0

هر آنچه که در مورد دستگاه تولیدمثل غاز باید دانست

به منظور جمع آوری اسپرم غازبرای استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی، دستگاه تولیدمثل غاز نر و ماده را بررسی می کنیم.

دستگاه تولیدمثل غاز

در این بخش ابتدا دستگاه تولید مثل غاز نر و ماده شرح داده شده و سپس به بخش تعیین جنسیت پرداخت می­شود. با آشنایی بیشتر از آناتومی دستگاه تولیدمثل غاز می توان به جمع آوری اسپرم پرداخت و از تکنیک تلقیح مصنوعی در غاز بهره جست . این تکنیک که برای اکثر گونه های طیور از جمله مرغ استفاده می شود و در غاز با کمی تغییرات قابل استفاده است.

دستگاه تولید مثل نر

دستگاه تولیدمثل غاز نر شامل سه بخش مجزای زیر می باشد:

  • بیضه ه
  • مجرای دفران
  • اندام تناسلی

بيضه ها (testicles)

دو بیضه لوبیایی شکل درون حفرهی بدن غاز قرار دارد که اسپرماتوزوا و هورمون جنسی تولید می کنند و دارای عروق زیادی هستند. اندازه و محل آنها بر حسب اینکه اندامهای تناسلی غاز فعال یاغیر فعال باشند تغییر پیدا می کند. سن بلوغ جنسی غازهای نر با برنامه ی نوری آنها ارتباط مستقیم دارد. با این حال، اسپرم غاز در سن کمتر از ۳۰ هفتگی تولید نمی شود. اسپرم تولیدی از بیضه به طرف اپیدیدیم حرکت می کند.

دستگاه تولیدمثل غاز

مجرای دفران

دو مجرای دفران در کنار میز راه قرار دارند و اسپرمها را از بیضه ها و اپیدیدیم به طرف آلت تناسلی منتقل می­کنند. طول ظاهری آنها ۱۵ سانتیمتر است اما آنها دارای پیچ و خم های زیادی هستند و در حقیقت اندازه ی واقعی آنها بیش از ۳۰ سانتیمتر است. مجرای دفران محل ذخیره و بلوغ اسپرماتوزوئیدها است که اسپرماتوزوئیدها بعد از بلوغ به اسپرم تبدیل می شوند. لوله های دفران در نهایت به غده سمینال وزیکول واقع در دیوارهی کلواک ختم می شوند.

آلت تناسلی غاز نر (Copulative)

آلت تناسلی در غازهای نر برعکس خروس بسیار پیشرفته است. اندام تناسلی غاز حلقوی و راست و در حدود 15 سانتیمتر طول دارد. یک شیار اسپرمی در طول اندام تناسلی تشکیل شده که منی را بعد از انزال به بیرون منتقل می کند.

دستگاه تولیدمثل غاز ماده

غاز ماده مثل اکثر پرندگان دیگر دارای یک دستگاه تولید مثل در طرف چپ حفره شکمی اش می باشد. وظیفه این دستگاه تولید، باروری و به بلوغ رساندن اووسیتها است.

هر بار که جفتگیری طبیعی و یا تلقیح مصنوعی صورت می گیرد اویدوکت نقش ذخیره سازی اسپرم را ایفا می­کند. وقتی که اووسیت بالغ همراه زرده از تخمدان آزاد می شود توسط شیپور فالوپ گرفته شده و عمل لقاح در بخش اویدوکت صورت می گیرد. ابتدا سفیده ی تخم یا آلبومین از مگنوم ترشح می شود، سپس تخم به سمت تنگه یا ایسموس حرکت می کند و در آنجا غشاهای پوسته شکل می گیرد. در رحم یا غده پوسته ساز آب و آلبومین رقیق اضافه شده و پوسته شکل می گیرد. واژن یا مهبل یک ماهیچه ی قوی عضلانی دارد که تخم را از کلواک به بیرون هدایت می کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج