0

بررسی اهمیت پرورش بلدرچین

با توجه به رشد سریع بلدرچین می توان به راحتی این موضوع را دریافت که پرورش آن از راندمان بسیار خوب و بالایی برخوردار می باشد. و این موضوع در حالی است که جانور بدون هیچگونه اقدام برای اصلاح نژاد طی دوره 45 روزه وزن خود را از 10- 6 گرم به طور میانگین به حدود 180- 150 گرم می رساند.در ادامه برای درک اهمیت پرورش بلدرچین بقیه موارد را بررسی مینماییم.

اهمیت پرورش بلدرچین

  1.  تولید تخم بلدرچین بسیار بالا می باشد بطوری که این پرنده توانایی تولید را تا ۲۶۰- ۳۰۰عدد در سال اول زندگی خود را دارا می باشد. واصطلاحاً آن را در پرندگان كثير التخم قرار می دهند.
  2.  کیفیت و کمیت دو فاکتور اساسی است که همیشه مد نظر متخصصین دامپروری و اصلاح نژاد بوده است و این در حالی می باشد که بلدرچین به طور ذاتی هر دو فاکتور اساسی را یکجا دارا می باشد و از این اصل که هرچه تولید از نظر کمیت بالاتر رود کیفیت جهت عکس آن را طی می کند و یا بالعکس تبعیت نمی کند.
  3.  توانایی بوجود آوردن نسل های متعدد یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در پرورش بلدرچین این پرنده ی زیبا می باشد.که با داشتن تاسیسات و تجهیزات لازم جهت پرورش بلدرچین این امر امکان می پذیرد به گونه ای که هر جفت بلدرچین توان تولید 4-3 نسل را دارا می باشند و این در حالی است که فاصله میان هر نسل حدود ۵۰ روز می باشد.
  4.  پرنده بسیار سریع به بلوغ جنسی می رسد و آماده تولید مثل و تولید تخم نطفه دار می شود یعنی ظرف مدت ۵۰ روز پس از بیرون آمدن از تخم می توان دو پرنده را جهت زاد و ولد در کنار یکدیگر قرار داد کلاً بلوغ در این گونه پرنده کوتاه است یعنی حدود ۳5 روزگی.اهمیت پرورش بلدرچین
  5.  طول دورهی انکوباسیون بلدرچین بسیار کوتاه بوده و نهایتاً ۱۸ روز به طول می انجامد.
  6. فضای متراکم به عنوان یکی از ارکان اصلی در پرورش دام برای پرورش دهنده بلدرچین یک امتیاز محسوب می شود. زیرا اولاً این پرنده موجودی بسیار پر بنيه و پرطاقت است لهذا می توان آن را در تراکم نسبتاً بالا پرورش داد و به نتیجه ی مطلوب رسید ثانیاً از نظر آبخوری و دانخوری نیز به فضای زیادی نیاز ندارد.
  7. پرورش بلدرچین نیاز به تأسیسات عالی یا خوب و حتی متوسط هم ندارد و می توان با حداقل ها و کمترین هزینه ها به پرورش آن مبادرت ورزید.
  8. مقاومت این جانور خوش بنيه در برابر عوامل فیزیکی و محیطی و مخصوصاً بیماری ها و مسائل بهداشتی بسیار قابل توجه تحسین می باشد و باعث می شود که کمتر به واکسیناسیون احتیاج داشته باشد.این کار تولیدی نیاز به سرمایه گذاری سنگین ندارد .
  9. برای یک سرمایه گذار بازگشت سرمایه و به ویژه زمان بازگشت آن نیز یک امر مهم محسوب می شود و این موضوع در حالی است که بازگشت سرمایه در این کار بسیار سریع است.
  10. گوشت و تخم این پرنده بسیار لذیذ بوده و خواص تغذیه ای فراوانی را دارا می باشد.
  11. مهمترین بخش هر کار مسئله بازار پسندی آن است که طعم و اغنای این محصول تولیدی خود به خود این موضوع را حل نموده است.
  12. این پرنده به دلیل داشتن مقاومت چشمگیر توان سازگاری با هر نوع اقلیم و یا هر فصل را دارا می باشد.
  13. در پرورش بیشتر دام ها خوراک بیشترین هزینه جاری را به خود اختصاص می دهد که این مطلب در مورد بلدرچین حل شده محسوب می شود زیرا به دلیل عدم حساسیت به نوع غذا و خوراک قاعدتاً هزینه آن نسبت به سایر دام ها و یا طيور بسیار کمتر است از طرف دیگر میزان مصرف خوراک آن نسبت به سایر پرنده ها خیلی کمتر است.
  14. به دو دلیل قدیمی تحرک زیاد و مقاومت بالا به مصرف سوخت کمتری نسبت به سایر دام ها نیاز دارد.
  15. زمانی که یک گله را خریداری می کنیم می توانیم از همان گله ، گله مادر را برای تولید نسل های آینده همچنین گله گوشتی و تخم گذار خود را انتخاب کنیم.
  16. نکته جالب دیگر اینکه می توان هر دو گله گوشتی و تخم گذار را با هم و بدون مشاهده هیچ گونه تغییر سوئی در کیفیت و کمیت گله نگه داری کرد و یا از همان گله تخم گذار در پایان دوره به عنوان گوشتی بی هیچ احساس کمبودی در کیفیت گوشت استفاده نمود.
  17. قیمت تمام شده تمام محصولات آن پایین است.
  18. رشد این پرنده نسبت به سایر هم خانواده های خود بسیار سریعتر است یعنی حدود 4 برابر سریعتر از سایر طیور اهلی.
  19. پس از اتمام هفته اول زندگی مشاهده می شود که جثه پرنده ۳ برابر اول هفته شده است و پس از اتمام هفته دوم جثه آن به دو برابر اول هفته افزایش می یابد.
  20. در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به ویژه اصلاح نژاد می تواند به عنوان حیوان آزمایشگاهی نقش مؤثری را ایفا کند.
  21. این پرنده از سن ۳۵ روزگی به تخم می آید.
  22. می توان علاوه بر فروش محصولات معمول بلدرچین بر درآمد از محل فروش تخم های نطفه دار، جوجه های یک روزه و بالغ زنده نیز اشاره کرد.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج