0

هر آنچه که در مورد پرورش اردک های زینتی باید بدانید

در پرورش اردک زینتی ، اردک های اهلی عموماً به مادران خوب بودن مشهور نیستند اگرچه این مسئله به مقدار زیادی نه تنها با نژادهای متفاوت بلکه در مورد پرندگان به طور انفرادی تغییر می کند. اینها تخم های خود را به خصوص در سال دوم انکوباسیون می کنند. اردکهای CAMBELLKHAKIغالباً برای ساختن لانه ها در حصار و چپر فیلدعادت دارندو به دنبال کشیدن بچه اردک های کرکی در پشت سرشان از مختصات این پرندگان است. مرغ های کرچ نیز تخم های اردک ها را جوجه کشی می نمایند. در ادامه هر آنچه که در مورد پرورش اردک های زینتی باید بدانید بیان میگردد.

پرورش اردک

اردک های وحشی و زینتی بچه اردک های خود را جوجه کشی و پرورش می دهند و این درصورتی است که شرایط صحیح برای آنها فراهم شود. این شرایط برحسب نوع اردک تغییر می کند.به عنوان یک قاعده کلیدونوع جعبه لانهای لازم است که بستگی به نوع پرورش دارد آن هائی که روی زمین قرار داده می شوند نیاز به این مسئله دارند که در جائی قرار داده شوند که رویش گیاهی طبیعی آنها را پنهان ساخته و مستتر سازد.

طیف وسیعی از ظروف را می توان مورد استفاده قرار داد از یک خیک شیر دور انداخته شده که در یک طرف روی زمین قرار داده شده با چمن زارهایی برای حمایت و استتار آن تا لانه هائی که برای این منظور به صورت جعبه های لانه ای که برای طیور و پرندگان شکاری ساخته می شوند. جعبه های لانهای بالای سطح زمین با سکوهای سراشیبی ورود نیز می توان تهیه نمود و از فروشندگان این قبیل وسایل خریداری نمود و یا از لانه های ساخت خانه ای که به صورت گره های بشکه ای در یک درخت هستند می توان مورد استفاده قرار داد.

لانه های در بالای زمین به وسیله نژادهائی مورد علاقه قرار گرفته است که به طور نرمال لانه گزینی در سوراخها و شکاف های درخت می نمایند. به خصوص نژادهای رموک و ترسو ممکن است به جزیزه مصنوعی یا دسته الوار شناور در آب نیاز داشته باشند که جعبه لانه ای را روی آن کار بگذارند. در این مورد ستون چوبی تزئینی را می توان در استخر یا دریاچه راند و مش جوشکاری شده متصل به آن به عنوان کف آن در نظر گرفته شود. چمن قرار داده شده روی مش جوش داده شده به زودی داخل مش شده و یک جزیره طبیعی را شکل می دهد.

هرگاه تخم های نژادهای وحشی یا زینتی به طور مصنوعی انکوباسیون شوند. جفت های تولیدمثل کننده یاTRIOS نیاز به این مطلب پیدا می کنند که به داخل پن های تولید مثل انتقال داده شوند و این کار بایستی در اواخر دی تا بهمن صورت گیرد. از اینجا تخم ها را می توان خارج کرده علامتگذاری نموده و در انکوباتور قرار داد و در غیراین صورت از مرغ کرچ می توان استفاده نمود.

اردک PEKIN دارای تخم های مدور است که انتهای اطاقک هوایی آشکاری ندارند.

این مسئله کنترل وزن از دست داده شده به نسبت رطوبت را مشکل می سازد و برای جوجه هم هچ شدن را سخت می نماید و این مطلب بستگی به نژاد در پرندگان آبزی دارد و نیز برای جلوگیری از خفگی به آنها کمک می شود. دوره انکوباسیون در این حالت ممکن است طولانی تر شود و ممکن است ۳۰ تا ۳۳ روز وقت لازم بشود که برای اغلب اردک ها ۲۸ روز است.

در پرورش اردک زینتی ، غالب آنکوباتورها برای تخم های اردک مناسب هستند. تخمها را برای مدتی بیشتر از یک هفته در حرارت ۱۵ تا ۱۸ و رطوبت نسبی ۷۵٪ نگهداری نکنید مگر این که در انکوباتور قرار داده شوند. برای انکوباسیون درجه حررات C5/37در مرکز تخم لازم است با رطوبت ۵۸٪ تا زمان انتقال به هچر. برای هچ کردن درجه حرارت اپتیمم C۳۷ در مرکز تخم است با رطوبت افزایش یافته به ۷۵٪.

هر یک از دستگاه های مادر مورد استفاده برای مرغ ها مناسب برای بچه اردک ها است چون دارای پن های پرورشی یا قایق های قابل انتقال هستند اما اردک ها پرطاقت و نیرومند هستند و بایستی به آنها اجازه داده شود هرچه زودتر خارج شوند. یک لامپ تفریخ 250 واتی معمولاً به طور نرمال برای ۳۰ تا ۴۰ بچه اردک کافی است که این مسئله بستگی به گونه های اردک دارد. جیره غذائی شروع کننده پرندگان آبزی را می توان مورد استفاده قرار داد تا پرندگان خوب پر درآورده و رشد نمایند.

بزرگ ترین مشکل با تفریخ بچه اردک ها گرایش آنها به ریخت و پاش آب در همه جا است. آبخوری های آویخته لازم می باشند در غیر این صورت سعی در شنا کردن در آنهاخواهند کرد. نواحی بستر مرطوب را خارج سازید و از بستر خشک آنها را جایگزین نمائید تا از مشکلات بهداشتی جلوگیری کرده باشید.

اردک های MUSCOVY البته به خاطر توانمندی های مادرانه تجدید می شوند و شاید نیاز به انکوباسیون تخم­ها در انکوباتور نباشد. برحسب این که در کجا باشند وضعیت های مورد نیاز کمی تغییر پیدا می کند. و همان وضعیت های نگهداری را مثل پرندگان دیگر دنبال می نمایند. اردک های MUSCOVY نیاز به درجه حرارت انکوباتور C5/37با رطوبت نسبی ٪۶۰ دارند. به هنگام انتقال به هچر که در حدود روز سی و یکم صورت می­گیرد درجه حرارت به C۳۷کاهش پیدا کرده و رطوبت به ۷۵٪ افزایش حاصل می نماید.

پرورش اردک زینتی1

اردک های زینتی

اردک های زینتی از نظر نژاد بسیار متنوع می باشند و به گروه اردک های وحشی، اردک های نیمه اهلی و اردک­های اهلی تقسیم می شوند.

  1.  اردک های وحشی در کنار بوته زارها و آب بندها به سر می برند و بسیاری از انواع زیبای آن به علت افراط در شکار از بین رفته اند. جفت گیری اردک های وحشی در آب انجام می گیرد و ماده آن بیشتر از پانزده تخم در سال تولید نمی کند. از انواع معروف آن عبارتند از عروس مرغابی، رودی شلدوک، کله سبز، اردک سوت کش (زركا) اردک بور(خوتکا، اردک مرمری، اردک دم تیز، اردک ملاقه ای، اردک سفید ابرو و اردک سرسیاه.
  2.  اردک های نیمه اهلی به علت تولید کم و جثه کوچک از نظر تولیدی زیاد به صرفه نبوده و بیشتر به عنوان زینتی از آن استفاده می گردد. از انواع آن می توان کارولینی، سارسل و نپتل را نام برد.
  3. اردک های اهلی بیشتر جنبه تولیدی دارند و خود به نژادهای گوشتی مانند پکین، موسگوی، روشن و نژادهای تخمگذار مانند دونده هندی و نژادهای دو منظوره مانند خاکی کامپل وار پنیگتون تقسیم می شوند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج