0

ترفندهای پرورش بوقلمون (نکات مهم پرورش)

هر مرغداری که کارهای مدیریت اساسی و ترفندهای پرورش بوقلمون را درک کرده و آنها را اجرا کند و از شیوع بیماریها پیشگیری نماید نیاز کمی به دانستن جزئیات علائم، جراحات و دارو دادن ها برای بیماری های انفرادی دارد در ادامه به نکات مهم مدیریتی پرورش بوقلمون می پردازیم و نکاتی را ذکر می کنیم.

مدیریت عمومی

تصمیمات مدیریتی گرفته شده به وسیله صاحب بوقلمون داری و اجرای آنها به وسیله کارگران سالن در سلامتی هر گله بوقلمون انعکاس حاصل می نمایند.
این مسئله به خصوص چنین است وقتی بوقلمون به طور متمرکز نگهداری شده و کاملا وابسته به انسان برای تأمين احتياجات زندگیشان می باشند یعنی غذا، آب، گرما، هوای تازه و حمایت آنها از بیماری های کنترل نشده.

هرگونه اثر روی سلامتی گله بوقلمون بایستی همیشه هنگامی که به وضعیت جغرافیائی، طراحی سالن، ساختمان، خرید گله یک روزه و به طور روز بروز نگاه می کنیم مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. افراد هر گله کمی از نظر احتياجات و توانائی ها برای پاسخ دادن به محیط متفاوت هستند.
مشکلات زیادی به خاطر تولید ضعف و یا مرگ و میر به وجود آمده به علت این حقایق اساسی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.
احتمال اینکه گله غير سالم و بیمار بشود و نیز توان بهبودی پیدا کند و یا این توان را پیدا ننماید به وسیله یک چنین بررسی هائی که ذکر شد به ترتیبی تحت تأثیر قرار می گیرد.

ترفندهای پرورش بوقلمون

بیماری به عنوان نقص اعمال بدنی نرمال ممکن است به علت عفونت یا آلودگی یا عواملی نظیر باکتری ها، ویروس­ها، مایکوپلاسماها، قارچ ها یا انگل ها و یا به عنوان نتیجه کمبودهای غذائی، مواد سمی، صدمات و استرس­ها به وجود آید. هرچند وقت یک بار شرایط جدید با اتیولوژی ناشناخته به وجود می آیند. درجائی که عوامل عفونی یا انگلی درگیر شدت بیماری می شوند به وسیله توسعه کمبودها به وجود می آیند. مقدار مواد سمی بلع شده با توسعه هر صدمه نقش عمده در این مورد پیدا می کند. مدیریت خوب ممکن است اثر این شرایط را کم کند اما مدیریت غیر کافی سبب باقی ماندن و زیاد شدن مشکل می شود.

این مسئله اهمیت حیاتی دارد که بیماری با مرگ و میر افزایش یافته و کاهش تولید وقتی اتفاق می افتد. پرورش دهنده بوقلمون کمک های لازم را بنماید به نحوی که تشخیص صحیح صورت گیرد و سعی شود که هر چه زودتر وضعیت بهتر شود و این امکان وجود دارد که در اثر این اقدامات زیان های اقتصادی وارده کمتر شود. پرسنل با تجربه ممکن است، شرایط زیادی را از روی علائم و سیماهای کالبدگشائی تشخیص دهند هرچند شرایط بسیاری نیاز به بررسی های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های ذیصلاح دارند قبل از این که یک تشخیص مقدماتی را بتوان داد و آن را تأیید نمود. بنابراین کمک آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی بایستی هر چه زودتر مورد استفاده قرار گیرد.این مورد از ترفندهای پرورش بوقلمون دارای اهمیت بالایی می باشد.

در جائی که تراکم های زیاد پرنده ها و سرمایه زیادی مطرح است برنامه های واکسیناسیون به وسیله تست های سرولوژیکی بایستی مشخص گردد و اعلام وضعیت بستر، نمونه های غذا و بهداشت کلی واحد پرورش بوقلمون تماما اهمیت دارد هر چند نتایج بایستی به طور مداوم مرور شوند و تجزیه و تحلیل گردند و در صورتی که نتایج آن طوری که باید باشند نباشد روش های اختصاصی برای حل مشکل در نظر گرفته شوند. .

تخمین زده می شود که حداقل ۵۰٪ مشکلات به خصوص در پرنده های جوان به اشتباهات مدیریتی مربوط می­شوند تا شیوع بیماری ها داروهای درمانی ممکن است وقتی تشخیص بیماری داده شد و مشخص گردید که بیماری به علت باکتری است لازم بشوند. تست های حساسیت باکتری در مشخص کردن این که چه داروی ضد باکتری ممکن است مؤثر باشد مفید است هر چند داروها محفوظ از خطا و شکست نیستند. ممکن است اشتباهات مدیرتی گسترش یابنده نظیر تهویه غیرکانی، ازدحام یا عفونت های ویروسی مثل رینوتراکئیت بوقلمون وجود داشته باشد که اثر هرگونه درمان ضد میکربی را خنثی سازد. بایستی به خاطر آوریم که برندگان بیمار گرایش به نوشیدن آب دارند تا خوردن غذا. دارو دادن اساسی بایستی همیشه از طریق آب آشامیدنی انجام شود. این مسئله می تواند معمولاً خیلی سریع تر انجام شود تا از طریق غذا که نیاز به مخلوط کردن اختصاصی و به تأخیر افتادن­های اجتناب ناپذیر دارد. هرچند اگر درمان طولانی مورد نیاز باشد دارو دادن با غذا بعد از دارو دادن اساسی از طریق آب ترجیح داده می شود.

هر متدی از دارو دادن که به کار می رود، دزهای درمانی کامل برای دوره توصیه شد، بایستی داده شود. مقادیر در اثر کاهش یافته برای دوره های کوتاه می تواند به تکامل ارگانیسم های مقاوم بیانجامد، که می توانند همه ­گیری بیماری را دائمی کرده و همه گیری های بیشتری به وجود آورند که کنترلشان مشکل تر است. تحت قوانین انگلستان دارو دادن در غذا فقط با نسخه دامپزشک مجاز است که به تازگی محل را ویزیت کرده و از چند بوقلمون کالبدگشائی به عمل آورده باشد. وقتی انتخاب دارو انجام شود لازم است به خاطر آورد که بسیاری از داروها از روده جذب نمی شوند و این مسئله را بایستی مورد توجه قرار داد که این داروها بایستی فقط برای درمان بیماری­های روده ای به کار روند مثل نئومایسین و پنی سیلین. تا حدی به وسیله مقادیر کلسیم بالا در غذا دچار اختلال می شود.

داروها به ندرت به وسیله تزریق تجویز می شوند اگرچه ممکن است لازم بشود در مواردی نظیر اریزیپل و وبای مرغان به بعضی از گله های مبتلا به بیماری دارو تزریق نمود.این مورد از ترفندهای پرورش بوقلمون دارای اهمیت بالایی می باشد.

درمان داروئی، اگر مؤثر واقع شود جواب سریعی به دست می دهد و اگر در عرض دو روز پیشرفتی حاصل نشود غير محتمل است که هرگونه جوابی در آینده به دست آید. در این مورد تشخیص پاسخ به درمان دراز دارو و متد تجویز دارو بایستی مجدداً بررسی شود و نواقص تجویز دارو برطرف گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج