکندر»، «پاراکیت گردن حلقه ای» و «پاراکیت گردن حلقه ای صورتی» و در زبان ترکی استانبولی «یشیل پاپاگانی» و در زبان آلمانی «هالس باند زتیج» و در زبان فرانسوی «پروچ کوللر» و در زبان عربی «ببغاء الدره المطوق» گویند. این طوطی نیز طرفداران بسیاری دارد و از لحاظ جثه و اندازه کمی کوچکتر از شاه طوطی است و برخلاف شاه طوطی، فاقد لکه سرخ روی لبه بال است.

طول طوطی ملنگو به مراتب از شاه طوطی کوچک تر بوده و اندازه بدن آن با احتساب دم در حدود 4۰ سانتی متر و طول بال ها تقریباً ۱۵ تا 5/17 سانتی متر می باشد.

در زیر گونه آفریقایی، پرنده بالغ بدنی کشیده و دمی بلندتر داشته و منقار بالایی آن سرخ تیره می باشد. در این پرنده بالغ جثه ای بزرگتر داشته، و منقار بالای آن سرخ روشن است و منقار آن کمی بزرگتر از زیر گونه آفریقایی است. طول گردن و فاصله آن از سر در طوطی ملنگوی آفریقایی بیشتر از طوطی ملنگوی هندی است.

طوطی ملنگوی هندی راحت تر از طوطی ملنگوی آفریقایی اهلی شده و استعداد بیشتری برای تقلید صدا دارد. طوطی ملنگو در شبه قاره هند، نپال، افغانستان، سریلانکا، پاکستان و بنگلادش دیده می شود. پرورش این طوطی و علاوه بر ایران در عربستان سعودی، امارات عربی متحده و سلطان نشين عمان و همچنین هُنگ کنگ، سنگاپور و ایالات متحده آمریکا رایج و متداول است. این پرنده همچنین در کشور مصر پرورش داده می­شود و گله هایی از این پرنده در اطراف دانشگاه قاهره و پارک اورامان که دارای درختان بلند زیادی است دیده می شود. البته یک گونه از طوطی ملنگو نیز در افریقا وجود دارد که به طوطی ملنگوی آفریقایی معروف است. این طوطی در سه رنگ سبز، توسی و آبی یافت می شود. این پرنده ها در نواحی جنوب ایران به صورت گله ای نیز زندگی می کنند.

گونه های طوطی ملنگو

1.طوطی ملنگوی آفریقایی

۲. طوطی ملنگوی آبسینیان

3.طوطی ملنگوی هندی

۴. طوطی ملنگوی نیومن

بوم شناسی و رفتار

طوطی کوچک اسکندر پرنده ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افريقا از سودان تا غرب افريقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتاً سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می گردد.

این نوع طوطی به عنوان بی استعدادترین طوطی شناخته می شود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صداترین طوطی ها نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی می­کشد. در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در محیط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد، به طور مثال پاسیو. البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالاتری نسبت به سبز شان دارند.

پراکندگی جغرافیایی

پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطی­ها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمت­هایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالاً در کشور چین نیز یافت می شود. این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 2.3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج