0

خفگی و غرق شدگی سگ و راههای درمان اورژانسی آن

خفگی و غرق شدگی سگ

 در خفگی و غرق شدگی سگ ممکن است در حین تنفس سگ صداهایی را بشنوید که غیر طبیعی باشند. تنفس سگ ممکن است کند، تند و یا همراه با سرفه باشد. اساساً مشکلات تنفسی می توانند ناشی از وجود جسم خارجی در مجرای تنفس، واکنش های آلرژی، بیماری های قلبی و یا بیماری های ریوی باشند. این مشکلات تنفسی بسیار جدی بوده و ممکن است منجر به مرگ حیوان شود و باید هر چه سریعتر سگ را به نزد دامپزشک برد. در ادامه به خفگی و غرق شدگی سگ و راههای درمان اورژانسی آن می پردازیم.

مشکلات تنفسی

با اینکه مشکلات تنفسی می تواند در برخی از نژاد ها بیشتر نمود داشته باشد، اما مشکلات تنفسی جدی می­توانند سگ ها را از هر نژاد و در هر سنی درگیر نمایند و در صورتیکه مشکل حل نشود می تواند منجر به مرگ سگ شود.

در صورت دیدن هر یک علائم زیر:

  • در هر تنفس قفسه سینه و شکم سگ هر دو در یک زمان بالا و پائین می رود.
  • سوراخ های بینی گشاد شده اند.
  • تنفس با دهان باز یا تنفس شديد.
  • تنفس با دست های با فاصله از یکدیگر.
  • سگ سر و گردنش را پائین نگه داشته و رو به جلو کشیده است.
  • تنفس صدا دار.
  • تنفس سریع تنفس سطحی
  • سرفه.

موارد فراوانی می تواند منجر به مشکلات تنفسی در سگ ها شود. در زیر با مهمترین آنها آشنا خواهید شد.

  • عفونت ها (باکتریایی، ویروسی و انگلی)
  • ضربه
  • خونریزی
  •  اجسام خارجی
  • ناهنجاری های مادر زادی
  • نارسایی های قلبی
  • کم خونی
  • آلرژی ها.
  • درد
  • تب
  • بیماری هایی که منجر به اتساع شکم و نفخ می شوند (مثل بزرگ شدن کبد، پر شدن معده از مایعات و گاز)
  • داروها
  • تومورها
  1.  کنترل کنید سگ دچار حالت خفگی نشده باشد. اگر دچار حالت خفگی شده است، عامل آنرا رفع نمائید. حرکت رو به بالا و پائین شکم در حین تنفس، سرفه، افزایش تعداد تنفس و یا تلاش برای تنفس، تنفس صدا دار و لثه های بی رنگ و یا آبی رنگ از نشانه های آن است
  2.  علائم حیاتی را بررسی کرده و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را آغاز نمائید.
  3. سگ را به سرعت به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید. در حین انتقال به سگ اجازه دهید تا در راحت ترین حالتی که ترجیح می دهد باشد، تا تنفس بدتر نشود.

خفگی

علائم خفگی در سگ می تواند شامل ترس و اضطراب فراوان سگ، عدم تنفس، آبی یا سفید شدن لثه ها، صداهای بلند تنفس، ضربه زدن با دست ها به دهان و تقلای فراوان برای نفس کشیدن باشد.

عوامل فراوانی می تواند موجب این امر شود اما از شایع ترین آنها می توان به برگشت استفراغ به داخل مجاری تنفسی در سگ های بیمار، گیر کردن وسایل بازی کوچک و یا قطعات کوچک غذا در گلو، تورم زبان به علت واکنش های آلرژیک، ضربه به گردن و یا گلو اشاره نمود.

برای باز کردن دهان سگ می توانید از یک عدد چوب رختی (ممکن است برای سگ های بزرگتر از چند چوب رختی که به هم با چسب چسبانده شده اند) استفاده نمائید.

روش کار: (توصیف اول)

  1. برای اینکه بتوانید به راحتی داخل دهان را ببینید با کمک یک دستمال کاغذی زبان را گرفته و آنرا به سمت بیرون بکشید.
  2. یک انتهای چوب رختی را قدری خم کنید و آنرا داخل دهان و در پشت دندان های نیش سگ قرار دهید تا دهان را باز نگه دارد. حتما باید شخصی به شما برای نگه داشتم سر سگ و چوب رختی کمک کند. شما باید انگشت خود را از روی زبان رد کرده و انتهای حلق برسانید و در آنجا انگشت خود را مانند جارو کردن به اطراف حرکت دهید تا بتوانید جسم خارجی را یافته و بیرون بیاورید.

در صورتی که حیوان از هوش رفته تنفس قطع شده است، دهان سگ را باز کرده و درون آنرا نگاه کنید تا مطمئن شوید چیزی در حلق گیر نکرده است. سپس دهان را ببندید و بسته نگه دارید. گردن سگ را به حالت کشیده در آورید و دهان خود را بر روی سوراخ های بینی سگ قرار داده و بازدم خود را وارد بینی سگ نمائید تا قفسه سینه سگ بالا رود. باید ۵ بار به او تنفس مصنوعی دهید. و سپس ۵ بار مانور هایملیک (کشش شکمی) را انجام دهید و سپس داخل دهان را برای جسم خارجی چک کنید. به سرعت او را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

درصورتی که حیوان نیمه هوشیار است، مراقب باشید تا تنفس سگ قطع نشود. گردن سگ را کشیده نگه دارید تا راه های هوایی در حین انتقال به کلینیک دامپزشکی باز باشند. به سرعت او را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی برسانید.

اگر سگ بزرگ و بسیار سنگین وزن است. می توانید سگ خود را به پهلو روی زمین بخوابانید و سپس 5 بار مانور هملیخ (کشش شکمی) را انجام دهید. همچنین می توانید مانند فرقون پاهای او را تا جایی که امکان دارد بالا ببرید تا سرش رو به پایین قرار بگیرد.

خفگی و غرق شدگی سگ

روش کار: (توصیف دوم)

  1. دهان سگ را باز کرده و زبان را بیرون بکشید. با انگشت خود حرکاتی مشابه با جارو کردن در دهان سگ انجام دهید تا اگر جسم خارجی در دهان گیر کرده آنرا خارج نمائید. مواظب باشید تا با حرکات دست خود جسم خارجی را به داخل حلق هل نداده و همواره حواستان باشد تا سگ شما را گاز نگیرد.
  2. به تعداد ۵ دفعه مانور همليخ (کشش شکمی) را انجام دهید. برای اینکار پشت سگ بایستید و یا از پشت سگ را طوری که دو پایش روی زمین است و ستون فقراتش به سمت شکم شماست بلند کرده و دستان خود را دور شکم سگ و زیر دنده ها حلقه کنید. یک دست خود را مشت کرده و دست دیگر را بر روی مشت دست قرار دهید ۵ بار به سرعت عملیت هایملیک یا کشش شکمی را بصورت کششش شکم با حرکات همزمان رو به داخل و رو به بالای دست ها از پائین شکم تا قبل از دنده ها انجام دهید.
  3. اگر جسم خارجی با کمک فشار هوای داخل ریه به بیرون پرتاب نشد، سگ را از ناحیه پاها بلند کنید و بحالت معلق بطوری که سر سگ رو به طرف پائین باشد نگه دارید. اگر سگ سنگین است، با بالا نگه داشتن پاها تا جایی که می توانید سگ را در وضعیتی مانند فرقون قرار دهید.
  4. با کف دست خود ۵ بار به پشت سگ در ناحیه بین دو تیغه شانه بزنید.
  5. این کار را تکرار کنید تا جسم بلعیده شده از دهان خارج شود. سپس علائم حیاتی سگ را کنترل کرده و در صورت نیاز عملیات احیا را انجام دهید. سگ را سریعاً به نزدیک ترین کیلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. حتی اگر جسم بلعیده شده را خارج کرده و سگ شما از نظر ظاهری طبیعی به نظر می رسد سگ را نزد دامپزشک ببرید چون حالت خفگی می تواند منجر به تجمع مایعات در ریه سگ شود.

غرق شدگی

سگ ها عموماً شناگران خوبی هستند. اما آنها می توانند در زمانی که به علت فعالیت شدید بدنی به شدت خسته هستند و یا بعلت افتادن در آب های بسیار سرد، دچار حالت نزدیک به خفگی در آب شوند. علل شایع دیگر عبارتند از :

  • افتادن در آب و گیر کردن یا محبوس شدن در نقطه ای زیر آب.
  • عدم توانایی در خروج از آب استخر.
  • شنا کردن بیش از حد (گرفتگی عضلات)
  • خفه شدن سگ های نژاد کوچک در وان حمام.
  1.  اگر سگ بی هوش شده است، پاهای سگ را تا جایی که می توانید بالا بیاورید تا آب از دهان یا بینی خارج شود.
  2. سگ را به پهلو بخوابانید و سر او را کمی به سمت پائین متمایل نمائید.
  3. علائم حیاتی را کنترل نمائید و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید.
  4. سگ را در یک پتو یا پارچه بپیچید.
  5. فوراً سگ را به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید، حتی اگر شما با انجام اقدامات فوق بتوانید سگ را احیا نمائید بهتر است سگ را حتماً برای معاینه به نزد دامپزشک بجوید چون تجمع مایعات در ریه ها و کاهش دمای بدن در این موارد جان سگ را تهدید می نماید.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج