0

بررسی عارضه کوفتگی عضلانی در اسب

عارضه کوفتگی عضلانی در اسب یک مورد اورژانسی است که نیاز به حضور دامپزشک دارد. بسته به درجه ی شدت، اسب ممکن است به سرم داخل رگی و یا درمان دارویی نیاز داشته باشد. در ادامه علائم آن را بررسی و راهای درمان آن را ذکرمیکنیم.

کوفتگی عضلانی

علائم کوفتگی عضلانی

• بی میلی در حرکت به جلو

• افزایش ضربان قلب

• تعرق

• افزایش سنتی ماهیچه

• ادرار قهوه ای یا قرمز رنگ

علائم اسبی که از کوفتگی عضلانی رنج می برد در مراحل اولیه می تواند امتناع از راه رفتن باشد. پس حالا که شما قدرت مشاهده ی خود را بالا می برید، نباید با تصور اینکه اسب شما لجوج است او را با زور به جلو بکشید بلکه بایستید و او را ارزیابی کنید. اسب شما احتمالاً بیش از حد عرق کرده و ضربان قلب او نسبت به همیشه بالاست. (چنین مشاهداتی، قدرت استفاده از مهارت­های معاینات فیزیکی است). توده های زیاد ماهیچه را پشت شانه ی اسب (عضلات سه سر بازویی) و روی کپل (عضلات گلوئتال) او لمس کنید. اگر اسب کوفتگی داشته باشد در این صورت این عضلات سفت و یا حتی سخت خواهند شد. به یاد داشته باشید شما باید به طور معمول از میزان سفتی این عضلات باخبر باشید تا بتوانید متوجه تفاوت در زمان کوفتگی شوید. در موارد شدیدتر، ماهیچه ها قدری برجسته شده و بیرون می زنند.

عارضه کوفتگی عضلانی در اسب

در موارد خیلی حاد، رنگ ادرار اسب تغییر کرده و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره در می آید.نام علمی کوفتگی عضلاتی ربدوميوليسيس می باشد. پیشوند ربدو (rhabdo) به معنی ماهیچه و ریشه ی میوليسيس (myolysis) به کوفتگی بافت عضلانی اطلاق می گردد. کوفتگی عضلانی به بیماری روز دوشنبه نیز معروف است. در زمان قدیم که از اسب بیشتر برای کار استفاده می­شد، مردم متوجه شدند که این بیماری اغلب در روزهای دوشنبه اتفاق می افتد. درست بعد از این که اسب­ها روز یکشنبه را در استراحت به سر می بردند. تا به امروز احتمال ابتلا به این بیماری بالاخص در میان تروبردها بعد از این که یک روز را در استراحت به سر بردند بیشتر است. بروز این بیماری با استفاده ی بیش از حد رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات ها و همچنین کم تحرکی اسب رابطه ی مستقیم دارد. در مورد اسب­هایی که در مسابقات استقامت و یا مسابقات سه روزه شرکت داده می شوند، این مشکل ممکن است یا در طول مسابقه و یا روز بعد از مسابقه ظاهر شود.

در عارضه کوفتگی عضلانی در اسب برخی به طور غلط بر این باورند که اسبی را که دچار کوفتگی عضلانی است باید راه ببرند. یکبار من درست در لحظه ای رسیدم که یکی از مالکان اسب با در دست داشتن شلاق سعی در راه بردن اسب داشت. در مراحل شدیدتر این بیماری، اسب نباید وادار به راه رفتن شود. چون ماهیچه های اسب صدمه دیده اند و شما هر چه بیشتر سعی در حرکت دادن ماهیچه­ی آسیب دیده باشید به همان اندازه آسیب بیش تر خواهد شد- درست به همین سادگی.

درمان کورکورانه­ ی دیگر، دادن داروی متر است که فوروزماید یا لسیکس نام دارد. اگر این دارو در مراحل اولیه­ی بیماری به اسب داده شود باعث از دست رفتن آب بدن اسبی خواهد شد که او قبلاً به سبب این بیماری آب بدن خود را از دست داده است. استفاده از هر نوع دارو باید به صلاحدید دامپزشک شما باشد. بستر اسب باید بسیار نرم و باکس او باید تا حد امکان آرام باشد. اگر دمای بدن اسب به صورت مناسبی پایین آورده شده باشد بایستی به او اجازه دهید که تا هر ۱۵ دقیقه یکبار آب بنوشد( هر وعده حدود یک لیتر).


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1.5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج