0

خونریزی در سگها و نحوه پانسمان زخم در آنها

پانسمان زخم سگ

خونریزی در سگ باید مواردی را جدی بگیریم اگر سگ شما بر اثر حادثه دچار زخم بزرگی شده که در حال خونریزی است باید سریعاً او را به نزد دامپزشک ببرید. مهمترین کار در کمک های اولیه زخم های خونریزی دهنده، جلوگیری از دست دادن حجم زیادی از خون توسط حیوان است. چون در صورتیکه این کار انجام نشود حيوان دچار شوک می­شود. در ادامه به خونریزی در  و نحوه پانسمان زخم در سگ ها می پردازیم.

خونریزی

در صورت امکان روی زخم را با یک باند استریل یا پارچه تمیز بپوشانید. دست خود را بر روی آن قرار داده و فشار متناسب بر روی آن بیاورید. اگر باند یا پارچه به سرعت خونی شد مقدار بیشتری از آنرا روی زخم گذاشته و همچنان بر روی آن فشار بیاورید. اولین لایه باند یا پارچه ای را که روی زخم گذاشته اید را برندارید، چون با این کار لخته های اولیه در حال تشکیل شدن را از بین می برید. در صورت امکان در حال انتقال سگ به کلینیک، با کمک بانداژ این باند استریل یا پارچه را روی زخم ثابت نگهدارید. در صورتیکه که قادر به بانداژ کردن نیستید همچنان با دست بر روی باند استریل یا پارچه فشار بیاورید. در صورتی که خونریزی شدید است و با فشار مستقیم امكان خون بندی وجود نداشت، بر روی محل خونریزی گاز استریل و بانداژ بیشتری بگذارید. همچنان بر روی زخم فشار متناسب بیاورید و سگ را سریعاً نزد دامپزشک ببرید.

تکنیک فشار:

شما فقط در صورتی مجاز به استفاده از این تکنیک­ها هستید که به علت خونریزی شدید جان سگ در خطر باشد. برای این کار باید از فشار سه انگشت خود بر روی نقاط زیر در هنگام خونریزی استفاده نمائید:

برای کنترل خونریزی در اندام های حرکتی قدامی (دست­ها)، زیر بغل سگ (محل اتصال دست به بدن) را فشار دهید.

برای کنترل خونریزی در اندام های حرکتی خلفی (پاها)، قسمت داخلی محل اتصال پاها به بدن را فشار دهید.

برای کنترل خونریزی در سر، ابتدای آرواره پائینی را در جایی که آرواره به سر متصل می شود (تقریباً زاویه زیر گوش) را فشار دهید.

برای کنترل خونریزی در گردن، شیار نرمی که در روی گردن و در کنار نای (لوله سفت درون گردن) قرار دارد را از جایی که پائین تر از زخم است فشار دهید.

نکته مهم: هر ۱۰ دقیقه برای چند ثانیه فشار انگشتان را از روی نقطه فشار بردارید. مواظب باشید که با بکار بردن تکنیک نقاط فشار در سر و گردن، مانع از تنفس سگ نشوید.

  1. با استفاده از بت گاز استریل بر روی محل خونریزی فشار متناسب بیاورید. اگر گازهای استریل خونی شدند بر روی آنها گازهای جدید بگذارید و همچنان فشار دهید.
  2.  با استفاده از گاز استریل و یا پارچه ای تمیزه دور اندام خونریزی کننده را ببندید و با استفاده از چسب آنرا ثابت نمائید.
  3.  اندام حرکتی که دچار خونریزی شده است را بالا بگیرید. البته در صورتی مجاز به انجام این کار هستید که اندام دچار شکستگی نشده باشد.
  4. سگ را فوراً به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

پانسمان زخم سگ

پانسمان زخم

توجه:

قبل از انجام هر کاری به سگ پوزه بند بزنید. مطمئن باشید (حتی شک هم نکنید) که سگ در صورتیکه درد داشته باشد حتماً شما را گاز خواهد گرفت. البته قبل از زدن پوزه بند باید مطمن باشید که حیوان مشکلات تنفسی ندارد.

1- برای پانسمان زخم سگ ابتدا دست­های خود را به خوبی با آب و صابون بشوئید. اگر زخم خیلی کثیف است بر رویش آب بریزید و سپس روی آنرا با یک پارچه تمیز یا دستمال بپوشانید. اگر زخم در حال خونریزی است باید با کمک یک بانداژ و فشار متانسب سعی در قطع خونریزی نمائید. در شرایط این چنینی باید بسیار مواظب باشید، چون زمانی که سگ احساس درد می کند ممکن است شما را نیز گاز بگیرد.

۲- براساس وجود خونریزی یا عدم وجود خونریزی از کمپرس سرد برای قطع خونریزی استفاده کنید. با کمک سرم شستشو محل زخم را شستشو دهید تا عاری از آلودگی شود.

در پانسمان زخم سگ اگر زخم جزئی یا فاقد خونریزی بود، با کمک سرم شستشو محل زخم را شستشو دهید تا عاری از الودگی شود. در صورتیکه سرم شستشو ندارید می توانید با این دستور نسبت به تهیه آن اقدام کنید. به ازای هر نیم لیتر آب یک قاشق چای خوری نمک در آب جوشیده شده و سرد شده حل نمائید تا محلول شستشوی شما آماده شود.

 در پانسمان زخم سگ اگر زخم دارای خونریزی بود، از یک کمپرس سرد استفاده کنید. برای این منظور می توانید از یک کیسه محتوی یخ، یک بسته سبزیجات یخزده و یا فقط یک پارچه خیسانده شده در آب یخ استفاده کنید. این کمپرس را برای ۵ دقیقه بر روی محل قرار دهید. پس از بند آمدن خونریزی نسبت به شستشو با سرم شستشو اقدام نمائید.

3- برای جلوگیری از عفونی شدن بیش از حد زخم، دستکش استریل یا یک بار مصرف را به دست نمائید.

زخم را با گاز استریل خشک کنید. همچنین می توانید از یک پارچه نرم و یا هوله تمیز برای تمیز کردن زخم استفاده کنید. از پنبه یا دستمال کاغذی به جهت اینکه به سطح زخم می چسبند استفاده نکنید.

۴- پد استریل پانسمان یا پارچه تمیز را بر روی محل زخم که قبلاً تمیز و ضد عفونی شده قرار دهید.

می­توانید قبل از بانداژ کردن محل زخم از پماد آنتی بیوتیک بر روی زخم استفاده نمائید.

۵- رول گاز و یا نوار پارچه تمیز را با دقت بر روی پد استریل پانسمان بپیچید تا به خوبی آنرا بر روی زخم نگه دارد.

۶- چسب را بر روی مجموعه قبلی بکار ببرید. برای این کار چسب را بر روی پوست و از ۲ سانتی متر بالاتر از رول گاز شروع کرده و به سمت پائین حرکت کنید. بطور کامل روی رول گاز را بپوشانید و ۲ سانتی متر پائین­تر از رول گاز و بر روی پوست آن را با قیچی قطع نمائید.

7- بانداژ را باید هر روز تعویض کنید.

نکته مهم:

اگر احساس تورم در زیر و یا بالای محل بانداژ کردید به این دلیل است که بانداژ را خیلی سفت بستید. بانداژ را مجدداً باز کرده و مجدداً بانداژ کنید اما نه به سفتی دفعه قبل. هرگز بانداژ را برای چک کردن زخم برندارید چون این مسئله خود می تواند سبب تحریک خونریزی شود. در اولین فرصت سگ را نزد دامپزشک ببرید. به خاطر داشته باشید که بانداژ سفت نباید بیش از چند ساعت بر روی زخم باشد و لطفاً برای قطع خونریزی دور دست و پا را با چیزی نبندید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج