0

عمر شتر و تشخیص سن شتر توسط فرمول دندانی

همانند سایر حیوانات اهلی، سن شتر را می توان تا حدی از روی دندان هایش معین نمود. در ادامه با عمر شتر و تشخیص سن شتر آشنا می شوید.

تشخیص سن شتر توسط فرمول دندانی

 شتر بالغ دارای ۳4 دندان است. از خصوصیات دندان شتر وجود دندان های پیش در فلک بالا و نیش در هر دو فک می باشد. شترها از این نظر با سایر نشخوارکنندگان تفاوت دارند. فرمول دندانی شترهای یک کوهانه به شرح زیر است:

فرمول دندان­های شیری

آسیا    پیش آسيا    انياب   ثنايا

فرمول دندان­های دائمی

عده ای از محققین توانسته اند، روشی برای تعیین سن شتر از طریق فرمول دندانی ارائه نمایند. به این ترتیب که دیلاق شتر در موقع به دنیال آمدن تا یک ماهگی دو دندان ثنایای مرکزی و در یک ماهگی تا سه ماهگی دو دندان ثنايای میانی در دو ماهگی تا شش ماهگی دو دندان ثنايای گوشه ای از لثه خارج می شود. این دندان ها به هم متصل شده و از یک سالگی شروع به فرسوده شدن می کند و در سن دو سالگی دندان ها به حدی فرسوده می شوند، که از هم جدا شده و بینشان فاصله می افتد.

عمر شتر تشخیص سن شتر

در سن چهار یا پنج سالگی دندان شیری ثنایای مرکزی افتاده به جایش دندان ثنایای مرکزی دائمی در می­آید، همچنین در سن پنج یا شش سالگی ثنایای شیری میانی و در طی شش یا هفت سالگی دندان گوشه ای عوض می شوند. در هشت سالگی کلیه دندان­های شیری افتاده و به جایش دندان های دائمی در آمده است و دندان ثنايای مرکزی سائیدگی نشان می دهد.

در ۱۱-۱۰ سالگی دندان های میانی بیضی شکل شده، دندان­های گوشه ای سائیدگی نشان می دهند، در ۱۲ سالگی شکل دندان گرد می شود و در ۱۸-۱۶ سالگی مثلثی شکل می گردند. (از ۱۷-۱۶ سالگی موی شتر مخصوصاً در دمش سفید می شود.) در سن ۲۵-۲۰ سالگی شکل دندان ها از حالت دندانی برگشته به کلی سائیده و سه گوش دراز می شوند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج