0

سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین

سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین

در پرورش بلدرچین علاوه بر سیستم های سرمایشی و تهویه سالن ،سیستم گرمایشی پرورش بلدرچین در سالن پرورش یک مساله بسیارمهم می باشد.  برای متعادل و گرم نگهداشتن سالن سیستم های حرارتی متنوعی وجود دارد که این سیستم ها به نوبه خود دارای  مزایا و معایبی می باشند که درادامه این مطلب همه این موارد و همچنین سرویس این سیستم ها را نیز بررسی می کنیم.

در سیستم های حرارتی تقسیم­ بندی خاص و معمول وجود دارد که به ترتیب شامل:

دمنده های هوای گرم:

به دلیل مرتفع تر و عرض و طویل تر بودن سالن های سیستم قفس اگر در سیستم قفس استفاده نشوند بهتر است.

هیتر:

این وسیله علاوه بر گرم کردن هوای سالن می تواند نقش خوب رانیز ایفا کند که بیشتر هیتر را برای سیستم تهویه دمنده خوب را نیز ایفا کند که بیشتر هیتر را برای سیستم قفس استفاده می کنند.

هیترها براساس اندازه و نوع حمل و نقل و همچنین تعداد شعله ها به اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند که حجم سالن در انتخاب هر کدام از آن ها مؤثر است.

هیترهای مرکزی :

این سیستم نیز به طور کامل دارای استانداردهای یاد شده نبوده و با پیشرفت تکنولوژی امروز دنیا دیگر زیاد مورد تأیید نمی باشد و به طور کل ویژگی های این وسیله به صورت زیر می باشد:

  1.  مصرف بالای سوخت دستگاه و نداشتن راندمان حرارتی مناسب که بخشی عمده ای از این امر به دلیل هدر رفتن حرارت در اتاقک هیتر است و بخش دیگر که توسط اگزوز خارج می شود و مقدار زیادی نیز در حد فاصل بين اتاقک تا سالن هدر می رود در ضمن معمولاً برای متعادل کردن دمای سالن ها باید هیترها اکثراً روشن باشند.
  2.  هزینه بالای راه اندازی اولیه.
  3. هزینه نگهداری نسبتاً بالا بوده و تعمیر آن تا حدودی تخصصی بوده ولی با یک تکنسین کار راه اندازی می­شود، همچنین به جهت تأمین قطعات می توان گفت که برای قطعات آن در بازار کمبودی وجود ندارد.
  4. سوخت وسیله می تواند هم از نوع گازی باشد هم از نوع گازوئیلی که در نوع گازوئیلی، گازوئیل به دو صورت مستقیم و پودری استفاده می شود که در نوع اولی ایمنی بیشتر و در نوع دومی کیفیت و دقت تنظیم بیشتر است.
  5. به خوبی توانایی تولید هوای گرم یکنواخت را ندارد زیرا معمولاً طول سالن های فارم بلند است و کانال را هر جای سالن نصب کنیم تنها هوای آن قسمت را بیش از حد گرم کرده ایم و هوا در سایر قسمت ها با سردتر است و یا گرم تر از حد نیاز پرنده و فقط در وسط سالن دما نسبتاً مناسب است و ما نمی توانیم این موضوع را کاملاً کنترل نمائیم زیرا اگر دما و حرارت ورودی را کاهش دهیم با هوای سرد در سایر قسمت ها مواجه می شویم و اگر افزایش دهیم با هوای گرم در نقطه ورودی مواجه هستیم مگر اینکه با صرف هزینه اضافی و زیاد چند کانال دیگر مستقیماً به سایر قسمت های سالن ببریم که مقرون به صرفه نیست.
  6. از بابت خطرات احتمالی این وسیله ی گرمایشی باید گفت که این وسیله در صورت استاندارد بودن تهديد خاصی برای ما و سالن ندارد.
  7. هیتر به علت عدم حضورش در سالن هوا و محیط درون سالن را آلوده نمی کند و بر روی میزان اکسیژن تأثیر منفی ندارد.
  8. تنظیم این وسیله نسبتاً دقیق و راحت است و در صورتی که ترموستات های این وسیله افزایش یابد باید توقع افزایش دقت بیشتر را از آن داشته باشیم.
  9. این وسیله هیچ گونه فضایی را در سالن اشغال نمی کند زیرا تأسیسات آن در خارج از سالن است.

یک هیتر مرکزی می تواند کیفیت بالاتری را داشته باشد در صورتی که در آن آب جریان نداشته باشد، ورق های حرارتی نسوز آن بهلر باشد، از ورق های استیل برای کورهای هوای گرم آن استفاده شود، از ورق های بدنه داخلی و خارجی یونیت گالوانیزه باشد و بارنگ روغن کوره ای گرفته باشد، حداقل عایق آن از نوع ایزوران ۱۰۰ باشد، ترمستات های بیش از یک عدد داشته باشند و یک رطوبت زن دستگاه راهمراهی کند.

هیتر ها همانگونه که در شکل فوق ملاحظه می شود از یک یونیت، فن، تابلو برق و تعدادی کانال متشکل شده است که خود یونیت شامل: کوره آتش خوار، مشعل که بسته به نوع سوخت به دو دسته گازی و گازوئیلی تقسیم می شوند، فن، ترموستات و بدنه است که معمولاً در یونیت آن آب توسط گرما سازیا مشعل همانند شوفاژ گرم شده و به درون لوله های مسی U شکل راه یافته و جریان هوای ایجاد شده توسط فن را گرم نموده و این هوا پس از عبور از این لوله های U شکل از طریق کانال ها وارد سالن ها می شود.

 

سرويس مشعل هیترهای گازی و گازوئیلی

برای تمیز کردن یک مشعل هیتر گازی سر هر سال باید فن مشعل به کمک شماره گذاری، رگلاتور گاز، محل­های اتصال سیم ها، شیرهای برقی از یونیت و بدنه اصلی باز شده و مورد بازبینی و تمیز کردن قرار گیرند.

برای تمیز کردن و بازبینی یک مشعل گازوئیلی باید پس از خاموش کردن برق آن کیسه لوله هایی که به پمپ متصل هستند، شعله پخش کن، (تمام افشانک فیلتر پمپ، کابل ها و لوله ها باز شوند که انجام این عمل در هر یک سال یک مرتبه خالی از لطف نیست.

هیترهای سیار

کارکرد این دسته از هیترها مشابه هیترهای مرکزیست و تنها تفاوت آن ها با این هیترها در سایز و برخی جزئیات فنی می باشد از جمله مزایای این هیترها می توان به بی نیازی از اتاقک هیتر، سازگاری با هر شرایط آب و هوایی، بی نیازی از کانال کشی، محرک با برق تکفاز، راندمان بالا و نزدیک به 100 که به دلیل عدم وجود اگزوز است، ایجاد گرمای یکنواخت تر، همچنین یارانه های سازمان بهینه سازی می توان اشاره کرد و در کنار آن ها معایبی چون جاگیری، مصرف اکسیژن هوا، آلایندگی وسیله اشاره نمود.

*توجه: معایب و مزایای ذکر شده فوق در مقایسه با هیتر مرکزی است و سایر ویژگی های آن عیناً مشابه نوع مرکزی آن است.

سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین22

شوفاژ:

به طور کلی این وسیله را می توان به سه بخش تقسیم نمود:

1- رادیاتورها: عبارتند از یک سری صفحه های فلزی متصل به هم

۲- لوله ها

٣- شوفاژ خانه

شوفاژ از آن دست ادواتی است که بیشتر برای مزارع پرورش با سیستم قفس کاربرد دارد و به هر لحاظ می توان آن را تأیید کرد به ویژه آنکه اکسیژن سالن را به مصرف می رساند و این مسئله برای پرورش بلدرچین یک امتیاز بزرگ محسوب می شود زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد وجود هر چه بیشتر اکسیژن برای بلدرچین ها در سالن امری حیاتی و اساسی است به هر حال برای آشنایی مختصری در مورد این وسیله ابتدا قسمت های مختلف وسیله را به صورت کلی نام می بریم که شامل دیگ ، مشعل ، پمپ ، لوله های رابط و رادیاتورهاست که در این سیستم آب درون دیگ توسط مشعل گرم شده و به کمک پمپ از طریق لوله های رابط به رادیاتورها می رسد که از طریق همرفت گرمای خود را به محیط سالن پرورش منتقل می کند که البته گرمایی مطلوب است و در طيور ایجاد کسالت نمی کند و پس از انتقال حرارت 14/82درجه سانتی گرادی خود به محیط دوباره از طریق شیرهای دستی یا ترموستاتیک دوباره جهت گرم شدن و تکرار چرخه به دیگ باز می گردد که از جمله مزایای سیستم می توان به نکات زیر اشاره کرد :

  1. کنترل مناسب رطوبت سالن.
  2. دمای سالن به وسیله کنترل کننده های الکتریکی قابل کنترل است و می توان یک گرمای یکنواخت را از آن توقع داشت.
  3. مصرف سوخت نیز در این سیستم متوسط است ولی می توان راندمان کافی را برای آن ها در نظر گرفت.
  4. هزینه راه اندازی اولیه آن نسبتاً بالا بوده ولی هزینه نگهداری آن نسبت به آنچه که به ما می دهد پایین است.
  5. سوخت وسیله هم از نوع گازی و هم از نوع گازوئیلی است.
  6. هیچ گونه خطر حادی در این سیستم مشاهده نمی شود.
  7. اشغال فضای این وسیله در سالن به علت اینکه در فضاهای مرده قرار می گیرد زیاد مد نظر نیست جز در سیستم پرورش در بستر.
  8. از ورود دی اکسید کربن حتی به میزان خیلی کم هم به سالن جلوگیری می کند.

جهت نصب این وسیله باید گفت که بهتر است تا زیر پنجره ها ، دریچه ها یا نهایتاً کنار دیوارهای سالن این رادیاتورها را نصب کرد تا با افزودن دائمی دما به سالن ها توسط رادیاتورها دما بیش از حد بالا نرود و از سوی دیگر اطراف درزهایی چون پنجره ها و دریچه ها که هر چه هم خوب عایق شوند باز هم دارای تلفات انرژی هستند، قابل استفاده شوند.

شوفاژها از نظر رادیاتور به دو دسته الومینیومی و فولادی تقسیم می شوند که نوع آلومینیومی آن علاوه بر وزن کمتر و چشم نوازی بیشتر دارای قدرت انتقال حرارتی بالاتری نیز می باشد. ولی قدری گران قیمت تر از انواع فولادی آن است و مقاومت بیشتری نسبت به زنگ زدن آن هم در محلی چون مزرعه ی پرورش بلدرچین دارد و در صورت نیاز می­توان با خرید چند پره آلومینیومی دیگر میزان انتقال گرمای آن را افزایش داد.

هیت کول:

از این فناوری جدید بیشتر برای سالن های بزرگ با حجمی بیش از ۵۰۰ متر مکعب استفاده می شود از جمله ویژگی های این سیستم این است که می تواند هم سرما و هم گرما تولید نماید این سیستم می تواند برای هر محل دیگری نیز با توجه به نوع کاربری وحجم سالن طراحی شود سایر ویژگی های این سیستم نیز به جز هزینه ­ی نگهداری آن شبیه سیستم هیتر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج