0

نحوه پیدا کردن ملکه زنبور عسل و بررسی ازدیاد کلنی

نحوه پیدا کردن ملکه زنبور عسل

در اوائل بهار که جمعیت  کلنی­ ها زیاد نیستند، بسیار ساده است که ملکه را در کندو پیدا کرد. باید در زمانی که شهد در طبیعت وجود داشته که مانع غارت بشود این عمل را انجام داد. در فصل بهار که پرورش نوزادان فزونی می­گردد ملکه در نزدیکی محل پرورش نوزادان وجود دارد. در فصل جریان شهد  پیدا کردن ملکه زنبور عسل بسیار مشکل است. در موقعی که بخواهند ملکه را پیدا کنند حرکت ملایم و استفاده از دود بسیار عاقلانه است. باید توجه داشت که ملکه به ندرت در روی قاب­های فاقد نوزاد یا کم نوزاد حرکت می­کند. دو یا چند تا از این نوع قاب­ها را خارج کرده و به آهستگی به طرف مرکز کندو نزدیک شوید.  در پست قبلی در مورد روش تبدیل کندوهای بومی به کندوهای جدید (مدرن) به طور کامل بررسی شد در ادامه به بررسی نحوه پیدا کردن ملکه زنبور عسل و بررسی ازدیاد کلنی می پردازیم.

نحوه پیدا کردن ملکه

روش دیگر پیدا کردن ملکه این است که کندوئی با تعدادی قاب­های عاری از زنبور را در روی شبکه ملکه قرار دهید. حال تمام زنبورها را در داخل کندوی خالی تکانیده و به وسیله دود زنبورهای کارگر را به پایین هدایت کنید، در این حالت ملکه در روی شبکه ملکه باقی می­ماند. در صورتی که فقط بخواهیم وجود یا عدم وجود ملکه را مشخص کنیم کافی است که در کندو و روی قاب­ها نگاه کرده، در صورتی که لاروهای سنین مختلف و تخم وجود دارد ملکه در کندو است و بازرسی طولانی برای پیدا نمودن خود ملکه لازم نیست. ملکه را که علامت­گذاری شده است آسان­تر می­توان در کندو پیدا کرد.

ازدیاد کلنی زنبور عسل

ساده ­ترین راه تکثیر کلنی گرفتن بچه کندو است، ولی در کشورهای پیشرفته جهان تقسیم کلنی را جایز نمی­دانند و راه­هایی را نیز برای جلوگیری و کنترل بچه کندو پیشنهاد می­کنند.

در کشور ما به علت نو پا بودن صنعت پرورش زنبور عسل و گسترش زنبورداری­ های نوین و عدم دسترسی به زنبور پاکتی برای تشکیل و ترمیم زنبورستان، بازار افزایش بچه کندو بسیار رونق دارد.

ازدیاد کلنی زنبور عسل

روش دیگر تکثیر کلنی، تکثیر مصنوعی است که در صورت لزوم بهتر است این کار در بهار و تابستان انجام شود. در بهار می­توان از یک کلنی قوی یک یا دو کندوی هسته­ای (کندوهای هسته­ای کندوهایی هستند که با یک یا دو قاب نوزاد و زنبور ساخته می­شوند) به وجود آورد و به هر کدام یک ملکه جدید داد. بهتر است که کلنی­های جدید را دور از حوزه پرواز زنبورستان قرار داد تا زنبوران مزرعه کلنی جدید به کلنی­ های خود برنگردند.

این کندوهای هسته­ای در طول فصل به تدریج یک کلنی قوی را به وجود می ­آورند. در صورت ضعیف بودن کندوهای هسته ­ای می­توان غذا یا نوزاد به آن­ها اضافه نمود. در مورد کندوهای دو طبقه می­توان طبقات را از هم جدا نموده و طبقه­ ای که فاقد ملکه است به آن ملکه معرفی کرد. لازم به تذکر است که در بیشتر فصول هیچ یک از کندوهای هسته ­ای به وجود آمده به اندازه کندوئی که تقسیم نشده است محصول نخواهد داد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج