0

بررسی خوراک­های پرانرژی در تغذیه اسب

خوراک­های پرانرژی در تغذیه اسب

چند خوراک بسیار پرانرژی برای اسب­های نمایشی توسط شرکت­های خوراک دام تولید شده است که در بازار موجود است. این خوراک­ها معمولاً مقدار زیادی چربی و ویتامین E دارند که در جیره اسب­های دارای فعالیت شدید بدنی در مقادیر کم استفاده می­شوند. در ادامه به بررسی خوراک­های پرانرژی در تغذیه اسب می پردازیم.

خوراک­های پرانرژی در تغذیه اسب

 مالکین اسب در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی و کمک می­توانند با کارخانه تولید کننده تماس گرفته، مشکل خود را به سادگی رفع نمایند. هر یک از شرکت­های معتبر تغذیه دام دارای بخش مشاور فنی است که پاسخگوی سؤالات خریداران و دامداران می­باشد.

جدول 1: ارزش­های غذایی واقعی خوراک­های مرکب
چربی خام (درصد) فیبر خام (درصد) پروتئین خام (درصد)  لیزین (درصد) انرژی قابل هضم (مگاژول در هر کیلوگرم) خاکستر (درصد)
مکعب مخصوص اسب و اسبچه 3 15-14 10 45/0 9 10-9
مکعب مخصوص اسب­های نمایشی 4-5/3 5/8 13-12 55/0 12 10/8
مکعب­های مخصوص دام­های خالص 3 10-9 15-13 65/0 11 10-8
خوراک خزیدنی 5/4-4 5/7-5/6 18-17 90/0 13 9-7
مکعب مخصوص اسب­های یک ساله 5/3-3 5/8 16-15 75/0 11 9-7
متعادل کننده 3 10 19-17 18-15

 فراوری خوراک

از مدت­ها پیش برای نگه داشتن اسب­ها در حالت مناسب بدنی، از جو پخته شده استفاده می­شد. پختن جو موجب جذب بهتر و در نتیجه چاق کننده شدن آن می­گردد. روش­های پخت به مرور زمان پیشرفت کرده است که شامل ورقه­ ورقه کردن همراه با بخاردهی، میکرونیزاسیون و اکستراسیون می­باشد.

 ورقه ورقه کردن

جو و ذرت را معمولاً قبل از تغذیه در معرض بخار قرار داده و ورقه ورقه می­کنند. برای این منظور دانه­ ها از میان غلتک­های گرم عبور می­کند که دانه ­ها در آن جا پخته و خرد می­شوند.

 میکرونیزاسیون

در این روش دانه­ ها بر روی یک تسمه نقاله نازک از زیر یک سری گرمکن که از اشعه مادون قرمز به آن می­ تابانند عبور می­کند که در نتیجه تأثیر مایکروویو، حرارت درونی آن­ها به سرعت افزایش می­ یابد. در اثر بالا رفتن فشار آب در دانه­ ها، نشاسته موجود در دانه­ ها متورم شده، شکسته و ژلاتینه می­گردد. سپس دانه ­ها از میان غلتک­ هایی عبور کرده و سرد می­شوند که در نهایت محصولی بسیار مشابه با روش بخاردهی حاصل می­گردد. معمولاً دانه­ های ورقه ورقه بخاردهی شده کمتر از دانه ­های میکرونیزه شده خرد و غبارآلود است. هر دو فرآیند مذکور برای آماده سازی اجزاء جیره به کار می­رود که قابلیت هضم آن­ها را افزایش می­دهد و عوامل قارچی را نابود می­سازد.

خوراک­های پرانرژی در تغذیه اسب

 اکستراسیون

این روش آماده سازی برای متورم ساختن و پختن مخلوط­ های دانه ­ای با استفاده از دمای بالا و بخاردهی بیش از حد استوار است. دانه­ ها و یا کنجاله ­های خشک ابتدا در معرض بخار آب قرار می­گیرند و سپس در شرایط فاقد اکسیژن درون یک مخزن دارای پیچ تنظیم، تحت فشار بسیار بالایی قرار می­گیرند. در نتیجه در طول 20-15 ثانیه دانه­ ها از دمای اتاق به بالاتر از نقطه جوش می­رسند. سپس از انتهای مخزن خارج شده و وارد صفحه سختی می­گردد. تولیدات به شکلی از مخزن خارج می­شوند که باد کرده و متورم هستند. در ادامه محصول وارد خشک کن می­شود و به سرعت رطوبت خود را از دست می­دهد و کاملاً جامد می­گردد. در نهایت محصول خشک، سرد و غربال می­گردد و در کیسه بسته­ بندی می­گردد.

اکستراسیون و میکرونیزاسیون هر دو موجب از هم باز شدن مولکول پیچیده نشاسته و تبدیل آن به شکلی قابل هضم می­گردد. این فرایند ژلاتینه شدن نام دارد که قابلیت هضم انرژی دانه ­ها را بدون دخالت در هضم پروتئینی افزایش می­دهد.

به عبارت دیگر این کار موجب می­شود که بخش اعظم گوارش و جذب نشاسته در روده باریک انجام گیرد و تراکم آن در روده بزرگ کاهش یابد. با استفاده از این روش آماده­ سازی، از بروز برخی اختلالات گوارشی که در نتیجه تخمیر سریع نشاسته در روده کور اسب ایجاد می­شود به نحو مؤثری جلوگیری می­گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج