0

اصول پرورش و نگهداری مرغ گینه یا مرغ مروارید (شاخدار)

مرغ شاخدار جزء راسته گالی فرمیس، خانواده فزانها و زیر خانواده نومیدین طبقه بندی می شود. مرغ های شاخدار بر حسب ضمایم موجود در سربه، ليبيا، فرم ظاهر می گردند. نوع وحشی این پرنده سالی یک یا دو بار اقدام به لانه سازی کرده و حدود ۱۰ تخم نیز می گذارد. این راندمان ناچیز در نوع اهلی آن به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده شده است. مخصوصاً در این مورد، فرانسوی ها و ایتالیایی ها به طور گستردهای کار کرده اند.در مقاله قبل به انواع نژادهای مرغ شاخدار پرداختیم. در این مطلب به خصوصیات و پرورش مرغ شاخدار ، زمان بلوغ ، و تفاوت کمی و کیفی تخم مرغ شاخدار با تخم مرغ معمولی می پردازیم.

اصول پرورش و نگهداری مرغ گینه یا مرغ مروارید (شاخدار)

تفکیک جنس در جوجه های یکروزه براساس فرم رویش پرها و نیز به روش ژاپنی امکان پذیر است. مرغ های شاخدار در سن ۷-۶ ماهگی به سن بلوغ رسیده و در این سن وزنی حدود 2- 7/1 کیلوگرم خواهند داشت. آنها را اغلب با روش بستر و یا نسبت ۴ ماده به یک نر نگهداری می کنند.

خصوصیات

مرغان مروارید جزو رده پرندگان قرقاول محسوب می شوند، این مرغان به علت دارا بودن بدنی قوی و نسبتاً گرد و توپر جلب توجه می کنند. اندازه مرغ گینهای در نژادهای مختلف متفاوت بوده و ما بین ۴۰ تا ۷۲ سانتیمتر در طول است و وزن آنها نیز به ۷۰۰ گرم تا 2/5 کیلوگرم میرسد. معمولاً علامت خاصی برای تشخیص جنسیت این پرنده وجود ندارد ولی قدر مسلم آن است که نرها از ماده ها بزرگترند و ماده ها دارای جثه ای ظریفتر و صدایی که از خود تولید می کنند تندتر و آرامتر است و شاخ نرها کمی بزرگتر از جنس ماده است

فعالیت این پرندگان در طول روز است و معمولاً در هنگام گرمای طاقت فرسای ظهر به استراحت پرداخته و در هنگام غروب بدنبال درختی برای گذراندن شب می گردند و تا صبحگاهان بر بالای درخت باقی می مانند. بیشتر فعالیت مرغان گینه ای در طی ساعات اولیه صبحگاه و قبل از غروب آفتاب می باشد. مرغهای آفریقایی در خارج از فصل جفتگیری دارای زندگی اجتماعی و بصورت گروهی می باشند. این رابطه گروهی بسیار قوی و پایدار است. معمولاً گروههای ۱۰ تا ۴۰ تایی هستند اما تا تعداد ۲۰۰ عدد در یک گروه از این پرندگان در ساوانا دیده شده است.

این پرندگان از قلمرو خاصی برای خویش دفاع نمی کنند و نیاز به حرکت زیاد دارند و بسیار ترسو و عصبی می­باشند که سبب جیغ زدنهای پی در پی آنها در هنگام ترس خواهد شد.

در پرورش مرغ شاخدار در فصل جفت گیری معمولاً هر جفت به دنبال مکانی مناسب چون درون تنه درختان، لابلای بوته های انبوه و علوفه های بلند و متراکم و یا در درون سوراخی در زمین گشته و با پیدا نمودن محل مناسب مادهها شروع به ساخت لانه که جمع آوری علوفه های خشک است، می کنند.

در این هنگام نر پرنده از وی جدا شده و در فاصله ای مشخص به نگهبانی و آگاه ساختن مرغ ماده از خطرات احتمالی با صدای بلند می پردازد.

در شرایط مناسب این پرندگان تا دو مرتبه در سال اقدام به جفتگیری، تخم گذاری و پرورش جوجه می نمایند.

اصول پرورش و نگهداری مرغ گینه یا مرغ مروارید (شاخدار)، پرورش مرغ شاخدار، تخم مرغ شاخدار

بلوغ

مرغان شاخدار در سن ۶ تا هفت ماهگی به سن بلوغ میرسند. مرغ مادر اقدام به گذاردن ۴ تا ۱۹ عدد تخم نموده و زمان خارج شدن جوجه ها از تخم ۲۳ تا ۲۸ روز به طول می انجامد.

جوجه ها بعد از خارج شدن از تخم بلافاصله لانه را ترک کرده و در کنار والدین بدنبال غذا گشته و به گروه می­پیوندند. در تمام مدتی که مادر بر روی تخمها خوابیده جفت وی به نگهبانی در اطراف لانه می پردازد. متوسط تولید تخم و میزان مصرف دان مرغان مروارید در یک دوره ۳۰۰ روزه تخمگذاری در جدول(1) و مقایسه کمی و کیفی تخم مرغان مروارید و تخم مرغ معمولی در جدول (۲) آورده شده است.

جدول 1- متوسط تولید تخم و میزان مصرف دان مرغان مروارید در یک دوره ۳۰۰ روزه تخمگذاری

تعداد تخم تولیدی عدد 4، 159
وزن متوسط تخم تولیدی گرم 7، 47
مقدار دان مصرفی گرم 3، 117
دان مصرف شده برای تولید یک عدد تخم گرم 241
دان مصرف شده برای تولید یک کیلو تخم کیلوگرم 159، 5

جدول 2- مقایسه کمی و کیفی تخم مرغان مروارید یا تخم مرغ شاخدار و تخم مرغ معمولی

اجزاء تخم مرغ مروارید تخم مرغ معمولی
وزن کل گرم (100%) 9، 46 گرم (%100) 58
وزن پوسته گرم (%1 ، 17) 8 گرم (%4، 11) 6،6
وزن زرده گرم (%7 ،33) 8، 15 گرم (%8، 29) 3، 17
وزن سفیده گرم (%2، 49) 1، 23 گرم (%8، 58) 1، 34
فسفر میلی گرم 4، 61 میلی گرم 101
A ویتامین (I.E) 927 (I.E) 555
E ویتامین میلی گرم 3، 2 __________
B2 ویتامین میلی گرم 6، 7 میلی گرم 13، 0

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج