0

شهد گل و تبدیل آن به عسل و معرفی عسلک

شهد گل و تبدیل آن به عسل

با دانستن ترکیبات موجود در شهد گل و مقایسه آن با مواد متشکله عسل چنین به نظر می­رسد که تنها فرق این دو، در مقدار آب و تغییر ساکارز به دو قند ساده ­تر است. ولی در مورد موادی که به مقدار خیلی کم در عسل وجود دارند مانند آنزیم­ها، ویتامین­ها، مواد ازت­ دار و اسیدها، کاملاً مشخص نیست که کدام یک توسط زنبورها به عسل اضافه می­گردد. مقدار مواد جامد گل بین 3 – 76 درصد متفاوت است. در این پست به بررسی شهد گل و تبدیل آن به عسل و همچنین عسلک را مورد بررسی قرار می دهیم.

شهد گل و تبدیل آن به عسل

غلظت متوسط شهد گل در گونه­ های مختلف گیاهان که توسط زنبور عسل استفاده می­شوند بین 20 تا 40 درصد متغیر است. اینورتاز ترشح شده توسط زنبور عسل در ضمن این که بر روی ساکارز اثر کرده و آن را به لوولوز و دکستروز تبدیل می­کند، قندهای پیچیده دیگری را هم به وجود می ­آورد.

شهد گل و تبدیل آن به عسل و عسلک

عسلک

بعضی از حشرات راسته جوربالان مانند شته ­ها و شپشک­ ها ضمن تغذیه از نباتات مختلف، آب و کربوهیدرات­ (مواد قندی) اضافی خود را از طریق مخرج در روی سطح برگ­های نباتات مورد تغذیه دفع می­کنند.

در مواردی که در طبیعت شهد گل کمیاب باشد زنبور عسل بالاجبار مواد قندی مذکور و همچنین سایر ترشحات شیرین گیاهان (به غیر از شهد گل) را جمع­ آوری کرده و پس از تبدیل به صورت عسل در داخل سلول­های قاب ذخیره می­نمایند. این نوع عسل که عسلک نامیده می­شود از نظر عطر و رنگ و مواد متشکله آن از کیفیت کمتری نسبت به عسل معمولی برخوردار است.

عسلک در مقایسه با عسل دارای رنگ تیره­ تر و لوولوز و دکستروز کمتری دارد. قندهای مرکب، مواد معدنی، نیتروژن و مواد اسیدی عسلک بیشتر از عسل می­باشد. عسلک ­ها دارای مقدار قابل ملاحظه ­ای ملزیتوز، رافینوز و فروکتومالتوز و مقداری قندهای بزرگتر، دکسترین، بعضی از آنزیم­ ها، و امینواسیدها می­باشند که این مواد در عسل شهد گل وجود ندارد.

مقدار مواد معدنی چون پتاسیم، فسفر و آهن در عسلک بیشتر از عسل می­باشد. . به علت دارا بودن این عناصر و به خصوص نمک پتاسیم در عسلک، برای تغذیه زمستانی زنبور عسل مناسب نمی­باشد.

عسلک را می­توان از روی خواص زیر از عسل تشخیص داد:

1-هدایت الکتریکی (Electrical= E.C.)

هدایت الکتریکی عسلک بیشتر از عسل می­باشد بدین صورت که مقدار آن برای عسلک ohm cm / 4-10  41/16 – 3/6  و برای عسل معادل hom cm  / 4-10  46/1 – 6/0 می­باشد.

2-چرخش نوری (Optical rotartion)

چرخش نوری عسلک با عسل فرق دارد. در عسلک به خاطر وجود ملزیتور یا رافینوز و همچنین گلوکز راست گرا (Dextrorotaroty) و در عسل به خاطر مقدار زیاد فروکتوز چپ گرا (Levorotatory) می­باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج