0

روش­های برس کشیدن و شانه کردن گربه

شانه کردن گربه

گربه ­های ایرانی علاوه ­بر این­که پوستی ظریف و حساس دارند، موهای آن­ها بلند بوده و از رنگ­های متنوعی برخوردارند، بنابراین نیاز به توجه بیشتر در تمیز نگه داشتن و مرتب آراستن موها به­ طور روزانه ضروری است. در مورد گربه­ های موبلند، گاهی آراستن و مرتب کردن موها با مشکلاتی نظیر ژولیده بودن و تنیده بودن موها همراه است. در این­گونه موارد، باید از ابزار و لوازم مناسبی جهت برطرف نمودن این نوع گره­ هایی مویی استفاده نمود، تا بتوان موها را به نحو شایسته­­ای آراسته و تزیین نمود تا جلوه و زیبایی خاصی به آن­ها داده و آن­ها را دلربا و فریبنده سازد. در ادامه این پست به نکاتی برس کشیدن گربه و شانه کردن گربه می پردازیم.

روش­های برس کشیدن و شانه کردن

برای عادت دادن گربه­ ها به برس کشیدن، بهتر است ابتدای کار را با دستکش پلاستیکی شروع کرد و ضمن انجام آن، از نوازش کردن گربه نباید غافل بود، چون این کار، انجام برس کشیدن را در گربه لذت­ بخش خواهد کرد، به­ طوری که بعد از مدتی گربه آمادگی لازم را به دست خواهد آورد و حتی برای تیمار کردن خود، هر روز لحظه شماری می­کند. انجام برس کشیدن و عادت دادن به گربه، نیاز به صرف دقت خواهد داشت. لازم است در این مورد با صبر و بردباری گربه را وادار به آموزش برس کشیدن کرد، تا تیمار کردن را به تدریج به خوبی بیاموزد و آن را قبول کند. لازم است برس کشیدن در ابتدا در خلاف جهت موها انجام شود تا از ژولیدگی موها جلوگیری کند و موهایی که در شرف جدا شدن است به تدریج حذف گردند، در مورد گربه ­های موبلند نیز برس کشیدن در جهت موها و خلاف آن هر دو باید انجام گیرد.

بهتر است در ابتدای کار از شانه­ های فلزی دارای نوک کند که کاملاً پهن و دارای فواصل و شیارهای متوسطی است، استفاده نمود، چون برای شروع کار و عادت کردن گربه این­گونه شانه­ها مناسب­تر هستند.

بهترین راه آموزش گربه برای برس کشیدن، از سن کوچکی بوده که باید او را به این کار تشویق نمود، و در مراحل اولیه جهت آموزش، لازم است روزانه با استفاده از دست، دائماً پوشش بدن حیوان را لمس کرده و با حرکت دست­ها، کاملاً موها را ماساژ داده، این کار باید به نحوی انجام گیرد که خود گربه از این کار ابراز رضایت کرده و برای او لذت­بخش باشد.

برای برس کشیدن گربه وسایل مختلفی مورد نیاز است، ولی انتخاب وسیله و روش باید متناسب با میزان تراکم مو در گربه باشد، در ضمن به خود گربه هم بستگی دارد، تعداد دفعات و میزان آن بستگی به طول و نوع پشم و تراکم و انبوه مو در گربه دارد. ضمناً منش، سبک و روش زندگی او هم بی­تأثیر نیست.

در گذشته در گربه­ های نیمه وحشی، موهای زاید در طول سال فقط یک­بار دچار ریزش می­شدند، ولی امروزه در گربه­ های اهلی ریزش مو به­طور سالیانه ادامه دارد، بنابراین لازم است به­طور مرتب برس کشیدن و شانه کردن را روزانه انجام داد، تا از حالت ژولیدگی و درهم تنیدگی موها جلوگیری شود، در صورتی­که موهای ژولیده و به هم گره خورده در همان مراحل اولیه بازنگردند. در مراحل بعد باز کردن آن­ها دشوار و دردناک خواهد بود و لازم است با مراجعه به کلینیک­های دامپزشکی که قسمت اختصاصی برای آرایش و شستشوی دارند این­گونه موهای به هم گره خورده اصلاح شوند.

لازم است به این نکته توجه نمود که در گربه­ های موکوتاه، نیاز به برس کشیدن خیلی متداول و اجباری نیست، توصیه شده فقط یک بار در ماه کفایت می­کند و در این مورد استفاده از برس­های پهن و یک دست بیشتر کارساز بوده، منتهی لازم است این کار را در جهت خواب موها بیشتر انجام داد، همین­طور در بعضی از نژادهای گربه که دارای مو و پشم مجمعد دارند، اقدام به برس کشیدن و شانه کردن زیاد منطقی نبوده ولی در عوض لازم است به حمام کردن و شستشو مرتب و ماهیانه آنها بیشتر اهمیت داد.

شانه کردن گربه

روش شانه زدن

با استفاده از یک شانه که دندانه­ هایش از هم فاصله داشته، سعی کنید، ابتدا اجسام خارجی را از سطح پوشش مو خارج کرده، در مرحله بعد موهای زاید و کرک شده را با استفاده از یک برس سیمی در تمام نقاط پوشش بدن گربه برس کشیده، در صورتی­که موهای ناهموار برخورد کردید، با دست آن را از سطح پوست خارج کنید. در مراحل بعدی با استفاده از شامپوی خشک که موها را تا حدودی مرطوب می­کند و عمل شانه کردن را آسان می­کند، موها را شانه کرده و به آن­ها حالت بدهید.

در صورتی که شانه زدن را از قسمت انتهایی مو به بالا حرکت دهید، موها حالت موردنظر را به دست خواهند آورد و کاملاً ایستاده و سیخ شده درخواهند آمد و جلوه و زیبایی فریبنده­ ای به گربه شما خواهد داد.

بعد از این­که شانه کردن و برس زدن را تمام کردید، روی موهای گربه دست بکشید، این کار باعث خروجی چربی از غدد پوست گردیده و به درخشندگی موها کمک خواهد کرد. در صورتی­که تمایل به درخشندگی بیشتر در موهای گربه خود دارید، با استفاده از یک تکه پارچه ابریشمی و یا چرمی، روی پوشش موها در جهت رویش موها حرکت دهید و این کار را چندین نوبت تکرار کنید تا درخشندگی موردنظر را به دست آید.

با استفاده از یک دستمال جیر، باعث شفاف و درخشندگی موها در گربه خود شوید


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج