1

اصول مهم پرورش جوجه گوشتی کاپ ۵۰۰ در هفته اول

از اصول مهم پرورش جوجه گوشتی کاپ ۵۰۰ در هفته اول این است که۲۴ ساعت قبل از ورود جوجه ها سالن از لحاظ خروج گاز فرمالین و کار کرد هیتر برسی شود. قبل از ورود جوجه ها مولتی ویتامین و الکترولیت در آبخوری­ها توزیع شود تا قبل از ورود جوجه ها آب گرمتر شود. در ادامه بقیه موارد را بررسی میکنیم.

اصول مهم پرورش جوجه گوشتی کاپ ۵۰۰ در هفته اول

  •  حتماً از رول های کاغذی (chick paper) به همراه سینی جهت دانخوری در ۳ روز اول استفاده شود.رول ها باید ۲۵ درصد سطح را بپوشانید و از سینی های دانخوری به ازای هر ۱۰۰ پرنده یک عدد نیز استفاده شود. بایستی بعد از حذف رول ها از سینی های دانخوری اضافی جوجه استفاده شود.
  •  از تعداد مناسب آبخوری استفاده شود (هر ۵۰-۶۰ پرنده یک آبخوری).
  •  دمای بالن در بدو ورود جوجه حدوداً ۳۴ درجه سانتیگراد باشد (متناسب با رطوبت نسبی سالن)، بشکه آب داخل سالن و دان خارج از سالن (محل خنک) نگهداری شود.
  •  استفاده از دان پلیت یا کرامبل پیش دان براساس نیازمندی نژاد می تواند ما را در رسیدن به وزن هدف در انتهای هفته کمک کند.
  • به ازای هر پرنده حدود ۵۰ گرم دان به دفعات بر روی رول ها و سینی ها ریخته شده و دان به صورت روزانه تعویض گردد.
  • -یکی دیگر از قواعد پرورش جوجه گوشتی در هفته های اول اندازه ذرت دان ریز باشد و از سرند ریز آسیاب استفاده شود. درشت بودن دان باعث غیر یکنواختی گله می شود.
  • شدت نور سالن در هفته اول در سطح جوجه ها ۶۰- ۲۰ لوکس باشد و از روز دوم تا شروع برنامه ریزی روزانه یک ساعت خاموشی داده شود (ساعت شروع خاموشی نباید تغیر کند) و ضمناً شدت نور بعد از هفته اول تدریجاً به ۱۰- ۵ لوکس کاهش یابد.

اصول مهم پرورش جوجه گوشتی کاپ ۵۰۰ در هفته اول

  • اختلاف شدت نور در مناطق پر نور و کم نور سالن کمتر از ۲۰ درصد باشد. حتماً در هفته یک درصد کل گله وزن کشی و ثبت شود (نمونه برداری از چند نقطه سالن انجام شود). تا هفته سوم وزن کشی به صورت گروهی و بعد از آن انفرادی صورت می گیرد.
  •  حتماً از فرمول دان پیشنهادی کاپ استفاده شود و در صورت استفاده از مواد خام دیگر با کارشناسان کاپ تماس گرفته شود.
  •  اجرای برنامه ریزی در کاپ منوط به وزن جوجه است نه سن جوجه، از قواعد پرورش جوجه گوشتی اجرای برنامه نوری از رسیدن جوجه به وزن ۱۶۰ گرم آغاز می شود.
  • استارت و شروع موفق می تواند تظمین یک دوره موفق باشد. پس سعی کنید در هفته اول شروع خوبی داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از یک جیره با کیفیت در سنین ابتدایی و همچنین استفاده از دان فراوری شده در طول دوره پرورش بخصوص در مرحله پیش آغازین اثر مکملی بر تأثیرات مثبت تغذیه زود هنگام جوجه ها در ابتدای دوره پرورش دارد، که این دو مورد در کنار هم موجب بهبود چشمگیر عملکرد جوجه ها در کل دوره خواهند شد.

در پایان جای دارد به چندین نکته ضروری اشاره کنم.

  1. ذخیره انرژی در کیسه زرده جوجه تازه متولد شده در نژادهای اصلاح شده امروزی که از پتانسیل رشد بسیار بالایی برخوردارند، کافی نبوده و به تنهایی قادر به تأمین نیازهای غذایی جوجه بعد از هچ نمی باشد. ۲- تأخیر در شروع تغذیه جوجه بلافاصله بعد از هچ با بروز آثار منفی در عملکرد و افزایش تلفات توأم خواهد بود.
  2.  با افزایش مدت زمان تأخیر در شروع تغذیه بعد از هچ، آثار منفی عملکرد در گله بیشتر و عدم یکنواختی در رشد نیز افزایش خواهد یافت.
  3. اعمال مدیریت مناسب تغذیه در اوایل دوره پرورش می تواند نقش تعیین کننده در بهبود عملکرد گله و کاهش هزینه تولید داشته باشد و به همین صورت مدیریت نامناسب و غیر علمی تغذیه در اوایل دوره پرورش پتانسیل ژنتیکی را از نظر عملکرد بشدت تغییر و کاهش خواهد داد.
  4.  با توجه به نیازهای غذایی نژادهای اصلاح شده و برای دستیابی گله ها به حداکثر توان ژنتیکی، امروزه نیاز به استفاده از دان با کیفیت و ارزش غذایی بالاتر در هفته اول کاملا احساس و باید مورد استفاده قرار گیرد.
  5. اهمیت تغذیه در شروع تولید در نژادهای امروزی و اثرات آن در تغییر عملکرد به حدی است که حتی تغذیه قبل از تولد و در مرحله جنینی مورد آزمایش قرار گرفته و آثار مثبت آن نیز به اثبات رسیده است.
  6.  به مرغداران توصیه می شود که با توجه به تغییرات ژنتیکی نژادهای امروزی گله های گوشتی روش­های علمی و عملی تغذیه جوجه و بویژه تغذیه اولیه را آموزش دیده و ضمناً اهمیت امکانات مورد نیاز برای تغذیه جوجه را مورد توجه قرار دهند.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 3.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شرکت اریا منتخب پارسیان گفت:

    مرکز تخصصی خرید و فروش طیور آریا منتخب پارسیان
    فروش انواع جوجه. اردک.بوقلمون.بلدرچین.کبک.شترمرغ.غاز
    در نژاد و سنین مختلف
    فروش انواع بذر
    و خوراک طیور

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج