0

آشنایی با پوشش خارجی بدن سگ

پوشش خارجی بدن سگ

پوشش خارجی بدن سگ شامل پوست و ضمائم آن می باشد که هر کدام به نوبه خود وظیفه مشخص و مهمی بر عهده دارند. تمام سطح بدن از خارج توسط لایه محافظی به نام پوست پوشیده شده که بدن را از عوامل آسیب رسان خارجی حفظ می کند. به علت اختتام اعصاب حسی و وجود پایانه های عصبی در پوست، این بافت به عنوان عضو لامسه نیز به شمار رفته و حیوان را از بسیاری از خطرات و آسیب های پیرامون خود برحذر می­دارد. در این پست با پوشش خارجی بدن سگ آشنا می شویم.

پوشش خارجی بدن سگ ها 

 پوست از سه قسمت رو پوست یا اپی­درم، میان پوست یا درم و زیر پوست یا هیپودرم تشکیل شده و هر کدام از این لایه ها نیز بر حسب عملی که انجام و می دهند، خود به لایه های دیگری تقسیم می­شوند. مو در واقع از رشد اپی درم در درم بوجود آمده و سراسر بدن به جز چند ناحیه خاص را پوشانده است. این نواحی بدون موی بدن عبارتند از بالشتک های کف دست ها و پاها، روی لب ها، نوک پستان ها، آلت تناسلی و لب­های واژن. ساختار مو بطور کلی از سه لایه و از داخل به خارج به ترتیب از مغز مو، قشر مو و کوتیکول مو تشکیل شده است. عضلات راست کننده مو از ضمائم مو به شمار آمده و شامل رشته های عضلانی صاف به ضخامت تقریباً 1/0 میلی متر می باشد. هر چه موها ضخیمتر باشند، قطر این عضله نیز بیشتر است. انقباض این عضله در اثر ترس، سرما، دفاع یا حمله باعث سیخ شدن موها می شود.

غدد چربی از دیگر ضمائم پوست به شمار رفته و با ترشح دائم چربی باعث چرب شدن پوست و مو شده و علاوه بر اینکه از تبخیر آب بدن ممانعت می کنند، از خرد شدن و کنده شدن لایه شاخی پوست نیز جلوگیری به عمل می آورد. هر فولیکول مو با یک یا چند غده چربی در ارتباط بوده و ترشحات این غدد توسط مجرای کوتاه و پهنی به گردن مو می­رسد. غدد عرق نیز از دیگر ضمائم پوست بوده و مسئول ترشح عرق می باشد. البته عمده ترین راه تعدیل دمای بدن در سگ ها له له زدن می باشد. چرا که میزان غدد عرق در پوست این حیوانات اندک بوده و این میزان نمی تواند به تنهایی پاسخ گوی تعديل درجه حرارت بدن حیوان باشد. پوست علاوه بر حفاظت سطح خارجی بدن، در تولید ویتامین D نیز نقش داشته و در حضور نور خورشید به ساختن این ماده حیاتی می پردازد. رنگدانه های ملانین موجود در پوست و مو باعث ایجاد تنوع رنگی در حیوانات شده و بصورت ژنتیکی به ارث می رسند.

پوشش خارجی بدن سگ

گیرنده های حرارتی شامل گیرنده های گرما و سرما و نیز گیرنده های فشار و درد، از ضمائم حسی پوست بوده و تغییرات دما، وارد شدن ضربه و فشار را به حيوان منتقل می کند.

ناخن بر روی بستری از اپی­درم و درم واقع شده و فاقد مو و غدد عرق و چربی است. ناخن در واقع عنصری سخت و شاخی است که در آن مواد کراتینی توسط ماده چسبنده خاصی بهم محکم شده و حفرات کوچک هوایی بین لایه های کراتینی خال­های سفید رنگی را در سطح آن بوجود می آورد. قسمتی از ناخن که در زیر پوست قرار دارد ریشه و بقیه قسمت ها را بخش نمایان ناخن می گویند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج