0

روش­های شربت دادن به زنبور توسط انواع شربت خوری

شربتخوری زنبور

در اواخر تابستان یا اوائل پاییز که درجه حرارت هوا به تدریج کاهش و مقدار شهد در طبیعت کم و یا متوقف می­شود، در صورتی که عسل ذخیره به اندازه کافی در کندو نباشد کندوها را باید با شربت قند تغذیه کرده تا بتوانند زمستان را به خوبی بگذرانند. بعضی اوقات کندوهائی که غذایشان را در زمستان مصرف کرده ­اند باید در اوائل بهار قبل از وجود شهد در طبیعت تغذیه شوند. دراین پست روش­های شربت دادن به زنبور ها و انواع شربت خوری زنبور ها را بررسی میکنیم.

روش­های شربت دادن به زنبور

در موارد زیر نیز کندو را باید با شربت قند تغذیه کرد:

  1. تحریک زنبوران عسل جهت تولید مثل و پرورش نوزادان
  2. هر وقت کلنی در معرض خطر گرسنگی قرار دارد.
  3. در مواقعی که مصروف دارو در کندو لازم باشد.
  4. وقتی که کندوی جدیدی با بچه کندو یا زنبور پاکتی احداث می­کنیم. در چنین مواقعی شربت جهت تحریک غدد مومی و بافتن شان لازم می­باشد.
  5. در موقع پرورش ملکه
  6. در موقع تعویض ملکه

بهترین غذا برای یک کندو یک یا چند قاب پر از عسل است. ولی در کشور ما که ارزش پولی عسل بالا است زنبورداران ترجیح می­دهند که به جای عسل از آب شکر استفاده نمایند. یک کندوی دو طبقه به غیر از زمستان که مقدار زیادی ذخیره عسل باید داشته باشد در تمام فصل باید بین 15- 20 کیلو عسل داشته باشد. در مواقعی که مواد غذایی به اندازه کافی در کندو نباشد، زنبوران عسل گرسنه گردیده و زنبوران، لاروها و شفیره ­ها را به خارج از کندو منتقل می­کنند. آن­ها همچنین نرها را از کندو خارج می­کنند و نرها در خارج کندو خواهند مرد.

وقتی که برای تغذیه بخواهیم از شربت (آب + شکر) استفاده کنیم، مقدار شکر و آب یا به عبارت دیگر غلظت شربت بسته به فصول و هدف ما تغییر می­کند.

در بهار باید جهت تغذیه از شربت 1:1 (یک قسمت شکر + یک قسمت آب) و در پاییز از شربت 1:2  استفاده کنیم و اگر هدف تحریک زنبوران در پرورش نوزادان باشد از شربت 2:1  استفاده می­شود.

برای تهیه شربت ابتدا آب را جوشانیده، و سپس شکر لازم را در آن ریخته بهم می­زنیم و می­گذاریم سرد شود. برای جلوگیری از کریستالیزه شدن شربت به خصوص در پاییز و زمستان می­توان برای هر 25 کیلو گرم شکر یک قاشق غذا­­خوری اسیدتار تاریک به آن اضافه کرد.

انواع شربت­ خوری

ظروف شربت را به اشکال و اندازه ­های مختلف تهیه می­نمایند. در ذیل چند روش تهیه شربت­ خوری و نحوه استفاده از آن­ها شرح داده می­شود:

1-شیشه ­های درب پیچ­دار

یکی از مهمترین راه­های تغذیه زنبور عسل در هر زمان از سال استفاده از شیشه­ های 5/2 الی 5 لیتری است که به صورت معکوس در روی قاب­های کندو یا در روی قسمت سوراخ بیضی درب داخلی کندو قرار می­گیرد. ظرف شیشه­ای را از آن لحاظ انتخاب می­کنند که اولاً به خوبی قابل شستشو بوده و در ثانی مقدار شربت در داخل شیشه قابل رؤیت است.

برای استفاده از این شربت­خوری ابتدا ظرف شیشه­ای را از شربت پر کرده و سپس درب فلزی یا پلاستیکی پیچ­دار را سوراخ می­کنند. برای سوراخ کردن درب شیشه از میخی به قطر 6/1 میلی­متر استفاده و در آن بین 6-10 سوراخ می­کنند.

قبل از قرار دادن ظرف در کندو، ابتدا در خارج کندو و یا در داخل ظرف دیگری شیشه را معکوس نموده تا شربت اضافی خارج گردد، سپس شیشه را معکوس یا سر به پائین در داخل کندو به طریقی که گفته شد قرار می­دهند. از یک تا چند عدد شیشه را متناسب با نیاز می­توان در داخل کندو قرار داد. پس از قرار دادن شیشه یک بدنه خالی در روی کندو قرار داده و درب کندو را می­بندند.

2-شربتخوری زنبور قابی

شربت­خوری قابی را معمولاً از پلاستیک، تخته یا فلز می­توان ساخت. در صورتی که از تخته ساخته شده باشد می­توان با پارافین ذوب شده ابتدا شکاف­ ها و سوراخ­­های احتمالی را گرفت و سپس در آن شربت ریخت. این شربت­خوری را که معمولاً 5 لیتر شربت می­گیرد در یک طرف کندو قرار می­دهند و در داخل آن توری­ های سیمی به شکل V به عنوان پلکان و یک تخته که در سطح شربت شناور است قرار می­دهند تا از غرق شدن زنبورها جلوگیری شود.

عیب این شربت­خوری این است که در روزهای سرد سال، و به خصوص در کلنی­ های ضعیف زنبوران کمتر قادر به تغذیه از شربت می­شوند مگر اینکه شربت­خوری در مجاورت توده زنبور باشد. اگر مدت سرما برای زمان طولانی ادامه داشته باشد، زنبورها قادر به حرکت به طرف شربت­خوری نبوده و از گرسنگی خواهند مرد. شربت­خوری قابی معمولاً در مواقعی به کار برده می­شود که لازم است مقدار زیادی شربت در مدت کوتاهی توسط زنبورها خورده شود.

شربتخوری زنبور بردمن

3-شربتخوری زنبور بردمن

شربت­خوری بردمن از یک پایه چوبی یا پلاستیک درست شده که در روی آن یک شیشه دهان گشاد درب پیچ دار به حجم 2 -1 لیتر سوار می­شود. قسمت جلوئی پایه که سوراخ دار است در قسمتی از سوراخ پرواز و در صورتی که سوراخ پرواز محدود باشد در کناره کندو و مجاور سوراخ پرواز به داخل کندو مستقر می­شود. زنبورها در موقع تغذیه ضمن عبور از سوراخ، خود را به درب سوراخ­دار شیشه رسانیده و از شربت­ تغذیه می­کنند. این نوع شربت­خوری معمولاً برای تغذیه مقدار کمی شربت ولی برای مدت طولانی به کار برده می­شود.

 

4-شربتخوری زنبور بشقابی

زنبورداران در بیشتر نقاط ایران از شربت­خوری بشقابی استفاده می­کنند. این شربت­خوری در بالای قاب­ها قرار داده شده و در داخل آن شربت می­ریزند. اغلب در داخل بشقاب مقداری قطعات شاخه خشک درخت قرار می­دهند تا زنبورها در محلول شربت غرق نشوند. این شربت­خوری معایبی را دارد که عبارتند از:

  • چون شربت در محیط بازی قرار دارد زودتر کریستالیزه می­شود.
  • به علت حجم کم بشقاب، هر روز یا هر دو روز یک بار باید بشقاب را از شربت پر کرد.
  • چون اغلب زنبورها در شربت­خوری غوطه­ور می­شوند میکروب­های سطح بدن آن­ها موجب آلوده شدن شربت شده و باعث بیمار شدن زنبورها می­شود.

شربتخوری زنبور بشقابی

5-شربت­خوری قوطی حلبی چهار لیتری

قوطی­ های حلبی چهار لیتری که دارای درب چرخشی کوچک هستند به عنوان شربت­خوری مورد استفاده قرار گرفته­اند. بدین منظور روی درب چرخشی قوطی 6 – 4 سوراخ کوچک ایجاد کرده به طوری که زنبور بتواند خرطوم خود را وارد آن نماید. سپس روی در چوبی فوقانی کندو سوراخی به قطر درب چرخشی قوطی ایجاد نموده و پس از پر کردن قوطی از شربت آن را به طور وارونه روی سوراخ حاصل شده قرار می­دهیم. این نوع شربت­خوری استحکام زیادی داشته و از آلوده شدن شربت نیز جلوگیری می­شود. این گونه شربت­خوری برای تغذیه مقدار کم شربت ولی برای مدت طولانی به کار برده می­شود.

6-تغذیه زنبور با پودر شکر خشک

استفاده از پودر شکر به عنوان یک ماده غذایی ضروری در بهار، زمانی که زنبور قادر به آوردن آب از خارج باشد توصیه می­شود. پودر شکر را می­توان در روی درب داخلی کندو و در کناره شکاف بیضی شکل قرار داد. گاهی می­توان شکر را روی لبه­ های بالایی قاب­ها ریخت و یا در روی روزنامه ریخته و روزنامه را در بالای قاب­ها نزدیک توده زنبورها قرار داد. در این روش تغذیه فقط کلنی­ های قوی قادر به استفاده از پودر شکر هستند. کلنی­ های ضعیف به علت کمبود جمعیت در آوردن آب قادر به استفاده از شکر نمی­ باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج