0

آشنایی با مراقبت های پس از زایمان در سگها

مراقبت های پس از زایمان در سگ

بعد از به دنیا آمدن توله ها، مادر با دقت و وسواس زیادی آنها ليسیده، تمیز می کند و خون و مواد لزج به جا مانده از مایعات جنینی را از روی بدن و اطراف بینی و دهان آنها پاک می کند. این کار همچنین باعث تحریک اندام­های درونی بدن و راه افتادن دستگاه گوارش نوزادان می شود. در ادامه به نکات مهمی برای آشنایی با مراقبت های پس از زایمان در سگ ها می پردازیم.

مراقبت های پس از زایمان

اگر می بینید مادر به خوبی از عهده وظایف خود در رسیدگی به نوزادان بر می آید، از دست کاری توله ها خودداری کرده و آنها را جابجا نكنید. معمولاً مادر بعد از دنیا آوردن تعدادی از توله ها، از جا بلند شده و در اطراف گردش می کند، سپس دوباره به محل زایمان باز گشته و مابقی توله ها را به دنیا می آورد. این امر طبیعی بوده و این اجازه را به مادر بدهید که مدتی توله ها را ترک کند. بعد از به دنیا آمدن توله ها، آنها بطور غریزی به زیر مادر خزیده، نوک پستان مادر را پیدا کرده و شیر می نوشند. گاهی در پیدا کردن نوک پستان ها، مادر نیز به توله های خود کمک می کند. اگر بعد از انجام زایمان متوجه وجود توله مرده ای شدید، آنرا به آرامی از لانه بردارید. در این هنگام باید مراقب رفتار ناگهانی و واکنش خصمانه مادر باشید. بعد از اینکه تمامی توله ها متولد شدند و مطمئن شدید زایمان پایان یافته، به آرامی بستر لانه را تعویض کرده و از پوششی نرم و خشک و تمیز برای کف لانه استفاده کنید. معمولاً حيوان ماده پس از زایمان، ناحیه واژن و زیر دم خود را با لیسیدن تمیز کرده و خون و مایعات جنینی را از بدن خود پاک می کند. اگر این کار انجام نشد یا به تعویق افتاد، می توانید با استفاده از پارچه تمیز و مرطوب و کمی آب گرم به تمیز کردن پشت مادر بپردازید. بهتر است ناحیه واژن را با استفاده از مواد ضد عفونی نیز شستشو دهید تا از ایجاد عفونت های رحمی در آینده جلوگیری شود. چشمان توله های نوزاد بسته بوده و گوش­هایشان نمی شنود.

مراقبت های پس از زایمان در سگ

آنها تلاش می کنند با خزیدن خود را به زیر بدن مادر کشانده و در آنجا به نوشیدن شیر یا استراحت بپردازند. مادر ممکن است پس از زایمان احساس ضعف شدید یا خستگی مفرط کند. در این زمان | از ایجاد سر و صدا و رفت و آمد در اطراف لانه خودداری کرده و به او اجازه بدهید مدتی بخوابد. استفاده از شیر و غذاهای پر انرژی پس از زایمان برای مادر بسیار مفید بوده و به افزایش شیر او کمک خواهد کرد. اگر مشاهده کردید که پس از زایمان یا در خلال روزهای اولیه شیردهی، مادر کسل و بی حال بوده و یا در ایستادن و حفظ تعادل خود دچار مشکل است، به احتمال زیاد دچار کمبود کلسیم بعد از زایمان شده است. این اختلال که به آن تب شير هم می گویند، در اثر کاهش ذخيره کلسیم بدن مادر بعلت از دست دادن مقدار زیادی کلسیم در خلال زایمان و آماده نبودن بدن برای تامین کلسیم مورد نیاز موجود در شیر و یا ناتوانی در دریافت آن از طریق غذاهای روزانه ایجاد می شود و اگر این وضعیت با دادن غذاهای مقوی و سرشار از کلسیم بر طرف نشد، حتماً با دکتر دامپزشک مشورت کنید. علاوه بر عوارض گفته شده، زمینگیری یا تشنج مادر نیز در این وضعیت ممکن است دیده شود که به درمان سریع و به موقع نیاز دارد. در مورد تغذیه سگ هایی که در دوران شیردهی قرار دارند در بخشی با همین عنوان بطور کامل بحث شده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج